Rząd Korei Południowej ogłosił nadzwyczajny pakiet wsparcia dla przemysłu motoryzacyjnego

Pakiet obejmuje m.in. wsparcie finansowe dla producentów samochodów w wysokości do 15 bln wonów (10,18 mld dolarów) w 2025 roku – wyższe niż planowana dotychczas pomoc o wartości 13 bln wonów.
Dodatkowo, do czerwca obniżone zostaną z 5 proc. do 3,5 proc. podatki na zakup samochodów, a dotacje na pojazdy elektryczne wzrosną z 20-40 proc. do 30-80 proc. rabatu cenowego, z przedłużeniem okresu obowiązywania do końca roku.
Te kroki mają na celu pobudzenie popytu krajowego. Rząd zapowiedział również intensywne negocjacje z USA.
Czytaj także: Dodatkowe amerykańskie cła na towary z 57 państw już obowiązują, stawka dla Chin wzrosła do 104%
Nowe cła – nowe rynki zbytu dla samochodów z Korei Południowej
Donald Trump ogłosił wprowadzenie od czwartku (10.04.2025) 25-procentowych ceł na importowane samochody osobowe i lekkie ciężarówki.
„Biorąc pod uwagę fakt, że samochody i części samochodowe są najważniejszym towarem eksportowym Korei Południowej do USA, decyzja o nałożeniu 25-proc. cła na te produkty może zadać poważny cios naszemu przemysłowi motoryzacyjnemu” – napisano w oświadczeniu rządu, w którym ogłoszono pakiet wsparcia.
Władze w Seulu przyznały jednak, że na obecnym etapie trudno jest oszacować dokładną wielkość strat.
Rząd zapowiedział również aktywne wspieranie wysiłków producentów samochodów w zakresie ekspansji na rynki eksportowe w krajach tzw. Globalnego Południa – rozwijających się państwach Afryki, Ameryki Łacińskiej i Azji, gdzie popyt na samochody rośnie.
W 2024 roku wartość eksportu koreańskich samochodów do USA wyniosła 34,7 mld dolarów, co stanowiło 49 proc. całkowitej wartości eksportu pojazdów z Korei Południowej.
Z kolei wartość eksportu wszystkich produktów motoryzacyjnych z tego kraju za ocean osiągnęła poziom 42,9 mld dolarów.