Tego jeszcze w Polsce nie było: Mennica Polska i Mastercard wdrożyły bilet okresowy na zbliżeniowej karcie płatniczej
Internetowy system sprzedaży biletów okresowych komunikacji miejskiej, których identyfikatorem jest bankowa karta zbliżeniowa – tak brzmi formalna nazwa projektu, zrealizowanego przez Mennicę Polską (podmiot wdrażający), we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (zleceniodawca) oraz z Mastercard (podmiot wspierający wdrożenie od strony doradczej).
Na czym polega innowacyjność rozwiązania?
Od września br. zbliżeniowa karta płatnicza może stanowić potwierdzenie naszego prawa do przejazdu transportem publicznym w ramach biletu okresowego (miesięczny, 30-dniowy, 14-dniowy, 90-dniowy, semestralny uczniowski lub semestralny studencki). Zakupiony bilet będzie aktywny od momentu sfinalizowania transakcji za pośrednictwem portalu pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej (BKM) – bez potrzeby korzystania z automatu stacjonarnego czy wizyty w biurze obsługi klienta lub innym punkcie, gdzie możemy doładować kartę miejską.
Dotychczas tzw. zbliżeniówka była wyłącznie identyfikatorem potwierdzającym zakup biletu jednorazowego lub czasowego w kasownikach Open Payment System – nowatorskiego rozwiązania od Mennicy Polskiej. W ramach portalu pasażera nośnikiem
i zarazem identyfikatorem biletów długookresowych była natomiast elektroniczna karta zbliżeniowa w formacie Mifare Plus, emitowana przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej – na niej był kodowany bilet okresowy zakupiony online w systemie BKM.
– W Polsce jest wiele miast, w których pasażerowie nie mają możliwości korzystania z biletu elektronicznego. Proponujemy tam rozwiązanie polegające na zakupie online, poprzez portal pasażera, biletów okresowych, dla których identyfikatorem potwierdzającym uprawnienie do przejazdu są zbliżeniowe karty płatnicze. W przypadku biletów jednorazowych i czasowych, optymalnym rozwiązaniem pozostaje nasz Open Payment System, gdzie regulacja należności za przejazd jest realizowana w mobilnych kasownikach instalowanych bezpośrednio w pojazdach komunikacji miejskiej – mówi Jacek Sieński, dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych w Mennicy Polskiej.
Jak skorzystać z udogodnienia?
W 2010 roku Mennica Polska uruchomiła w Bydgoszczy nowoczesny „sklep www” (portal pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej), który umożliwiał złożenie wniosku o wydanie spersonalizowanej karty miejskiej, założenie imiennego profilu, jak również zakup biletów okresowych powiązanych z kartą miejską. Było to pierwsze na świecie wdrożenie, dzięki któremu pasażerowie mogli podróżować z biletem zakupionym online – zapisanym w systemie centralnym, bez potrzeby kodowania na karcie.
Aby móc skorzystać z udogodnienia pasażer powinien posiadać imienny profil w portalu pasażera BKM, jak również przypisany do konta tzw. Bezpieczny identyfikator karty płatniczej. Cała operacja potrwa tylko 3 minuty, a pasażer zostanie przez nią przeprowadzony krok po kroku. Pasażerowie zyskają dostęp do całej historii zakupów biletów, przypisanych do danej karty.
– W Mastercard zawsze chętnie wspieramy miasta od strony technologicznej, wdrażając najbardziej przyjazne i bezpieczne produkty związane z płatnościami. Z ogromną satysfakcją stawiamy kolejny krok wraz z Mennicą i samorządem, by rozwijać w Bydgoszczy projekt, który zapewni szybki i wygodny system obsługi pasażerów. Jako partner wdrożenia kładziemy nacisk na wykorzystanie potencjału technologii do tego, by tworzyć bardziej przyjazne miejsce do życia. Skoro pasażerowie mogą już płacić zbliżeniowo za niemal wszystkie zakupy, to naturalnie oczekują, że będą mieli taką możliwość również w komunikacji miejskiej. W Polsce takie rozwiązania mają wielki potencjał, ponieważ już ponad 90 proc. wszystkich transakcji kartowych w kraju odbywa się zbliżeniowo. Zapraszamy do współpracy kolejne polskie samorządy, które chcą w bezpieczny sposób wykorzystać nowe technologie, by poprawić swoje wyniki finansowe i podnieść satysfakcję pasażerów – podkreśla Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Dziesięć lat Mennicy Polskiej w Bydgoszczy
Historia obecności Mennicy Polskiej w Bydgoszczy sięga 2010 roku, kiedy został wdrożony system Bydgoskiej Karty Miejskiej. W 2019 roku spółka wyposażyła wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej
w innowacyjne kasowniki działające w systemie Open Payment. W styczniu br. wprowadzono natomiast tzw. agregację płatności.Był to pierwszy tego typu, tak kompleksowy projekt zrealizowany w Polsce. Nowa funkcja umożliwia sumowanie w cyklu dobowym transakcji regulacji należności za przejazd komunikacją miejską, które zostały zrealizowane przy wykorzystaniu „zbliżeniówek” w kasownikach Open Payment System. Dzięki innowacji możliwe jest jednorazowe obciążenie konta pasażera zamiast rozliczania każdorazowej opłaty za przejazd. Rozwiązanie zaimplementowano w ramach całej floty komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, czyli w ok. 320 pojazdach.
– Wdrożenie jest kolejnym nowoczesnym udogodnieniem dla Bydgoszczan, tym razem, w zakupie i korzystaniu z biletów okresowych. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne, niewymagające od pasażera, oprócz zdalnego zakupu biletu, żadnych dodatkowych działań ani załatwiania formalności, liczymy więc, że zachęci ono nowych pasażerów do korzystania z transportu publicznego – mówi Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Doceniamy przy tym nie tylko innowacyjność, ale przede wszystkim gwarancję bezpieczeństwa od Mennicy Polskiej, którą potwierdza m.in. spełnienie restrykcyjnych wymagań organizacji płatniczych Mastercard i Visa.