Święta ’21: strategia oszczędnościowa i większa zachowawczość w wydawaniu pieniędzy
Z raportu Finanse Polaków a Boże Narodzenie wynika, że blisko 70% Polaków sfinansuje wydatki związane z tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia z bieżącego dochodu.
Co czwarta osoba na zakupy świąteczne przeznaczy swoje oszczędności, a prawie co piąta osoba pieniądze specjalnie zaoszczędzone na tę okazję. 11,1% Polaków za zakupy zapłaci kartą kredytową, a na inną formę pożyczki zdecydują się nieliczni.
Mamy mniejszą gotowość do zadłużenia się na ten cel (Święta), co w pewnym stopniu wynika z obecnej sytuacji ekonomicznej
Zwiększenie wydatków na święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok częściej planują osoby w wieku 18 ‒ 24 oraz 55 ‒ 64. Ponad 30% młodych osób (18 ‒ 24 lat) planuje też wydać więcej na prezenty dla swoich najbliższych. Stanowi to znaczącą nadwyżkę na tle populacji ‒ 40% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków, a 25% deklaruje wdrożenie planów oszczędnościowych.
Innowacje technologiczne chętnie używane
W efekcie pandemii zmieniły się również zwyczaje zakupowe Polaków i sposób dokonywania płatności. Rośnie popularność wykorzystywania nowinek technologicznych. Owszem, 46% uznaje, że aktualnie częściej płaci kartą, ale aż 1/3 deklaruje częstsze korzystanie z płatności telefonem oraz zegarkiem.
Obserwujemy również wysokie preferencje odnośnie e-commerce, w których 42% z nas wydaje więcej pieniędzy niż przed pandemią. E-commerce stał się nie tylko bezpieczną, ale również wygodną alternatywą robienia zakupów dla ponad 40% Polaków.
W obszarze zwyczajów zakupowych Polacy będą kupować w trybie „smart shopperów”. Aż 56% planuje zakupy w trakcie promocji lub wyprzedaży.
Czytaj także: Oszczędna Gwiazdka ’21, co piątego Polaka nie będzie stać na wszystkie tradycyjne wydatki
Ograniczane wydatki świąteczne
‒ Analiza aktualnych wyników badań w porównaniu do 2020 roku wskazuje, że konsumenci podchodzą bardziej zachowawczo do wydawania pieniędzy.
O 27% spadła liczba Polaków, którzy swoje wydatki świąteczne planują sfinansować z oszczędności. O 15% spadła też liczba osób, które przy tej okazji planują obciążyć karty kredytowe. Polacy swoje wydatki w głównym stopniu finansują z bieżących dochodów.
Z badania wynika, że mamy mniejszą gotowość do zadłużenia się na ten cel, co w pewnym stopniu wynika z obecnej sytuacji ekonomicznej.
Potrzeba ograniczania wydatków w okresie wzmożonych działań handlowych sprawia, że aż 63,5% Polaków czuje presję otoczenia na wydawanie pieniędzy. Odsetek ten wzrósł ponad dwukrotnie w porównaniu do 2020 roku – mówi Stanisław Kijowski, Strategy Director ING Banku Śląskiego, odpowiedzialny również za obszar badań i analiz.
W porównaniu do ubiegłego roku nie zmienił się też ranking najczęściej wybieranych prezentów. Polacy pod choinką najchętniej położą: kosmetyki (36%) odzież (27%), pieniądze (23%), karty podarunkowe (21%) oraz książki (18%).
Obserwujemy (…) wysokie preferencje odnośnie e-commerce, w których 42% z nas wydaje więcej pieniędzy niż przed pandemią
Co ciekawe, mimo wdrażania strategii oszczędnościowych i większej zachowawczości w wydawaniu pieniędzy, Polacy nie zapominają o potrzebujących ‒ niemal 30% z nas planuje wesprzeć finansowo organizacje charytatywne. Po drugie, aż 30% respondentów zamierza skupić się na prezentach i produktach ekologicznych w okresie świątecznym.
Cały raport można tutaj pobrać.
Badanie ING Consumer Survey przeprowadzone przez IPSOS w imieniu ING w 7 krajach na ponad 7000 grupie osób w IV kwartale 2021 roku. Próba reprezentatywna dla Polski N=1009
Wykonawca badania: IPSOS. Czas realizacji: listopad 2021roku. Metoda badawcza: wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo (CAWI).