Technologie: Banki w świecie nowych technologii
Bohdan Szafrański
Jakie zatem technologie wydają się dziś obiecujące przy budowaniu nowoczesnego biznesu przez banki? Według analityków Gartnera tylko w drugim kwartale ub. r. na świecie zakupiono ponad 344 mln smartfonów (wzrost o 4,3% rok do roku). Przy czym 86,2% stanowiły te z systemem Android. Dla wielu użytkowników stały się one pierwszym i jedynym dostępnym urządzeniem elektronicznym, skutecznie zastępując komputer. Wydaje się, że już niedługo każdy klient banku będzie miał smartfon i będzie przygotowany do tego, by używać go również do wykonywania czynności bankowych. 17 listopada ub.r. wystartowały w Polsce płatności zbliżeniowe NFC w usłudze Android Pay. To może być znaczący impuls do budowania skali w płatnościach zbliżeniowych z wykorzystaniem smartfonu. Zaletą jest wbudowanie takiej funkcjonalności przez producenta systemu operacyjnego w telefonie (niepotrzebna jest specjalna karta SIM). W praktyce wystarczy przypisać do aplikacji karty debetowe i kredytowe, ale także np. lojalnościowe lub podarunkowe. Z dotychczasowych doświadczeń wiadomo, że ktoś, kto już raz zapłacił kartą zbliżeniowo, zazwyczaj przy kolejnych płatnościach korzysta również z tego sposobu.
Internet rzeczy
IoT (Internet of Things) – koncepcja, zgodnie z którą jednoznacznie identyfikowalne przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane poprzez sieci komputerowe stała się elementem otaczającego nas świata. Bariery technologiczne i koszty umieszczania czujników w różnych przedmiotach, produktach i urządzeniach, z których codziennie korzystamy, zostały pokonane. Teraz szuka się już tylko sposobów na efektywne wykorzystanie pozyskiwanych w ten sposób informacji. Mówi się, że wkraczamy w drugą rewolucję cyfrową (pierwsza to komputeryzacja i technologie komunikacji od drugiej połowy XX wieku do dziś). Analitycy Gartnera szacują, że do 2020 r. takich rzeczy i urządzeń podłączonych do sieci będzie już ponad 25 mld, zaś korzyści ekonomiczne związane z tymi technologiami dadzą w skali świata dodatkowe 2 biliony dolarów.
Dziś IoT budzi jeszcze niepokój, ale tylko o to, czy uda się nam zachować prywatność, bo już wiadomo, że zyskamy na wygodzie. A skoro klienci banków – pomimo początkowych obaw związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa – pozytywnie przyjęli bankowość internetową, aplikacje mobilne i płatności zbliżeniowe można prognozować, że wyposażony w odpowiednie czujniki samochód może sam „zorganizować” drobną naprawę, zamówić części zamienne, rezerwować stanowisko w warsztacie itp. A także inicjować samodzielnie płatności za postój na parkingu, przejazd drogą płatną itp.
Internet rzeczy otwiera przed instytucjami finansowymi wiele dodatkowych możliwości personalizowania oferty. Teoretycznie bank, zbierając informacje z bardzo wielu źródeł, może mieć pełen wgląd w sytuację klienta i prognozować jego potrzeby zanim ten zwróci się on do niego. Na razie nie wiemy ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI