Rynek nieruchomości premium w 2019 roku będzie rósł stabilnie

Rynek nieruchomości premium w 2019 roku będzie rósł stabilnie
Fot. stock.adobe.com/arizanko
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rynek nieruchomości premium w Polsce wzrósł o 9% r/r do ok. 1,345 mld zł w 2018 r., wynika z raportu "High Level Book" przygotowanego przez High Level Sales & Marketing (HLSM) z Grupy Tacit Investment. W bieżącym roku spodziewany jest wzrost o kolejne 8-10% r/r, poinformowała prezes Tacit Investment Karolina Kaim.

Wartość rynku #nieruchomości premium w 7 analizowanych miastach wyniosła w 2018 roku 1,345 mld zł #NieruchomościPremium

„Wartość rynku zidentyfikowaliśmy na ok. 1,3 mld zł w 2018 r. i to daje wzrost o 9% w stosunku do roku poprzedniego” – powiedziała Kaim podczas spotkania prasowego.

Rynek będzie rósł o 8-10%

„Uważamy, że ten rynek kolejny rok będzie rozwijał się stabilnie o 8-10%. Oferta ekskluzywnych produktów jest coraz szersza i uważamy, że ten trend się utrzyma. Osoby zainteresowane zakupem ekskluzywnych nieruchomości, z każdym rokiem będą miały coraz większy wybór, również na rynkach lokalnych” – dodała prezes.

Najwięcej transakcji w Warszawie

W 7 największych aglomeracjach: Warszawie, Krakowie, Łodzi, Trójmieście, Wrocławiu, Poznaniu i Katowicach sprzedano w ub.r. ok. 700 apartamentów premium, czyli o 19% więcej r/r. Najwięcej transakcji było w Warszawie – 182.

„Rynek premium jest coraz bardziej zauważany i doceniany przez deweloperów. A nabywców na pewno nie zabraknie. To raczej po stronie deweloperów leży, by dostarczać odpowiednich projektów, o klientów się nie martwię” – podkreśliła Kaim.

Klienci premium to w większości przedstawiciele biznesu rodzinnego

Na przykładzie inwestycji apartamentowej Cosmopolitan w Warszawie wskazała, że klienci premium to w 80% Polacy i w większości przedstawiciele biznesu rodzinnego, a nie korporacji. Kupują oni apartamenty za gotówkę i do własnego użytku – choćby przez niewielką część roku.

W raporcie próg wejścia do segmentu premium, czyli minimalną cenę za 1 m2 ustalono na różnym poziomie w zależności od miasta. W Warszawie – 25 tys. zł, Trójmieście – 17,5 tys. zł, Wrocławiu – 14,5 tys. zł, Krakowie – 13,8 tys. zł, Poznaniu – 11 tys. zł i Łodzi – 6,6 tys. zł.

Rekordowe transakcje na rynku nieruchomości w ubiegłym roku

Raport przygotowany przez ekspertów HLSM prezentuje także najwyższe, rekordowe transakcje na rynku nieruchomości w ubiegłym roku. W Warszawie to 14,5 mln zł w rezydencji Park Lane. Na podium znalazły się jeszcze blisko 200-metrowy lokal w Gdyni za 5,9 mln zł i ponad 350-metrowy apartament w Poznaniu za 3,9 mln zł. Na kolejnych pozycjach są: Gdańsk z transakcją 3,1 mln zł, Sopot – 2,9 mln zł, Kraków i Wrocław, z transakcjami po 1,6 mln zł, Katowice – 1 mln zł, Łódź – 975 tys. zł oraz Bydgoszcz – 844 tys. zł.

Najwyższa średnia cena za 1m2 nieruchomości luksusowych utrzymuje się w Warszawie i wynosi 31,8 tys. zł. Dalej jest Trójmiasto ze średnią 20 tys. zł za m2 (wzrost o 6% wobec 2017). Na kolejnej pozycji znalazł się Wrocław ze średnią ceną 16,2 tys. zł za m2 (wzrost o 2% wobec 2017). Kolejne w zestawieniu są Kraków – 14,9 tys. zł za m2 (wzrost o 1%) oraz Poznań – 12 tys. zł za m2 (wzrost o 1%).

Wartość rynku nieruchomości premium

Wartość rynku nieruchomości premium w 7 analizowanych miastach wyniosła w 2018 roku 1,345 mld zł. W Warszawie urósł on do poziomu 694 mln zł, w Krakowie 225 mln zł a w Trójmieście 154 mln zł. Kolejne miejsca zajęły Katowice – 87 mln zł, Wrocław – 77 mln zł, Poznań – 55 mln zł i Łódź – 52 mln zł.

Według HLSM i Tacit, nieruchomość premium to przede wszystkim wyjątkowa lokalizacja, a konkretnie unikalny i imponujący widok, który ta lokalizacja gwarantuje. Istotna jest także wielkość i jakoś przestrzeni, unikalność projektu i materiałów wykończeniowych, a także dodatkowe usługi dla mieszkańców. Według uniwersalnej definicji, na najbardziej rozwiniętym warszawskim rynku segment nieruchomości luksusowych stanowi 1% spośród wszystkich dostępnych inwestycji. W pozostałych, przedstawionych w raporcie miastach, gdzie podaż lokali mieszkaniowych jest zdecydowanie mniejsza, na potrzeby badania analizowano 3% inwestycji, aby liczba transakcji była reprezentatywna.

Marka High Level Sales & Marketing definiuje rynek nieruchomości premium w Polsce dla najbardziej wymagających klientów, oferując wybór jedynych w swojej klasie, starannie wyselekcjonowanych domów i apartamentów. Kompetencje obejmują tworzenie indywidualnych strategii pozycjonowania projektów, marketingu i sprzedaży. Marka należy do Grupy Tacit Investment.

Źródło: ISBnews