SAP przenosi polskie firmy do chmury
Z końcem marca SAP udostępnił polską wersję językową oprogramowania chmurowego - SAP Cloud for Customer. Jest to rozwiązanie klasy CRM wspierające budowanie relacji z klientami przy wykorzystaniu różnych form kontaktu, w tym mediów społecznościowych. Można je integrować z innymi rozwiązaniami SAP, działającymi na serwerach w firmie. Jak stwierdziła Kinga Piecuch, od stycznia prezes SAP Polska, firma chce zmienić wizerunek tylko dostawcy oprogramowania ERP.
Oprogramowanie SAP Cloud for Customer nazywa rozwiązaniem do zarządzania zaangażowaniem klientów – oprogramowaniem CRM nowej generacji. Za parę tygodni SAP ma pokazać pierwsze implementacje nowych rozwiązań w Polsce. Dane w systemie mogą być przetwarzane w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy SAP HANA. Polska wersja wspomaga: sprzedaż, obsługę klientów, wybrane procesy z zakresu marketingu, analitykę sprzedaży, oraz pozwala monitorować i analizować kontakt z klientami poprzez media w tym społecznościowe.
Zakres funkcjonalny oprogramowania to: SAP Cloud for Sales, SAP Cloud for Service, SAP Cloud for Social Engagement oraz SAP Social Media Analytics. W zależności od specyfiki prowadzonej działalności firma może zdecydować, z których aplikacji skorzysta. Z ciekawych funkcji warto wymienić „mapę liderów opinii”, która umożliwia ustalenie osób wpływających na decyzje zakupowe, co pozwala skutecznie domykać transakcje. Można też korzystając z odpowiednich filtrów wybierać najbardziej obiecujących klientów.
SAP Social Media Analytics oraz SAP Cloud for Social Engagement umożliwiają monitorowanie i dodawanie postów na serwisach społecznościowych Facebook lub Twitter. Taka funkcjonalność jak twierdzi SAP, jest ważna, bo prawie 80 proc. klientów przeznacza ponad połowę czasu przeznaczonego na zakupy, szukając w sieci dodatkowych informacji o produktach lub usługach. Jeśli natrafią na negatywne opinie, często zmieniają decyzje. Ryzyko odejścia klientów można zredukować, monitorując i reagując na komentarze internautów w czasie rzeczywistym. Można też aktywnie wspierać sprzedaż typu cross-sell i up-sell.
SAP Cloud for Customer może być używany na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych w trybie on-line i off-line. Obecnie oprogramowanie instalować na smartfonach i tabletach opartych z systemem Android, iOS oraz BlackBerry, a w przyszłości ma być dostępne również na sprzęt z systemem Windows Phone. SAP Cloud for Customer wykorzystuje technologię HTML5, która udostępnia rozwiązanie również na innych urządzeniach.
Firmy coraz częściej sięgają po oprogramowanie CRM w chmurze. Według przewidywań analityków i szacunków SAP, światowy rynek rozwiązań CRM w chmurze może rosnąć w tempie pomiędzy 7% a 15% rocznie w ciągu następnych pięciu lat.
Prezes Kinga Piecuch podkreśliła, że firma wciąż dba o rozwiązania ERP i będzie wspierała klientów. Obecnie jednym z priorytetów firmy są aplikacje działające w chmurze. SAP przeprowadził wiele akwizycji firm mających rozwiązania związane z przetwarzaniem w chmurze. Według przekazanych przez nią informacji, administracja państwowa prowadzi obecnie rozmowy z KPMG i kancelarią Bird&Bird na temat wykorzystania rozwiązań chmurowych. Jej zdaniem, potwierdza to tezę, że administracja zrozumiała wagę zagadnienia i kroczy w kierunku rozwiązań amerykańskich i europejskich. Wśród specjalistów mówi się, że barierę regulacyjną można pokonać, powierzając proces przetwarzania danych w chmurze firmie, która wyrosła na rynku europejskim i dba o bezpieczeństwo danych oraz ochronę prywatności. SAP spełnia te warunki, bo ma blisko centra danych i działa na podstawie restrykcyjnego prawa europejskiego.
Bohdan Szafrański