System Wymiany Informacji Firm Faktoringowych – nowa inicjatywa sektorów bankowego i faktoringowego
Założycielami i zarazem uczestnikami nowego systemu jest 17 polskich firm faktoringowych, a inicjatywa dla stworzenia tak cennego w obecnej rzeczywistości narzędzia, pozwalającego na wymianę informacji o zagrożeniach, wyszła od Związku Banków Polskich i Polskiego Związku Faktorów.
To zarazem kontynuacja linii, przyjętej przez ZBP już od pierwszych lat funkcjonowania tej instytucji, kiedy to wymianę informacji uznano za jeden z kluczowych komponentów walki z nadużyciami i aktywnością przestępczą.
– Polskie banki nie konkurują ze sobą w ramach obszaru bezpieczeństwa finansowego. Mamy szereg wspólnych inicjatyw, wspólnie dzielimy się informacjami o schematach, metodach, o konkretnych działaniach oszustów, ponieważ nasze systemy są w pełni kompatybilne i zgodne z przepisami ochrony danych osobowych.
Mamy również możliwość wymiany informacji objętych danymi osobowymi. Te systemy od lat pozwoliły nam zaoszczędzić ogromne środki pieniężne w ramach przeciwdziałania przestępczości i walki z oszustwami – podkreślił prezes ZBP dr Tadeusz Białek, dodając, iż Związek podejmuje aktywnie działania międzysektorowe, mające za cel zwiększanie bezpieczeństwa gospodarczego, również poprzez wymianę informacji.
– Nasze intensywne działania, prowadzone przez lata wspólnie z Polskim Związkiem Faktorów doprowadziły do tego, że udało nam się rozszerzyć o firmy faktoringowe podstawy prawne funkcjonujące w prawie bankowym, a stanowiące podstawę do wymiany informacji antyfraudowych – nadmienił dr Tadeusz Białek.
Czytaj także: infoDOK: kolejny rekord liczby prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości
Cyberbezpieczeństwo: rozpoczyna się wielka kampania ZBP
Aktywność ZBP na polu przeciwdziałania cyberprzestępczości przybiera różne formy, jedną z nich jest budowa świadomości społecznej w zakresie zagrożeń pojawiających się w wirtualnym świecie i kreowanie bezpiecznych postaw.
– Właśnie dzisiaj rozpoczęliśmy największą w historii ZBP kampanię informacyjną, dotyczącą działań w zakresie przeciwdziałania cyberprzestępczości. To druga najdroższa kampania w historii ZBP jako instytucji z ponad 30-letnim stażem.
Będziecie Państwo świadkiem całej serii postów i publikacji, także we wszystkich mediach: w publicznej telewizji, w mediach społecznościowych, drukowanych i portalach. Informacje te będą miały za cel wzmacnianie cyberbezpieczeństwa i przeciwdziałanie cyberprzestępczości – zaznaczył prezes ZBP dr Tadeusz Białek.
Wyraził także nadzieję, iż umożliwienie wymiany danych online między faktorami umożliwi wzajemne ostrzeganie się o podejrzanych faktorantach, kontrahentach, a także zwiększy świadomość w zakresie strategii oszukańczych, stosowanych przez przestępców wobec firm faktoringowych, to zaś powinno przełożyć się na ograniczenie zagrożenia ze strony cyberoszustów.
Czytaj także: Raport Specjalny | Bankowość Lokalna | O cyberbezpieczeństwo trzeba dbać wspólnie
Rok Edukacji Ekonomicznej powinien być co roku
Konrad Klimek, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Polskiego Związku Faktorów, mówił o przełomowym znaczeniu Systemu Wymiany Informacji Firm Faktoringowych dla całej branży.
– Ten przykład pokazuje, że współpraca, determinacja, chęć implementacji dobrych rozwiązań spowodowały, że jesteśmy w tym miejscu, w którym teraz jesteśmy. Osiągnęliśmy sukces, aczkolwiek on będzie namacalny dopiero za rok, półtora, kiedy ten system będzie wdrażany w naszych spółkach – stwierdził Konrad Klimek.
Jego zdaniem nowe narzędzie powinno być powszechnie wykorzystywane przez wszystkie podmioty z sektora faktoringu, pozwala ono wszak uzyskać pełny ogląd ryzyk, pojawiających się na rynku, a ich świadomość przyczyni się znacząco do podejmowania przez uczestników systemu świadomych decyzji, ograniczających ryzyka kredytowe czy operacyjne.
Przedstawiciel PZF odniósł się też do trwającego właśnie Roku Edukacji Ekonomicznej, wskazując na ponadczasowy charakter tej inicjatywy.
– Ten rok edukacji ekonomicznej nie tylko według mnie, ale według wszystkich uczestników – powinien trwać co roku. Nieważne jak go nazwiemy, on powinien być w nie tylko w naszym życiu, ale przede wszystkim w życiu dzieci i młodzieży. Wiemy doskonale, że edukacja ekonomiczna jest możliwa od samego początku i ona jest bardzo ważna od samego początku – zaznaczył Konrad Klimek.