Rzecznik Finansowy o współpracy z sektorem bankowym przy wprowadzaniu przepisów o dostępności cyfrowej

„Do tej pory zajmowaliśmy się interesami indywidualnych klientów. W tej chwili będziemy posiadać kompetencje nadzorcze dotyczące spełniania przez banki wymogów dostępności cyfrowej. Dlatego jest to dla nas wyzwanie zarówno organizacyjne, merytoryczne, ale też wyzwanie bardzo ciekawe, które mam nadzieję pozwoli nam na lepszą ochronę klientów, ale także na realny wpływ na kształt rynku w tym zakresie” – mówił Michał Ziemiak.
Banki są zobowiązane przekazać do Rzecznika Finansowego informacje o tym, jak są przygotowane do wprowadzenia przepisów o dostępności cyfrowej.
„My będziemy musieli te wszystkie informacje, sprawdzić się i następnie będziemy je weryfikować, czy rzeczywiście dostępność została spełniona. Oczywiście, to mogą być informacje dwojakiego rodzaju. Z jednej strony będą to informacje o spełnieniu wymogu, i o tym w jaki sposób ten wymóg został spełniony. Natomiast mogą być też informacje o niespełnieniu wymogów” – wyjaśniał.
Jeżeli podmiot nie spełni wymogu dostępności w określonym terminie, to powinien nam przesłać informację w jakim terminie zamierza doprowadzić do zgodności z ustawą, co również będzie później przedmiotem naszej weryfikacji” – dodał Michał Ziemiak.
Jak wyjaśniał – w dalszej kolejności Urząd będzie sprawdzał jak w praktyce banki wdrożyły przepisy o dostępności cyfrowej.
Czytaj także: Szefowie organów regulacyjnych o najważniejszych wyzwaniach dla sektora bankowego
Modelowa współpraca z sektorem bankowym
Rzecznik Finansowy podkreślił, że na długo przed terminem wejścia w życie przepisów trwały kontakty z sektorem bankowym. W pełni zgadza się z opinią prezesa Związku Banków Polskich Tadeusza Białka, wypowiedzianą podczas wystąpienia otwierającego Kongres Prawa Bankowego, że w kwestii przepisów o dostępności cyfrowej współpraca Rzecznika Finansowego i sektora bankowego przebiega modelowo, zarówno w odniesieniu do banków komercyjnych, jak i spółdzielczych.
Michał Ziemiak stwierdził, że banki już od dawna podejmują działania zmierzające do zwiększenia dostępności do usług bankowych. Banki widzą w tym również szansę na poszerzenie swojej oferty, pozyskanie nowych klientów.
„Środowisko bankowe poważnie podeszło do potrzeby uproszczenia języka przekazu, wprowadzenia klarownych, przejrzystych zasad funkcjonowania aplikacji i stron internetowych. Dlatego nasza współpraca od samego początku układała się dobrze.
Z naszej strony staraliśmy się pozyskać informacje od organizacji skupiających osoby o szczególnych potrzebach, co pozwalało nam wymieniać się na bieżąco z jednej strony spostrzeżeniami środowiska bankowego, z drugiej strony spostrzeżeniami osób, które będą beneficjentami regulacji dotyczących dostępności cyfrowej. Dlatego życzyłbym sobie, żeby taka współpraca pojawiała się także w innych polach naszego funkcjonowania” – wyjaśniał.
Czytaj także: Kongres Prawa Bankowego w poszukiwaniu odpowiedzi na wyzwania dla bankowości
Edukacja finansowa
Jednym z takich obszarów współpracy sektora bankowego z Rzecznikiem Finansowym, gdzie cele obu stron są zbieżne, jest edukacja.
„To jest nasza wspólna sprawa i zarówno sektor bankowy, jak i biuro Rzecznika Finansowego inicjują różnego rodzaju kampanie, czy różnego rodzaju strategie informacyjne i edukacyjne, które w gruncie rzeczy realizują ten sam cel, wzmacniają świadomość finansową konsumenta.
W tym zakresie istnieje potężne pole do współpracy w różnych obszarach. Najlepszym chyba przykładem jest edukowanie klientów w kontekście przeprowadzania transakcji z wykorzystaniem bankowości elektronicznej, przede wszystkim w odniesieniu do osób starszych, jak również najmłodszych” – podsumował Michał Ziemiak.