Telekomy chronią banki i klienta końcowego

„Obecnie w zasadzie jest to już niewyobrażalne, żeby banki i firmy telekomunikacyjne nie współpracowały ze sobą” – mówił Bartosz Wawryk.
„Podczas IT@BANK wspomniano, że w Polsce ponad 22 miliony użytkowników bankuje przez Internet, a wiemy, że jeśli chodzi o użytkowanie bankowości mobilnej, to już jest ich 26 milionów. Nie byłoby to możliwe bez wykorzystania sieci transmisji danych internetowej, czy też sieci mobilnej takich operatorów jak np. Orange” – dodał.
Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | IT@BANK 2024 | Nie tylko AI
5G i nowe perspektywy
Nasz rozmówca przyznał, że sektor bankowy jest dla jego firmy inspiracją.
„Bardzo dużo się uczymy od sektora bankowego, ponieważ jest to lider technologiczny w gospodarce cyfrowej” – podkreślił Bartosz Wawryk.
„My ze swojej strony wspieramy sektor bankowy w jego transformacji cyfrowej poprzez rozbudowę infrastruktury telekomunikacyjnej, co oczywiście jest ważne także dla klientów bankowych, jak i dla całej gospodarki. Przykładowo w ostatnich 10 latach wydaliśmy 20 miliardów złotych na budowę światłowodów.”
Stwierdził, że Orange inwestuje w technologię 5G, co w ciągu najbliższych dwóch lat rozszerzy możliwości działania banków, ale także będzie korzystne dla przedsiębiorstw niefinansowych.
Czytaj także: IT@BANK o czynnikach, które przyśpieszają innowacje w branży finansowej
Korzystna symbioza banków i telekomów
„Mocno współpracujemy z bankowością w zakresie ochrony samych banków, jak i przede wszystkim ich klientów. Tak samo i współpraca operatorów telekomunikacyjnych i banków w zakresie CyberSec też jest konieczna, z uwagi na to, że my chronimy nie tylko banki, ale klienta końcowego” – mówił Bartosz Wawryk.
„Wiem, że bankowość ma świetnych specjalistów i jest w stanie się w wielu aspektach sama obronić, natomiast są elementy na styku z operatorem, które my możemy mocniej chronić, chociażby przed atakami DDoS” – dodał.
Nasz rozmówca uznaje zalety wypracowanego przez banki modelu, w którym poszczególne banki wymieniają się informacjami o cyber incydentach i nie konkurują ze sobą w tym obszarze, a wręcz przeciwnie współpracują.
Jak stwierdził – CERT w Orange jest połączony z jednostkami bezpieczeństwa u innych operatorów. Jednostki te wymieniają się wiedzą o cyberzagrożeniach.
„Wszystkimi elementami, które widzimy jako operator chętnie dzielimy się z bankami, żeby wzmacniać ich ochronę” – podkreślił.
„Ochrona na poziomie operatora telekomunikacyjnego, zanim atak dotrze do infrastruktury banku, to jest najskuteczniejszy etap obrony zwiększający poczucie bezpieczeństwa banku” – dodał.
Mówiąc o szerszej współpracy z bankami wskazał na liczbę i jakość danych o klientach, które posiada Orange.
„Wspieramy bankowość, chociażby dzieląc się naszymi danymi, które zbieramy od naszych klientów poprzez zgody marketingowe. Banki chętnie wykorzystują dane od operatorów telekomunikacyjnych do budowania swoich modeli predykcyjnych, do customizacji swojej oferty” – podkreślił Bartosz Wawryk.