Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Z rynku finansowego

Sustainability-Linked Loan dla przedsiębiorców w PKO BP

03.02.2025 11:42 mb | BANK.pl
Sustainability-Linked Loan dla przedsiębiorców w PKO BP
Fot. stock.adobe.com / TStudious
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przedsiębiorcy, którzy chcą realizować cele zrównoważonego rozwoju, mogą teraz korzystać z kredytów w formule Sustainability-Linked Loan (SLL) w PKO Banku Polskim. Dzięki finansowaniu SLL przedsiębiorca może otrzymać kredyt z niższą marżą i wzmocnić swoją konkurencyjność na rynku, czytamy w komunikacie prasowym Banku.

PKO Bank Polski wprowadza do oferty dla klientów bankowości korporacyjnej kredyty w formule SLL (Sustainability-Linked Loan). Do tej pory takie finansowanie było dostępne jedynie w ramach kredytów konsorcjalnych.

Finansowanie w formule SLL umożliwia przedsiębiorcom uzyskanie korzystniejszych warunków finansowania, a jednocześnie promuje postęp w zakresie ekologii, społecznej odpowiedzialności i efektywnego zarządzania.

PKO Bank Polski zgodnie ze swoją strategią „Numer 1 i kropka” chce być partnerem nr 1 dla biznesu, wspierając firmy w transformacji energetycznej oraz wzmacniając ich konkurencyjność na rynku.

– Transformacja w kierunku zrównoważonego rozwoju staje się coraz bardziej kluczowa dla polskich przedsiębiorstw. Do tej pory z kredytów SLL korzystali klienci, którzy podpisywali duże umowy konsorcjalne. Teraz kredyty te są wystandaryzowane i dostępne w ramach umów dwustronnych w PKO Banku Polskim dla korporacji, które myślą o zrównoważonym rozwoju.

Chcemy wspierać naszych klientów w zrozumieniu, że transformacja to nie tylko obowiązek regulacyjny, ale także szansa na budowanie przewagi konkurencyjnej w zrównoważonym otoczeniu rynkowym.

Naszą rolą jako lidera sektora bankowego jest nie tylko oferowanie atrakcyjnych form finansowania, ale również edukacja i wsparcie merytoryczne. Dlatego pracujemy nad narzędziem, które będzie źródłem rzetelnych informacji dla klientów na temat ESG – mówi Monika Palimąka, dyrektor Departamentu Programów Publicznych ESG w PKO Banku Polskim.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Transformacja Energetyczna | ESG jako wyzwanie i potencjał dla bankowości

Kredyty SLL – jak to działa?

SLL (Sustainability-Linked Loan) to kredyt na cele ogólne, w którym wysokość marży kredytu powiązana jest z realizacją celów w zakresie zrównoważonego rozwoju SPT (ang. Sustainability Performance Targets) przedsiębiorstwa w obszarach środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego (ESG).

Korzyści dla przedsiębiorcy dzięki finansowaniu w formule SLL:

– niższa marża kredytu, uzależniona od spełnienia celów zrównoważonego rozwoju;

– wzmocnienie konkurencyjności firmy na rynku;

– budowanie wizerunku firmy jako odpowiedzialnego biznesu;

– spełnienie wymogów prawnych dotyczących ESG.    

Aby uzyskać kredyt w formule SLL, przedsiębiorca oprócz spełnienia podstawowych wymagań takich jak m.in. zdolność kredytowa, uzgadnia z bankiem wskaźniki KPI oraz określa postępy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju na każdy rok w horyzoncie finansowania.

PKO Bank Polski opracował katalog KPI, który pełni rolę materiału pomocniczego i edukacyjnego dla klientów. W trakcie trwania kredytu klient co roku raportuje do Banku wyniki dotyczące ustalonych celów z zakresu zrównoważonego rozwoju, które zostały potwierdzone przez niezależny podmiot.

Wysokość marży kredytu w formule SLL zależy od osiągnięcia przez klienta wyznaczonych poziomów celów w zakresie zrównoważonego rozwoju SPT dla danego okresu raportowego.

Czytaj także: Green Impact – PKO szuka start-upów z innowacjami dla klimatu

Finansowanie zielonej transformacji i zwiększania konkurencyjności

Dzięki oferowaniu preferencyjnych warunków finansowania, takich jak wystandaryzowane zrównoważone kredyty czy obligacje, instytucje finansowe mogą wspierać firmy w realizacji projektów związanych z ochroną środowiska, efektywnością energetyczną czy społeczną odpowiedzialnością.

Ekonomiści PKO Banku Polskiego szacują, że do 2030 roku potrzeba będzie ok. 1 biliona zł na transformację energetyczną w gospodarce. Transformacja sektora elektroenergetycznego to szacowany koszt ok. 275 mld zł w ciągu 5 lat.

Te potrzeby mogą zostać skutecznie sfinansowane przy odpowiednim wykorzystaniu dostępnych instrumentów dłużnych tj.: finansowania projektowego, obligacji, kredytów bankowych oraz dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków z KPO.

Zgodnie ze swoją strategią PKO Bank Polski chce wspierać transformację energetyczną kraju i zamierza być liderem w finansowaniu tego procesu. Bank chce sfinansować ponad 20 proc. całkowitych nakładów potrzebnych do realizacji tego przedsięwzięcia do 2027 roku.

Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju | ESG wyzwaniem, ale i szansą dla polskiej gospodarki

Źródło: PKO Bank Polski / PKO BP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
EkologiaESG / Environmental, Social and corporate Governancefinansowanie biznesuGospodarkaKredyty SLL / Sustainability-Linked LoanMonika PalimąkaPKO Bank Polski / PKO BPPrzedsiębiorcyTransformacja energetycznaZielona transformacjaZielone finanseZrównoważony rozwój
Autor mb | BANK.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Z rynku finansowego
Fundacja Polska Bezgotówkowa
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}