Technologia może mieć pozytywny wpływ na naszą przyszłość
Joanna Erdman w swojej wypowiedzi odniosła się do prezentacji Gerda Leonharda, keynote speaker’a oraz do wystąpienia wiceministra cyfryzacji Dariusza Standerskiego.
Jej zdaniem najważniejszym przesłaniem Gerda Leonharda było podkreślenie pozytywnej roli nowoczesnych technologii, w tym AI, które mogą wspierać ludzi w realizacji celów m.in. zrównoważonego rozwoju i podnoszenia naszego dobrostanu.
„Przyszłość nie jest nam dana z góry i właśnie dobre wykorzystanie technologii może mieć wpływ na przyszłość, również na przyszłość płatności” – mówiła.
Jak wskazywała strategia cyfrowa Unii Europejskiej na pewno będzie wpływać w znaczącym stopniu na płatności bezgotówkowe.
Cyfrowa Dekada 2030 w strategii Fundacji
„Jeśli chodzi o Cyfrową Dekadę 2030 i program Unii Europejskiej, to była ona podstawą do stworzenia obecnej strategii Fundacji Polska Bezgotówkowa, która obowiązuje od początku tego roku.
Konsekwentnie realizujemy tę strategię w czterech obszarach, czyli: cyfrowy przedsiębiorca, cyfrowy konsument, cyfrowy urząd i również płatności online, a więc przenoszenie przedsiębiorców do świata online’owego” – wyjaśniała Joanna Erdman.
Czytaj także: Wiceminister cyfryzacji o wynikach konsultacji ustawy o systemach sztucznej inteligencji
Nawiązując do wystąpienia sekretarza stanu w resorcie cyfryzacji Dariusza Standerskiego przypomniała cele zawarte w Strategii Cyfryzacji Polski na kolejne lata i mówiła o specjalnych działaniach państwa dotyczących rozwoju AI.
„Mamy ambicję, aby być liderem technologicznym w Europie. Mamy dobry punkt startu biorąc pod uwagę chociażby to, co się dzieje w obszarze bankowości czy płatności w naszym kraju i to, jak jesteśmy na tle Europy postrzegani” – mówiła.
Tymczasem w Unii Europejskiej, w strefie euro, są rozwijane płatności natychmiastowe. Instytucje finansowe strefy euro są zobowiązane, aby każda płatność następowała w czasie nie dłuższym niż 10 sekund.
Szybkość rozliczeń, bezpieczeństwo i odpowiedzialność konsumentów
Joanna Erdman podkreśliła, że przyspieszenie rozliczeń jest pozytywną zmianą. Z drugiej jednak strony zwiększenie liczby natychmiastowych płatności powoduje, że powstają ryzyka, których do tej pory nie było w takiej skali, co wynika z szybkości i nieodwołalności rozliczeń tego typu przelewów.
Kolejny problem, który wiąże się z płatnościami natychmiastowymi dotyczy odpowiedzialności konsumenta, w imieniu którego taka szybka płatność została dokonana.
„To jest kwestia moralności finansowej, czyli odpowiedzialności za własne zobowiązania i transakcje i wydaje się, że coraz częściej regulatorzy przenoszą w pełni odpowiedzialność za kwestionowane płatności na banki, na instytucje płatnicze. Konsument niejako jest z tej odpowiedzialności zwolniony” – zauważyła.
„Rozmawiamy o tym, że powinniśmy jako sektor wykształcić pewną odpowiedzialność konsumentów za własne zobowiązania kontraktowe” – dodała Joanna Erdman.
„Narzędzia płatnicze, które dostarczamy konsumentom, muszą być po pierwsze bezpieczne i proste w użyciu, po drugie odpowiedzialnie używane” – podkreśliła.
Ważnym elementem w budowie cyfrowego państwa jest rozwój płatności bezgotówkowych w relacjach obywateli i przedsiębiorców z lokalną i centralną administracją publiczną.
„Uważamy, że administracja wytycza pewne cele strategiczne dla całej Polski. Jeżeli coś jest standardem w administracji, chociażby aplikacja mObywatel, elektroniczny dowód osobisty, załatwianie spraw na odległość, zdalne sprawdzanie rejestrów czy podpis elektroniczny – to pokazuje w jakim kierunku dąży państwo.
Później te same wypracowane wzorce można upowszechniać w sektorze komercyjnym. Tego od administracji oczekujemy” – podsumowała Joanna Erdman.