SafeBANK 2023 o fundamentach bezpieczeństwa banków

SafeBANK 2023 o fundamentach bezpieczeństwa banków
Dr Tadeusz Białek, SafeBANK 2023. Fot. Michał Wagner
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Znaczenie poziomu wiedzy klientów sektora bankowego w obszarze cyberbezpieczeństwa zgodnie podkreślali otwierając konferencję Safebank dr Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich, Paweł Minkina, wiceprezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji oraz Bartosz Kublik, wiceprezes ZBP.

Dr Tadeusz Białek na wstępie konferencji SafeBANK – Fundamenty Bezpieczeństwa Banków odwołał się do bieżących wydarzeń. Poinformował zebranych o rozmowach prowadzonych w imieniu sektora bankowego z przedstawicielami nowej większości parlamentarnej. Jak zaznaczył, wśród wielu postulatów bankowców znajdują się też te dotyczące bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa banków.

Zwrócił uwagę na istnienie archaicznych przepisów z lat ’90, dotyczących dzielenia się informacjami. Bankowcy uważają, że należy dokonać przeglądu regulacji dotyczących ochrony danych.

Przypomniał również, że 2024 rok został przez Senat RP ogłoszony rokiem edukacji finansowej. ZBP jest jedną z pięciu organizacji, które stoją za tym pomysłem. Dr Tadeusz Białek zadeklarował, że bardzo istotną częścią edukacji będą kwestie związane z cyberbezpieczeństwem.

Poinformował także uczestników konferencji o tym, że ZBP otrzymał stanowisko KNF w sprawie luk w systemie mObywatel. Komisja zgodziła się na powstanie specjalnego zespołu, który zajmie się usunięciem tych tych niedociągnięć.

Niefrasobliwi klienci

Paweł Minkina przywołał wyniki badań, z których pokazują, że 50% Polaków ufa bankom, jeśli chodzi o zapewnienie ich cyberbezpieczeństwa. Inne instytucje cieszą się w tej kwestii niższym zaufaniem.

Jednocześnie mniej niż co trzeci Polak czuje się odpowiedzialny za swoje cyberbezpieczeństwo. W tym miejscu zaznaczył, że w świetle obecnej praktyki stosowania prawa to bank odpowiada za niefrasobliwość klientów. Takie też przekonanie wyrażają klienci banków.

Powołując się na inne badania Paweł Minkina powiedział, że 46% ankietowanych banków zamierza zwiększyć zatrudnienie w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Znaczenie edukacji klientów

Wiceprezes Bartosz Kublik, odpowiedzialny w ZBP za problematykę cyberbezpieczeństwa, podobnie zwracał uwagę na podejście sądów do cyberbezpieczeństwa. Sądy często stają po stronie klientów, mimo ich niefrasobliwości. Stąd konieczna jest edukacja klientów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Mówiąc o tym, co jest potrzebne do zachowania cyberbezpieczeństwa, podał przykład z innej dziedziny.

„Na drodze – za bezpieczeństwo nie odpowiadają tylko w pełni nowoczesny samochód, dobra droga i doświadczony kierowca. Aby było zachowane bezpieczeństwo wszystkie te czynniki muszą występować razem” – powiedział Bartosz Kublik.

Źródło: BANK.pl