Studencie, wynajmij bezpiecznie
Koniec wakacji to gorący okres na rynku wynajmu. Zbliża się początek roku akademickiego i wiele młodych osób zaczyna poszukiwania lokum. Co zrobić, by proces wynajmu przebiegł bezpiecznie i bezstresowo? Home Broker przygotował poradnik dla poszukujących mieszkania.
Przesłanie polskiego przysłowia „Gdy się człowiek spieszy, to się diabeł cieszy” można przenieść także na rynek wynajmu nieruchomości. Jeśli szukamy mieszkania na ostatnią chwilę i formalności załatwiamy w pośpiechu, łatwo jest o utratę czujności i błąd, który może okazać się brzemienny w skutkach. Warto trzymać się kilku zasad bezpieczeństwa, co pozwoli zminimalizować ryzyko.
1) Uwaga na oszustów
Osoba bez obycia na rynku jest łakomym kąskiem dla wszelkiej maści oszustów chcących nieuczciwie zarobić. Jest kilka modeli oszustw, np. próba wynajęcia tej samej nieruchomości kilku osobom, przez nieuprawnione osoby lub lokalu, który nie istnieje. Aby uniknąć tej sytuacji należy być szczególnie ostrożnym przy wyjątkowo okazyjnych ofertach. Niska cena jest często używanym przez oszustów wabikiem. – Trzeba zweryfikować, czy osoba, która chce nam wynająć mieszkanie, jest rzeczywiście do tego uprawniona. Poprośmy więc o zaprezentowanie aktu notarialnego i zajrzyjmy do księgi wieczystej – zwraca uwagę Michał Bukowski, kierownik działu najmu Home Brokera. Dla uczciwej osoby okazanie ich nie będzie kłopotem.
2) Uczciwemu pośrednikowi zapłacisz za sukces
Na rynku nadal działają agencje nieruchomości, które pobierają opłatę za udostępnienie adresów lub oglądanie mieszkania. Takich pośredników należy omijać szerokim łukiem. Pierwszą opłatą jaką ponosi najemca powinna być dopiero prowizja za udane znalezienie odpowiedniej nieruchomości zakończone podpisaniem umowy najmu. Prowizja płacona agencji to pieniądze nie tylko za udostępnienie bazy adresów i kontaktów z właścicielami, ale i za to, by baza ta była merytorycznie poprawna – pośrednik weryfikuje stan prawny nieruchomości i upoważnienie wynajmującego do dysponowania nią, zdejmując te obowiązki z poszukującego mieszkania. Klient korzystający z usług agencji może liczyć też na pomoc prawną i wsparcie przy załatwieniu formalności.
3) Dobrze skonstruowana umowa
Umowa najmu jest dokumentem, który ma zabezpieczać interesy obu stron: wynajmującego i najemcy. Powinna zawierać prawa i obowiązki jednego i drugiego, a także wskazywać na granicę pomiędzy kosztami ponoszonymi przez nich w związku z utrzymaniem nieruchomości. Chodzi o ustalenie, kto płacić będzie czynsz do spółdzielni, kto za wodę, prąd, internet itd. Przed podpisaniem należy umowę na spokojnie dokładnie przeczytać i, w razie wątpliwości, skonsultować się z kimś kompetentnym w tym temacie.
4) Protokół zdawczo-odbiorczy
Aby uniknąć problemów w kwestii stanu mieszkania przed i po zakończeniu umowy najmu, należy spisać protokół zdawczo-odbiorczy. To dokument opisujący stan faktyczny lokalu oraz jego wyposażenia. Dobrze jest do protokołu dołączyć dokumentację zdjęciową, która powinna rozwiać ewentualne wątpliwości. W spisie powinny znaleźć się informacje o stanie i jakości ścian, podłóg, okien, mebli, wyposażenia itd. Im bardziej szczegółowy będzie to dokument, tym lepiej. Spisać należy także stan liczników, by jako najemca nie ponosić kosztów, które wygenerowali poprzedni lokatorzy.
5) Kaucja zabezpieczająca
Michał Bukowski zauważa, że finansowym zabezpieczeniem interesów właściciela nieruchomości jest kaucja, którą najemca płaci przy podpisaniu umowy. Zwykle ma ona wysokość miesięcznego czynszu. Jeśli nie ma problemów z płatnościami i nie pojawiły się zniszczenia w mieszkaniu, w chwili rozwiązania umowy i wyprowadzki, kaucja wraca do najemcy. Pobieranie kaucji jest normalną praktyką rynkową i nie należy jej unikać. Niektórzy właściciele dodatkowo zbierają dokładne informacje o najemcach, pytając np. o miejsce pracy, zarobki czy numer kontaktowy do kogoś z rodziny. Wynajem mieszkania to bowiem biznes jak każdy. Przedsiębiorstwa działające np. w branży telekomunikacyjnej też prześwietlają swoich klientów.
Marcin Krasoń
Home Broker