IT@BANK: Sztuczna inteligencja a bezpieczeństwo

IT@BANK: Sztuczna inteligencja a bezpieczeństwo
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Trzecią sesję tegorocznej konferencji IT@BANK poświęcono trendom w technologii i jej znaczeniu dla rozwoju usług bankowych. Prelegenci skupili się na bezpieczeństwie w rozwiązaniach bankowych oraz rosnącej roli sztucznej inteligencji (AI).

W dobie wymagań związanych z przetwarzaniem informacji niezwykle istotna jest kwestia wydajnego i bezpiecznego ich przetwarzania.

W sesji uczestniczyli: Dorota Kuciel-Rzepka – IT Area Leader, Tribe Risk Engineering, Santander Bank; Piotr Wróbel – regionalny dyrektor sprzedaży, GEMALTO; Radosław Sałek – Finance Services Industry Sales Director at Huawei Enterprise Business Group Poland; Wojciech Ciesielski – Major Account Manager, Fortinet; Jacek Szczepański – przedstawiciel Forum Technologii Bankowych ZBP.

Dane w procesie kredytowym

Na znaczenie danych online w procesie kredytowym zwróciła uwagę Dorota Kuciel-Rzepka. W dobie wymagań związanych z przetwarzaniem informacji niezwykle istotna jest kwestia wydajnego i bezpiecznego ich przetwarzania. Jednak za procesem pozyskiwania danych musi dzisiaj stać system, który je zbierze i na ich podstawie dostosuje ofertę dla klienta – zgodną z jego możliwościami i oczekiwaniami. Jak to działa? Otóż, repozytorium danych online zbiera je i przekazuje do hurtowni. Informacje gromadzi się w trybie 24h/7 dni w tygodniu – dotyczą wszystkich zachowań klienta. Zanim zatem klient uda się do banku i zapyta o ofertę dla siebie, praktycznie jest ona gotowa. Tworzy się ją bowiem w czasie rzeczywistym.

Dzięki budowaniu oferty na bazie danych online o ok. 20% wzrosła sprzedaż kredytów. Lepiej też szacowane jest ryzyko. Tworzenie usług bankowych oparte na modelu przetwarzania online to przyszłość bankowości.

Zaufanie a szyfrowanie

Od zdefiniowania zaufania i tego, czym ono jest, zaczął swą prezentację Piotr Wróbel. Wyszedł z dość powszechnego założenia, że fundamentem budowania wspólnych relacji w biznesie jest wzajemne zaufanie partnerów. Następnie dowodził, że w IT zaufanie budowane jest przy wykorzystywaniu szyfrowania danych. Zwrócił uwagę na znaczenie kryptografii oraz rolę kluczy i algorytmów. Podkreślił, że najczęściej nie przywiązuje się wielkiego znaczenia co do miejsca przechowywania kluczy. Tymczasem są one fundamentem bezpieczeństwa w kryptografii. Gdzie zatem powinno się je przechować? Rozwiązaniem są systemy HSM.

Liczy się szybkość reakcji

Szybko albo wcale, czyli czego i dlaczego oczekiwać od IT doby transformacji cyfrowej – taki był temat prelekcji Łukasza Wróbla. Podkreślił on, że choć IT zmienia się, wciąż najważniejszymi pozostają zaufany operator infrastruktury, jej utrzymywanie, stabilność, wydajność i bezpieczeństwo, to jednak zmieniają się potrzeby odbiorców. A przecież chodzi o ich zaspokajanie. Klienci są coraz lepiej poinformowani i oczekują rozwiązań na wczoraj. Liczy się szybkość dostarczania rozwiązań. Aplikacje są dzisiaj szyte na miarę. Te jednak zmieniają się – nawet w czasie tworzenia rozwiązań, a będą dynamiczniej zmieniać się w przyszłości. Reasumując – IT musi nie tylko być gotowe na utrzymanie infrastruktury, powinno sprostać oczekiwaniom klientów, a zmiany wdrażać szybko i elastycznie

Co dzisiaj ma największą wartość?

