Rząd zdecydował o wydłużeniu klauzuli powrotu do stosowania stabilizującej reguły wydatkowej na 2022 roku
Nasz projekt odpowiada na potrzebę dalszego wspierania gospodarki w związku z COVID-19 i dostosowania ustawy o finansach publicznych, w szczególności w zakresie stosowania stabilizującej reguły wydatkowej, do obecnej sytuacji związanej z stanem pandemią.
„Chcemy, zgodnie z zaleceniami instytucji międzynarodowych w tym Komisji Europejskiej, w okresie pandemii i bezpośrednio po niej, koncentrować się na odbudowie potencjału gospodarczego. Temu ma służyć nasza polityka makroekonomiczna” – powiedział minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: Zniesienie konstytucyjnego limitu zadłużenia to kierunek na katastrofę >>>
Nowe kryteria określające długość trwania klauzuli powrotu do SRW
Jak wskazał resort, nowe kryteria określające długość trwania klauzuli powrotu do SRW będą oparte o porównanie realnego tempa wzrostu gospodarczego ze średnią sprzed pandemii.
„Rozwiązanie to pozwoli wydłużyć klauzulę powrotu przy zachowaniu spójności z ogólną klauzulą wyjścia w UE” – czytamy w komunikacie.
Wyłączenie z limitu wydatków SRW wydatków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
Projekt noweli zakłada również wyłączenie z limitu wydatków SRW wydatków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Fundusz będzie wchodził w zakres SRW, jednak nie będzie objęty nieprzekraczalnym limitem ze względu na „ratunkowy” charakter, podał resort.
Czytaj także: Budżet 2021: Fitch oczekuje, że zawieszenie reguły wydatkowej w Polsce będzie tymczasowe >>>
„Podobnie jak w 2021 r., na rok 2022 zakłada się wyłączenie z limitu wydatków SRW wydatków inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego, budżetu państwa oraz funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego” – czytamy dalej.
Włączenie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego do sektora finansów publicznych
Nowela zakłada włączenie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) do sektora finansów publicznych, celem m.in. zmniejszenie różnic w zakresie metodologii unijnej i polskiej dot. sektora finansów publicznych.
Ponadto projekt przewiduje zmianę kadencji zarządu BFG z 3 na 5 lat; „dookreślone” będą zasady nadzoru Rady BFG nad zarządem, co ma to na celu zapewnienie większej stabilizacji BFG.
„Projekt wprowadza możliwość wydania rozporządzenia Rady Ministrów, w ramach którego wydatki z roku 2021 będą mogły być realizowane również w kolejnym roku – do 30 listopada 2022 r. Prezes Rady Ministrów będzie mógł też w drodze rozporządzenia przenieść planowane wydatki budżetowe między częściami i działami budżetu państwa. Prezes Rady Ministrów będzie mógł też podjąć decyzję o zablokowaniu planowanych wydatków w zakresie całego budżetu państwa, określając część budżetu państwa oraz łączną kwotę wydatków, która podlega blokowaniu. Z zablokowanych środków minister finansów będzie mógł utworzyć nową rezerwę celową z przeznaczeniem na przeciwdziałanie COVID-19. Minister właściwy do spraw budżetu, w latach 2021-2022, będzie mógł na wniosek Prezesa Rady Ministrów przekazać skarbowe papiery wartościowe Funduszowi Reprywatyzacji na podwyższenie kapitału zakładowego spółek. Rozwiązanie to ma służyć pobudzeniu aktywności inwestycyjnej w okresie popandemicznego odbicia gospodarczego” – podsumowano.