SoftPOS: darmowy terminal płatniczy dla każdego…kto ma telefon Samsunga

SoftPOS: darmowy terminal płatniczy dla każdego…kto ma telefon Samsunga
Fot. aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Na rynku płatności bezgotówkowych może dojść do rewolucji dzięki aplikacji SoftPOS, która zamienia telefon w terminal płatniczy - mówił Wojciech Małaszewicz z First Data Polska SA podczas Forum Usług Płatniczych.

#WojciechMałaszewicz: Każdy może mieć przy sobie terminal do akceptacji płatności #SoftPOS #ForumUP #PłatnościBezgotówkowe @FirstData

−  Po zainstalowaniu  SoftPOS-u telefon lub tablet staje się pełnoprawnym terminalem do akceptacji płatności wszystkimi kartami, niezależnie od kwoty − wyjaśnia Wojciech Małaszewicz z First Data Polska SA, uczestnik Forum Usług Płatniczych 2019.

I dodaje, że można będzie również płacić telefonem na telefon.

To był jeden z pierwszych pomysłów z punktu widzenia marketingowego, że będziemy się „stukać” telefonami. To jest coś, co za 2 − 4 lata będzie powszechne – uważa ekspert.

Technologia Knox jeszcze niezbędna…

Czy problemem mogą być płatności wymagające wprowadzenia kodu PIN?

Kluczową rzeczą do rozstrzygnięcia i opracowania dla wdrożenia projektu SoftPOS po naszej stronie był tzw. PIN on Glass czyli możliwość wprowadzenia PIN-u posiadacza karty na  telefonie osoby przyjmującej płatność.

Ekspert podkreśla znaczenie rozwiązań koreańskiej firmy: Samsung ze swoją technologią Knox tworzy bezpieczną przestrzeń w telefonie, aby tę aplikację w sposób bezpieczny można było zainstalować, i żeby przetwarzać PIN do płatności.

…i dlatego to rozwiązanie na razie ma ograniczonych zasięg

Czyli SoftPOS można zainstalować tylko na telefonach firmy Samsung? – pyta aleBank.pl

Na razie. Ponieważ jest to pierwsze wdrożenie, i pracujemy z tą firmą, i będą to modele telefonów tej firmy. Jednak tak to zostało wymyślone, że z każdej półki cenowej będzie dostępny model, na którym SoftPOS-a będzie można zainstalować. Ale docelowo ma to działać w wersji, gdzie każdy telefon będzie mógł zostać użyty do zainstalowania SoftPOS-a. Problem jest taki, że jednak taki telefon musi spełniać warunki bezpieczeństwa. I obecnie te warunki spełnia Samsung i jego platforma Knox. A to jest najważniejsza część tego rozwiązania – tłumaczy Wojciech Małaszewicz.

Czy to oznacza, że w przyszłości także telefony np. firmy Apple z systemem iOS będą uczestniczyć w tym rozwiązaniu?

Technologicznie nie ma przeszkód, ale problemem jest polityka tej firmy. Jest to inny system czyli wymaga kolejnego projektu SoftPOS-a, z innym partnerem na innym systemie – wyjaśnia ekspert.

Po wprowadzeniu SoftPOS-ów terminale będą zbędne?

SoftPOS po pierwsze likwiduje absolutnie barierę kosztową. Nie będzie bowiem potrzebne inne urządzenie, które kosztuje.Czyli w ten sposób potaniamy płatności. Po drugie eliminujemy konieczność posiadania fizycznego, odrębnego urządzenia. Terminalem będzie telefon, każdy z nas go nosi, czyli każdy może mieć przy sobie terminal do akceptacji płatności – ocenia Wojciech Małaszewicz.

I dodaje, że jeżeli obecnie mamy na polskim rynku kilkaset tysięcy terminali, to teoretycznie dzięki SoftPOS-om ta liczba wyniesie kilkanaście milionów.

Mówimy tu o absolutnej rewolucji. Nie o dostarczaniu fizycznych urządzeń, które trzeba wyprodukować, zainstalować, skonfigurować, sparametryzować, podłączyć i uruchomić, lecz mówimy o wciśnięciu jednego guzika pod tytułem „Stwórz mi terminal w moim telefonie”. Liczba terminali na rynku może eksplodować, może być gigantyczna – prognozuje ekspert.

Produkcja terminali płatniczych stanie się więc zbędna?

Świat tak szybko się nie zmienia, ale rzeczywiście zmierzamy w kierunku digitalizacji, dematerializacji. Wszystko co jest fizyczne za chwilę będzie przeszłością, wszystko co nie jest online będzie przeszłością. Bo przyszłość jest nieubłagana i każdy kto prowadzi biznes musi o niej myśleć. Musi przewidywać, co może mu się przydarzyć za kilka lat – podkreśla Wojciech Małaszewicz.

 

 

SoftPOS-y czy QR kody

W Chinach też można przyjmować płatności na smartfonach dzięki stosowaniu  QR kodów.

− Niewątpliwie rozwiązania oparte o terminale, technologię hardware są dużo bezpieczniejsze i lepsze. Z kolei rozwiązania oparte o QR kody to wygoda, mobilność i niskie koszty. I przy tej ponad miliardowej populacji stawianie każdemu terminala nie wchodziłoby w rachubę. I stąd pojawiły się QR kody. Natomiast my też idziemy w tym kierunku co Chiny, bo wprowadzamy także tańsze rozwiązanie, dając przyjęty w Europie poziom bezpieczeństwa – zauważa Wojciech Małaszewicz.

 

Źródło: aleBank.pl