Informacja – tak przynajmniej uważa Radosław Sałek. Stwierdził on, że stało się tak dzięki rozwojowi firm technologicznych, które stworzyły bazę dla przetwarzania danych w dużych woluminach. Podstawą jest sztuczna inteligencja. W jej ramach kluczowymi technologiami dla rynku FSI są: machine learning – uczenie maszynowe, biometric recognition – rozpoznawanie twarzy czy odcisków palców, voice technology – technologie rozpoznawania głosu, natural language procesing – obsługiwane na poziomie cyfrowym. AI będzie się rozwijać w kierunku coraz bardziej skomplikowanych struktur pozyskiwania źródeł, ale także dopasowania usług, budowania rozwiązań odpowiadających na oczekiwania odbiorców.

Cyberbezpieczeństwo

Do roli uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie nawiązał Wojciech Ciesielski. Sektor bankowy powoli staje się branżą technologiczną dla biznesu finansowego. Niestety ma groźnego naśladowcę – cyberzagrożenia. Ocenia się, że wartość cyberprzestępczości osiągnęła już poziom trzynastej gospodarki świata. To ogromy biznes, który rozwija się coraz szybciej. Ochrona danych i bezpieczeństwo, a jednocześnie rozpoznawanie coraz to nowych typów zagrożeń to największe wyzwanie dla systemów IT. Na bazie sztucznej inteligencji Fortinet stworzył czterowarstwowy system, który może być przykładem możliwości detekcji zagrożeń w trybie rzeczywistym.

O bezpieczeństwie mówił także Jacek Szczepański. Skupił się na roli, jaką może odegrać tu chmura prywatna rozumiana jako operacyjny model biznesowy w organizacji. Niektóre ataki hakerskie cechują się wysokim stopniem skuteczności. Wiodącym przykładem może być atak z ominięciem programu antywirusowego, przez podszycie się pod zasoby systemowe. Najczęściej pozostaje on niezauważony przez system bezpieczeństwa, np. program antywirusowy. Co w takim przypadku można zrobić? Istnieją tysiące rozwiązań – od tych opartych na technikach stosujących sztuczną inteligencję, po rozwiązania behawioralne. Które zatem wybrać? Rozwiązaniem może być wykorzystanie chmury i przekazanie kwestii bezpieczeństwa firmom dostarczającym jej infrastrukturę.

Wystąpienie gościa specjalnego

Paweł Białka, Executive Partner w Gartner Poland, przedstawił prezentację pt. „A Roadmap for Banks in the Age of Human Augmentation”. Od początku dziejów ludzie korzystali z narzędzi do wspomagania zapamiętywania, np. z glinianych tabliczek do zapisywania ważnych dla nich informacji. Liczba danych, które dziś spływają do firm rośnie lawinowo. Dlatego do ich obsługi potrzebne jest zastosowanie sztucznej inteligencji. Można też w ten sposób optymalizować wykorzystanie zasobów zgromadzonych przez organizacje.

Do czego głównie wykorzystuje się dziś sztuczną inteligencję w bankowości? Ponad 70% banków korzysta ze wsparcia transakcji np. przy ochronie przed fraudami. Warto też wykorzystać ją w interakcji z klientami oraz przy ich segmentacji. Tylko niewiele ponad 25% banków nie używa jeszcze narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję.

Paweł Białka zaprezentował „mapę” siedmiu wymiarów zastosowania sztucznej inteligencji w bankowości. Niektóre technologie są już dojrzałe, a inne jeszcze nie. Jak stwierdził, np. technologia chatbot w języku mówionym nie jest jeszcze dojrzała, zwłaszcza w językach innych niż angielski. Natomiast sprawdza się w kontaktach z wykorzystaniem czatu tekstowego. Przedstawił też sześć kroków wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania ludzi. Podkreślił, że jedną z barier we wdrażaniu rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję są kompetencje ludzi. Do 2020 r. tzw. citizen data scientist będzie znacznie więcej niż wyszkolonych pracowników data scientist.