Technologia, wiedza i umiejętności niezbędne do obrony przed cyberzagrożeniami

Technologia, wiedza i umiejętności niezbędne do obrony przed cyberzagrożeniami
Wojciech Ciesielski i Robert Lidke,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
„We współczesnym świecie gwałtownie następuje transformacja cyfrowa, gdzie banki są częścią tej zmiany, a w niektórych wypadkach nawet jej promotorem” mówił Wojciech Ciesielski, Finacial Sector Sales Manager w Fortinet, w wywiadzie udzielonym BANK.pl podczas konferencji IT@BANK.pl.

„Przestrzeń cyberbezpieczeństwa – czy można zapewnić stabilność w świecie ciągłych zmian?” – taki tytuł nosił panel, w którym uczestniczył Wojciech Ciesielski.

Nasz rozmówca stwierdził, że klienci nie tylko sektora bankowego są narażeni na różne niebezpieczeństwa związane z poruszaniem się w świecie cyfrowym.

Bankowcy są świadomi zagrożeń i dlatego oprócz doskonalenia technologicznych zabezpieczeń rachunków swoich klientów prowadzą wśród nich szeroką akcję edukacyjną, dotyczącą tego jak bezpiecznie korzystać z nowych możliwości technologicznych.

GenAI przeciwko GenAI?

Na nasze pytanie czy generatywna sztuczna inteligencja bardziej wspiera banki czy przestępców przedstawiciel Fortinetu stwierdził, że GenAI używają obie strony.

Stwierdził jednak, że czasami potencjalny zysk przestępców z dokonanego ataku może być mniejszy niż nakłady poczynione przez nich na to, żeby zbudować odpowiednie narzędzia, uzyskać odpowiednią moc obliczeniową, która potrzebna jest do tego, aby sztuczną inteligencję wykorzystać do przestępstwa. Niemniej jednak ten kierunek wyraźnie się rozwija.

Banki poszerzają swoje narzędzia ochrony i kompetencje, aby skutecznie używać sztucznej inteligencji do obrony przed atakami hakerów.

Gromadzone ogromne ilości danych podlegają analizie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, aby dostarczyć specjalistom informacje o rozpoznanych anomaliach, czy też incydentach. Na podstawie analiz są podejmowane odpowiednie decyzje.

Jak się broni sektor finansowy?

„Żadna instytucja finansowa, bank czy towarzystwo ubezpieczeniowe nie obroni się działając samotnie” – powiedział Wojciech Ciesielski.

Podkreślił znaczenie inicjatywy sektora bankowego, dotyczącej wymiany informacji o wszelkich zdarzeniach i incydentach jakie miały miejsce w poszczególnych bankach.

„Odeszliśmy od polityki, kiedy bank wstydził się poinformować o ataku hakerskim. Teraz bank mówi – tak, zostaliśmy zaatakowani, w taki sposób, z takiego miejsca. Ostrzegamy o tym, co nam się przydarzyło, starajcie się przed tym obronić.” – powiedział Wojciech Ciesielski.

Podobnie zachowują się firmy technologiczne.

„Na przykład moja firma Fortinet jest współzałożycielem aliansu firm działających w sektorze cyberbezpieczeństwa. Wymieniamy się informacją o tym, że wykryliśmy jakąś podatność czy zaobserwowaliśmy nowe zagrożenie.

Tak naprawdę naszą przewagą w stosunku do naszych konkurentów nie jest wiedza, którą posiadamy o zagrożeniach, tylko sposób w jaki jesteśmy w stanie przed tymi zagrożeniami się bronić” – podsumował Wojciech Ciesielski.

Źródło: BANK.pl