Technologia jest podstawą rozwoju biznesu bankowego

Technologia jest podstawą rozwoju biznesu bankowego
Źródło: CPBiI
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tematyka tegorocznej konferencji IT@BANK 2018 poświęcona została najnowszym, globalnym trendom w bankowym IT oraz wpływowi nowych technologii na rozwój i efektywność sektora.

Krzysztof Pietraszkiewicz: Wyniki badań rynkowych pokazują ogromne zaufanie klientów do rozwiązań IT oferowanych przez banki.

Kolejną edycję konferencji IT@BANK, największego i najbardziej prestiżowego w Polsce spotkania środowiska informatycznego z polskim sektorem bankowym, podzielono na kilka podstawowych bloków: prezentacje ekspertów działających w polskiej bankowości, rozstrzygnięcie konkursu dla fintechów oraz podsumowanie corocznego rankingu polskich banków i wręczenie nagród najprężniejszym instytucjom i wizjonerom bankowego rynku. Podczas konferencji kilkuset uczestników będzie mogło uczestniczyć w trzech sesjach tematycznych: technologia podstawą rozwoju biznesu bankowego, czego banki mogą się nauczyć od swoich klientów oraz trendy technologiczne – narzędzia i bezpieczeństwo.

Mamy ciekawe otoczenie rynkowe. Wyniki badań rynkowych pokazują ogromne zaufanie klientów do rozwiązań IT oferowanych przez banki. Trochę nas to zaniepokoiło, gdyż klienci mówią, że to, co banki oferują w sferze bezpieczeństwa, jest tak dobre, że sami nie muszą dbać o cyberbezpieczeństwo – zauważył Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. – Klienci przenieśli odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo na banki. Dodatkowo w ostatnim czasie pojawił się kolejny segment regulacji prawnych – ustawa o cyberbezpieczeństwie, a w rezultacie konsekwencje tych regulacji dotkną nas wszystkich. W kolejnych kwartałach przyjdzie nam zapewne dokonywać pewnych harmonizacji i zmian, ale ważne jest to, że kościec, szkielet rozwiązań jest dostępny. Bankowcy mają świadomość, że stale muszą się doskonalić i dbać o rozwój technologii. Według mnie zmiany te muszą odbywać się w ścisłej współpracy branży z naukowcami. Bez tego w kolejnych dziesięcioleciach bankowość nie będzie mogła odpowiednio się rozwijać – dodał prezes ZBP.

Fot. Tomasz Łączyński

Stanisław Brzeg-Wieluński, redaktor naczelny, „Miesięcznika Finansowego BANK” witając uczestników IT@BANK 2018, zauważył, że coraz większego znaczenia nabierają projekty technologiczne kierowane w przyszłość. – Rok 2018 to rok stulecia odzyskania niepodległości. Historia jest oczywiście niezwykle istotna, ale – co ważne – branża stale patrzy w przód. To, co jeszcze niedawno wydawało się nie tak bliską przyszłością, np. blockchain, split payment, chmura narodowa, konkretyzuje się na naszych oczach. Podczas konferencji prześledzimy rozwój rynku fintechów i poznamy spojrzenie klientów na nowe obszary bankowości – zapowiedział.

Fot. Tomasz Łączyński

Solidne podstawy

Wystąpienie wprowadzające spotkania IT@BANK 2018 zatytułowane „Od humanizmu do dataizmu” wygłosił dr Dawid Wiener z Uniwersytetu SWPS. Według niego obserwujemy nowe relacje pomiędzy człowiekiem a technologią. Przy czym technologia zdecydowanie na nas wpływa. – Nadmiar informacji spłyca nasze reakcje. Technologie cyfrowe realnie nas zmieniają, inaczej funkcjonujemy w „cyfrowym” świecie. Najważniejszy stał się nasz „cyfrowy dobrostan”, jako fundament budowania zaufania do instytucji finansowych – przekonywał Dawid Wiener. Tematykę tę rozwinęła w swoim wystąpieniu Agnieszka Olek z firmy Cogision.

Pierwsza sesja konferencji została poświęcona technologii jako podstawie rozwoju biznesu bankowego. Opiekunem tej części spotkania był Adam Marciniak, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego.

W swej prezentacji Grzegorz Kuliszewski, dyrektor sektora finansowego IBM Polska, wskazał możliwe kierunki rozwoju branży bankowej. Zaliczył do nich m.in. personalizację, automatyzację, cyberbezpieczeństwo.

Przemysław Drzymała, Executive Vice President of Global Sales EMEA, Financial Services Sector, Comarch, przybliżył uczestnikom konferencji tematykę sztucznej inteligencji. W swojej prezentacji zastanawiał się, czy Artificial Intelligence to przełom w przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy? – Banki czynią wiele starań, żeby zapobiegać nielegalnym praktykom, jednak pranie pieniędzy to ciągle kosztowny problem wyceniany na 1-2 bilionów USD, czyli 2-5% rocznego światowego PKB. Rozwiązaniem mogą być systemy hybrydowe łączące systemy IT z nadchodzącym światem sztucznej inteligencji – przekonywał.

Fot. Tomasz Łączyński

Technologia rządzi

Kolejnym punktem programu pierwszej sesji IT@BANK 2018 był panel dyskusyjny moderowany przez Pawła Jakubika, przewodniczącego Forum Technologii Bankowych ZBP. Uczestniczyli w nim także: Jarosław Hermann – członek zarządu Banku Millennium; Karol Mazurek, Managing Director – Technology, Client Delivery, Financial Services, Accenture; Jowita Michalska – prezes fundacji Digital University; Zbigniew Pomianek – wiceprezes zarządu Asseco Poland oraz Szymon Wałach dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej oraz Pionu Klienta Detalicznego PKO Banku Polskiego.

Bankowość jest postrzegana jako konserwatywna, jednak mamy wiele przykładów wykorzystywania innowacyjnej technologii. Czy zatem zostaje w tyle za innymi sektorami gospodarki pod względem innowacji? – pytał Paweł Jakubik.

Absolutnie nie. Banki muszą być innowacyjne, chociażby dlatego, że ważnym ogólnoświatowym trendem jest „podłączenie” większości ludzi do internetu do 2025 r. Większość z tych osób jest lub będzie klientami banków, więc trzeba pracować nad innowacjami – przekonywała Jowita Michalska.

Szymon Wałach zauważył, że ciągle ważne jest budowanie cyfrowej świadomości pracowników i klientów banków, tak aby miano świadomość potrzeby zmian technologicznych. Ważne jest myślenie o zmianach w granicach ekosystemów, a nie pojedynczych banków.

Banki są skazane na współpracę sektorową i pozasektorową, żeby nie pozostać jedynie w roli dostawcy usług – potwierdził Jarosław Hermann.

Zbigniew Pomianek był zdania, że na rynku można wygrać albo innowacją, albo ceną. Dziś wszyscy mówią o tym samym: sztuczna inteligencja, IoT, problemem jest jak te technologie wykorzystać, aby się wyróżnić.

W ostatnich latach banki skupiły się na wypełnieniu regulacji prawnych, więc rozwój technologiczny nieco wyhamował, ale teraz nastał dobry czas na wprowadzanie innowacji. Już widzimy ciekawe projekty sektorowe, np. blockchain, Polish API czy chmura. A w przyszłości zapewne sztuczna inteligencja, dla której bazą jest chmura oraz internet rzeczy. Nowe modele działania mogą zmienić sposób, w jaki funkcjonują banki – podsumował Karol Mazurek.