SORBNET3 coraz bliżej

SORBNET3 coraz bliżej
Źródło: Sygnity
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Narodowy Bank Polski wprowadza zmiany do systemu płatniczego do obsługi płatności wysokokwotowych. Już wkrótce pojawi się SORBNET3. O tym, co ta zmiana oznacza dla banków, mówili nam podczas Forum Bankowego Grzegorz Jamer i Piotr Hojnor z Sygnity.

„Dla banków oznacza to konieczność przygotowania się do obsługi nowej wersji systemu płatniczego” – powiedział Grzegorz Jamer.

Jak zapewnił, firma Sygnity oferuje rozwiązanie Payment Hub służące do obsługi różnych systemów płatniczych oraz moduł do obsługi systemu SORBNET3, który odpowiada na potrzebę dostosowania się do zmian wprowadzanych przez NBP.

Jest to rozwiązanie dla wszystkich banków, które aktualnie są uczestnikami SORBNET2.

Bliżej chmury

Sygnity pomaga także bankom w przenoszeniu się do chmury obliczeniowej. Mówił o tym Piotr Hojnor. Rozwiązanie pozwala na przenoszenie do chmury wybranych działalności obsługiwanych przez bank przy zachowaniu innych na serwerach „naziemnych”.

Podał przykłady niektórych aktywności banków, które są umieszczane w chmurze. Mówił w tym kontekście o uzgadnianiu rachunków nostro i kont wewnętrznych, o monitorowaniu pozycji walutowej, jak również płynnościowej.

Podkreślił, że platforma Sygnity pozwala na szybkie dostarczanie dedykowanych rozwiązań bankom.

Jednemu z klientów szybko udostępniono rozwiązanie spełniające wymogi związane regulacją CESOP, która weszła w życie w pierwszym kwartale tego roku i nakładała na banki  konieczność raportowania płatności transgranicznych do Krajowej Administracji Skarbowej.

Na nasze pytanie, czy rozwiązania Sygnity pozwalają na przeniesienie do chmury całego banku – Piotr Hojnor stwierdza:

„Technicznie istnieje możliwość przeniesienia całości rozwiązań. Można to robić etapowo, czyli kolejne procesy biznesowe implementować w kolejnych mikrousługach  przenoszonych do chmury i na bieżąco obserwować obciążenie wydajnościowe, skalować on-line całe rozwiązanie”.

Zaznaczył, że rozwiązania firmy są rozwiązaniami w architekturze mikrousługowej, które można instalować zarówno w chmurze jak i on-premise.

Na pytanie, która jego zdaniem aktywność bankowa jest  najtrudniejsza do przejścia do chmury,  wskazał na obsługę klienta online.

SORBNET3 – czas na decyzję

Nasi rozmówcy pytani o to, co w tej chwili cieszy się największym zainteresowanie banków – wskazali na rozwiązanie obsługujące SORBNET3.

Jak zaznaczyli, już w październiku 2024 roku będą dostępne pierwsze możliwości testowania uczestnictwa w nowej wersji systemu NBP.

Jednak ich zdaniem już w kwietniu lub w maju banki powinny  zdecydować się na dostawcę oprogramowania do obsługi SORBNET3, po to, aby miały czas na udane wdrożenie tego rozwiązania i na jego testy.

Źródło: BANK.pl