Systemy audio w sklepach w czasie pandemii: większe bezpieczeństwo i wygoda zakupów

Systemy audio w sklepach w czasie pandemii: większe bezpieczeństwo i wygoda zakupów
Źródło: Axis Communications
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W obliczu niecodziennych warunków, zapewnienie najwyższej jakości obsługi klienta w handlu ma kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia kupujących. Sprzedawcy detaliczni mogą bezpośrednio wpływać na klientów, wprowadzając zmiany w ekspozycji, czy dodając dodatkowe usługi. Mało kto zwraca jednak uwagę na... dźwięk. A okazuje się, że może on być jednym z ważnych elementów pozytywnego doświadczenia klienta.

Chociaż często pomijany, dźwięk odgrywa w sklepie jedną z kluczowych ról ‒ nie tylko w tworzeniu odpowiedniej atmosfery, ale również jako środek komunikacji z kupującymi i pracownikami.

Niezależnie od tego, czy chcemy wykorzystać go do celów marketingowych, np. informując o promocjach, czy też związanych z ochroną, przekazując komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, warto zwrócić uwagę na szerokie możliwości systemów audio.

Kształtowanie wrażenia klientów

Dostarczanie wrażeń, które zachęcą klientów do zakupu i powrotu do sklepu jest bezpośrednio związane z uwagą, jaką kupujący w nim otrzymują. Jeśli sprzedawca ma czas i możliwość zrozumienia potrzeb klienta, zwiększa to prawdopodobieństwo sfinalizowania sprzedaży.

Czy technologia może pomóc w tej sytuacji? Przyciągnięcie kupujących do drzwi sklepu jest tylko jedną z części procesu sprzedażowego, kluczowe znaczenie ma jednak wydłużenie czasu ich przebywania wewnątrz. Sieciowe rozwiązania audio mogą stworzyć spokojną i przyjazną atmosferę, która zachęca kupujących do oglądania produktów, zapewniając odpowiednią muzykę w tle.

Systemy audio mogą również pomagać w podejmowaniu decyzji o zakupie lub powiadamiać o okazjach

Inteligentne systemy mogą również zająć się zadaniami zwykle wykonywanymi przez personel, aby zaoszczędzić czas. Przykładowo, jeśli dany klient spędza więcej czasu w określonym obszarze, inteligentny czujnik może zaalarmować personel, by przyszedł i pomógł w wyborze odpowiedniego produktu. Jednocześnie można udostępnić wiadomość głosową, aby poinformować klienta, że pomoc jest w drodze.

Systemy audio mogą również pomagać w podejmowaniu decyzji o zakupie lub powiadamiać o okazjach.

Komunikaty można dostosować do różnych obszarów sklepów i udostępniać, gdy klient wejdzie do określonych stref.

‒ W realiach, w których niezwykle ważna jest dbałość o bezpieczeństwo, nagrane wcześniej komunikaty dotyczące zachowania dystansu społecznego pozwalają klientowi upewnić się, że sprzedawca troszczy się także o jego zdrowie – podkreśla Dagmara Pomirska z Axis Communications.

Czytaj także: Jak pandemia zmieniła rynki handlowe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej

Bezpieczeństwo i ochrona

Wymienione kwestie nie dotyczą tylko klientów – skrupulatne przestrzeganie zasad sanitarnych wpływa także na poczucie bezpieczeństwa pracowników.

Technologia może wspierać kontrolę obłożenia sklepu – system audio zintegrowany z systemami kamer może samodzielnie liczyć osoby przebywające na jego terenie, a w przypadku przekroczenia dozwolonego limitu, informować o tym za pośrednictwem komunikatu dźwiękowego. Tego typu rozwiązania podnoszą komfort zarówno klientów, jak i pracowników.

Potwierdzają to także badania – najnowszy raport GfK  wskazuje, że aż 72% kupujących we Włoszech, wskazuje ograniczenie liczby klientów w sklepach jako cenny element doświadczenia zakupowego.

Technologia może wspierać kontrolę obłożenia sklepu – system audio zintegrowany z systemami kamer może samodzielnie liczyć osoby przebywające na jego terenie

Obok zagadnień związanych z pandemią, system audio może wspierać także odpowiednią ochronę sklepu. Dźwięk odgrywa bowiem ważną rolę w odstraszeniu potencjalnych złodziei – automatyczne komunikaty mogą zniechęcić do dalszego rabunku.

Sprzedawcy mogą monitorować także obszary przed sklepami – system poinformuje automatycznie operatora ochrony, jeśli zauważy nietypowe zachowania po godzinach otwarcia sklepu.

Czytaj także: Eurostat: sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 1,6 proc. rdr w listopadzie

Jak wybrać dobry system audio?

Aby system głośników posłużył długie lata warto, by miał nie tylko wymienione wyżej funkcjonalności, ale także był łatwy w obsłudze i nieawaryjny.

Kluczowe, by jeden system obsługiwał zarówno kwestie związane z bezpieczeństwem, jak i zapowiedzi, czy muzykę. Posiadanie odrębnych rozwiązań powoduje niepotrzebne komplikacje i powoduje zwielokrotnienie potencjalnych punktów awarii.

Warto także zwrócić uwagę na proces instalacyjny – coraz więcej rozwiązań typu „wszystko w jednym” oferuje wysoką jakość, przy jednoczesnej prostej konfiguracji. Nie trzeba już mieć np. wzmacniacza czy procesora sygnału, wszystkie te elementy zapewnia jeden głośnik. Rozwiązanie zajmuje mniej miejsca i tym samym umożliwia sprzedawcom lepszą optymalizację wnętrza sklepu.

Kluczowe, by jeden system obsługiwał zarówno kwestie związane z bezpieczeństwem, jak i zapowiedzi, czy muzykę

‒ Znaczenie dźwięku w sklepie będzie z pewnością wzrastało. Może on pomóc sprzedawcom zarówno w poprawie doświadczenia zakupowego ich klientów, jak i w zapewnieniu im bezpieczeństwa.

Dlatego ważne, by stawiali na elastyczne systemy o otwartych standardach, które będą mogli rozbudowywać i dopasowywać do swoich potrzeb – dodaje Dagmara Pomirska.

Czytaj także: Ponad połowa Polaków celowo robi zakupy u lokalnych przedsiębiorców, aby pomóc im w czasie pandemii

Źródło: Axis Communications