Technologia w obsłudze gotówki

Jak wskazywał w rozmowie z BANK.pl Andrzej Kawiński obsługa gotówki jest procesem, którego celem jest jak najbardziej efektywne, najprostsze i najtańsze przeliczanie gotówki. Postępujące zmiany technologiczne ciągle usprawniają ten proces.
W jego opinii gotówka ma nadal przed sobą przyszłość, a kraje, które chciały z niej zrezygnować teraz odtwarzają infrastrukturę potrzebną do jej obsługi.
„Gotówka ma się dobrze, gotówka stale rośnie i nawet w Skandynawii, gdzie parę lat temu banki centralne ogłaszały, że będą pierwszymi krajami bez gotówki teraz odbudowują sieci dystrybucji gotówki, a koszt jej odbudowy jest bardzo wysoki” – powiedział.
Symbioza obrotu gotówkowego i bezgotówkowego w Polsce
Dodał, że w Polsce obrót gotówkowy i bezgotówkowy koegzystują ze sobą i są na podobnym poziomie.
„Tego rodzaju symbioza między obrotem bezgotówkowym a obrotem gotówkowym jest najbardziej optymalną sytuacją, gdzie koszty obsługi rynku w miarę sensownie można rozłożyć pomiędzy oba te obszary” – zauważył.
Andrzej Kawiński mówił o coraz większym stosowaniu sztucznej inteligencja w procesie obsługi gotówki.
„W Giesecke & Devrient GmbH staramy się używać procesów związanych ze sztuczną inteligencją do lepszego rozpoznawania banknotów, do skuteczniejszego wyłapywania fałszywek” – wyjaśniał.
Mówiąc o wprowadzaniu kolejnych rozwiązań technologicznych do systemu obsługi gotówki zwrócił uwagę na rolę banków centralnych, którzy definiują role poszczególnych uczestników rynku.
„Mamy różne modele obsługi gotówki. Są modele mocno scentralizowane, gdzie bank centralny przejmuje większość czynności, mamy modele całkowicie zdecentralizowane, gdzie bank centralny ogranicza się jedynie do funkcji kontrolnych” – mówił.
Rynek pracy a technologia w obsłudze gotówki
Wprowadzenie różnego rodzaju rozwiązań technologicznych jest także uzależnione od sytuacji na rynku pracy.
„W krajach gdzie poziom wynagrodzeń jest wysoki, warto wprowadzać automatyzację i robotyzację. W tych krajach koszt zwrotu takiej inwestycji jest o wiele szybszy niż w krajach, gdzie koszt pracy jest stosunkowo niski” – tłumaczył.
Jak wskazywał zaletą automatyzacji i robotyzacji jest ograniczenie kontaktu fizycznego pracowników z gotówką co zwiększa bezpieczeństwo obsługi gotówki.
Odnosząc się do sytuacji w Polsce podkreślił rolę Narodowego Banku Polskiego, który przyjął szereg regulacji dotyczących m.in. współpracy z bankami firm zajmujących się obsługą gotówki.
Pytany o dostęp Polaków do gotówki Andrzej Kawiński powiedział:
„To prawda, że liczba bankomatów w Polsce maleje, ale ja w dalszym ciągu uważam, że dostęp do gotówki jest w naszym kraju dobry, szczególnie dzięki działaniom NBP, który wprowadził przepisy stanowiące, że każdy w Polsce będzie miał dostęp do gotówki, i że będzie mógł w każdym miejscu zapłacić gotówką”.
