Strategia, bezpieczeństwo i technologia w bankach spółdzielczych

Strategia, bezpieczeństwo i technologia w bankach spółdzielczych
Paweł Gula, BPS
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przed FORUM TECHNOLOGII BANKOWOŚCI SPÓŁDZIELCZEJ, które odbędzie się 22 i 23 maja w Warszawie o technologicznych wyzwaniach przed sektorem spółdzielczym pisze Paweł Gula, wiceprezes Banku Polskiej Spółdzielczości

#PawełGula: Nieważne jak dużym bankiem jesteś – wyzwania od strony technologii i jej stosowania są dokładnie takie same dla wszystkich #BPS #ForumTechnologiiBS

Od lat Forum Technologii Banków Spółdzielczych  to czas, kiedy mamy możliwość spotkania się w grupie osób blisko związanych z technologią IT, która ma za zadanie wspierać nasze organizacje.

Niezależnie z której strony będziemy patrzyli na nasze firmy, to nie znajdziemy w nich już obszarów, w których nie otrzemy się o nowoczesne technologie, zaczynając od komputerów pracowników, a na smartfonach klientów kończąc.

Technologia wpisana w strategię

Rynek bankowy jest silnie napędzany potrzebami biznesowymi naszych klientów, jak również otoczenia, w którym działamy.

Podczas Forum będziemy mieli okazję porozmawiać w gronie ekspertów o tym, jak technologia powinna wspierać strategiczne cele banków, nie tylko krótkodystansowe inicjatywy. Dowiemy się jak tworzyć silne relacje pomiędzy firmami, które zaowocują nie tylko innowacyjnymi rozwiązaniami, ale zbudują dodatkową wartość z partnerskiej współpracy pomiędzy stronami.

Bezpieczeństwo

Porozmawiamy o tym, jak wspierać pracowników w codziennych, często powtarzalnych działaniach, które możemy dzięki technologii upraszczać lub nawet automatyzować, co pozwoli pracownikom na podnoszenie ich komfortu oraz jakości pracy, a docelowo przełoży się na poprawę działalności całego banku.

W technologicznym świecie nieodzownym jego elementem jest bezpieczeństwo. Nie chodzi mi tutaj tylko o jego techniczny aspekt, ale również o biznesowy. Aktualnie rynek bankowy jest mocno regulowany w tym obszarze. Banki muszą realizować wiele czynności – od monitorowania wewnętrznych ryzyk, realizowanych transakcji płatniczych, a na aktywności klientów i pracowników kończąc. Tej pracy również nie ułatwia szybko idący do przodu rynek nowych technologii, które w sposób świadomy i odpowiedzialny powinny być przez banki wykorzystywane i nadzorowane.

Wspominałem już o smartfonach, które nosimy w kieszeniach – mamy w nich zdjęcia, informacje w postaci notatek, płacimy nimi za zakupy. Co się stanie, gdy stracimy nasz telefon? W wielu przypadkach utracimy wiele danych i informacji, które powinniśmy chronić. Tak samo jest z systemami w bankach.

IT i inwestycje

Inwestycje, jakie ponosi na IT każdy bank, jednostkowo są duże, a tak naprawdę często wdrażamy te same systemy wielokrotnie. Dlaczego tak się dzieje? Technologia IT pozwala na wykorzystanie jednego narzędzia dla wielu banków z zachowaniem wszystkich wymagań biznesowych, jak i prawnych. Musimy pamiętać, że takie decyzje należy w sposób odpowiedzialny i konsekwentny podejmować. Tutaj nawiążę raz jeszcze do długoterminowych strategii, jakie każdy bank powinien realizować. Strategie te muszą w pierwszej kolejności wspierać potrzeby i cele biznesowe.

Nasi klienci szukają są coraz bardziej wymagający i szukają jednego miejsca do zrealizowania wielu potrzeb – od prostych – w postaci opłacania rachunków czy wycieczki z ubezpieczeniem po kredyty dla działalności biznesowej. Natomiast bez rozwoju współpracy z partnerami biznesowymi i technologicznymi nie moglibyśmy tego osiągnąć.

Otwarta bankowość

To, o czym nie możemy aktualnie zapominać, to zmieniające się otoczenia, które staje się coraz bardziej otwarte na nowe funkcje i regulacje. W naszym otoczeniu jest coraz więcej małych firm, które wpadają na ciekawe pomysły biznesowe, a dzięki otwartym platformom mogą takie usługi dostarczać dla banków. Dlatego też musimy wykorzystać potencjał jaki dają nam nowe regulacje typu PSD2 i idąc dalej OpenBanking.

Podsumowując – nieważne jak dużym bankiem jesteś – wyzwania od strony technologii i jej stosowania są dokładnie takie same dla wszystkich. Pytanie czy w danym banku technologia wspiera działalności banku czy jest kosztem operacyjnym i finansowym, który należy optymalizować. Pamiętajmy, że to nie technologia kieruje biznesem, tylko ma go w sposób adekwatny wspierać.

Serdecznie zapraszam do aktywnego udziału w Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej.

Źródło: aleBank.pl