Rodzice na rynku pracy, czyli jak Polacy godzą narodziny dziecka z życiem zawodowym?

Rodzice na rynku pracy, czyli jak Polacy godzą narodziny dziecka z życiem zawodowym?
Fot. stock.adobe.com/alexsokolov
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według raportu Pracuj.pl "Rodzice w pracy", o powrocie ojców i matek z urlopów rodzicielskich najczęściej decydują finanse oraz ambicje zawodowe. Czego więc oczekują matki od rynku pracy? Czy mogą liczyć na wsparcie w łączeniu życia prywatnego z pracą?

Jak Polacy godzą narodziny dziecka z życiem zawodowym?

– Badanie Pracuj.pl „Rodzice w pracy” to ciekawy portret młodego polskiego rodzica. Ta rola to najważniejsza funkcja społeczna, jaką pełnimy poza życiem zawodowym. Nasze relacje rodzinne potrafią być wspaniałym motorem do działania i motywacją. To przede wszystkim od pracodawcy i realizowanej przez niego strategii HR zależy, na ile środowisko pracy wspiera lub utrudnia rozwój kariery rodziców w organizacji. Ważna jest działalność zwiększająca świadomość naszych praw wśród nas, rodziców – mówi Sylwia Sosnowska, HR manager w Grupie Pracuj.

Jakie urlopy wybierają najczęściej rodzice?

Najczęściej wybieranym przez ojców i matki urlopem związanym z wychowaniem dziecka jest urlop rodzicielski trwający od 6 do 12 miesięcy. Wybiera go 47% przebadanych rodziców. Według raportu Pracuj.pl „Rodzice w pracy”, najczęściej decydują się na niego kobiety – to opcja wykorzystywana przez 67% badanych Polek. Co interesujące, 1 na 10 matek nie skorzystała z żadnej formy urlopu po narodzinach dziecka. Natomiast wśród mężczyzn preferowane są dwutygodniowe urlopy ojcowskie – wybiera je 64% badanych ojców. Co więcej, blisko 1 na 3 ojców (29%) nie wykorzystał żadnych przysługujących mu dni wolnych związanych z pojawieniem się na świecie potomka.

 

Powody powrotu do pracy

Według badań Pracuj.pl „Rodzice w pracy”, młode matki i młodych ojców do powrotu do pracy motywują kwestie związane z budżetem domowym, chęcią samorozwoju oraz obawy związane z dłuższą przerwą w karierze. Najczęściej wskazywaną motywacją jest sytuacja finansowa, która nie pozwala na pozostanie z dzieckiem (48%). Równie często (48%) rodzice kierowali się chęcią kontynuowania pracy i rozwoju zawodowego.

– Istotnym powodem szybszego niż pożądany powrotu do pracy jest sytuacja ekonomiczna polskich rodzin. Jak widać z odpowiedzi ankietowanych, to właśnie potrzeby finansowe są główną przyczyną wczesnego powrotu do życia zawodowego. W ankiecie, którą przeprowadziliśmy wcześniej, większość respondentek odpowiedziała twierdząco na pytanie, czy gdyby pieniądze nie były problemem, zdecydowałyby się na pozostanie w domu z dzieckiem. Cieszy mnie jednak fakt, że prawie połowa odpowiedzi w raporcie Pracuj.pl wskazuje na potrzebę rozwoju zawodowego i że to także decyduje o powrocie do pracy – mówi Karolina Stępniewska, redaktor prowadząca Mamotoja.pl.

Benefity firmowe oczami rodziców

Rodzice badani przez Pracuj.pl wśród najczęściej otrzymywanych od pracodawców benefitów wyliczają m.in. elastyczny czas pracy (36% rodziców), prawo do dodatkowego urlopu (31%), możliwość pracy zdalnej (30%), okazjonalne paczki z prezentami (30%) oraz opiekę medyczną dla dzieci (29%).

– Najnowszy raport Pracuj.pl pokazuje, jaką ewolucję przeszedł w ostatnich latach polski rynek pracy. Jeszcze przed kilkoma laty takie udogodnienia dla rodziców, jak elastyczny czas pracy, możliwość zdalnej realizacji zadań czy opieka medyczna dla rodziny były bardzo istotnym atutem w rywalizacji o pracownika z dzieckiem. Dziś, choć nadal dostępne są w mniejszości firm zatrudniających respondentów, dla istotnej grupy stały się czymś niemal oczywistym – mówi Konstancja Zyzik, talent acquisition&employer branding team z Grupy Pracuj.

Do świadczeń, których najbardziej brakuje rodzicom w miejscu pracy (odpowiedzi „nie mam i chcę mieć” należą m.in. żłobek i przedszkole przy miejscu pracy (71%), do którego obecnie ma dostęp tylko co dziesiąty z badanych rodziców (9%). Do popularnych poszukiwanych benefitów należą również wyprawki szkolne (77%), becikowe (68%) oraz pokrycie kosztów opieki okołoporodowej (65%).

– W raporcie zdiagnozowany jest rozdźwięk między ofertą benefitów a faktycznie pożądanymi rozwiązaniami. Choć ważny pozostaje obszar bezpośredniego wsparcia finansowo-materialnego (np. wyprawki), kluczowy staje się wymiar infrastrukturalny. Innymi słowy, aby dobrze realizować role zawodowe oraz rodzicielskie, znaczna grupa matek chciałyby móc skorzystać ze żłobkowo-przedszkolnej opieki instytucjonalnej w miejscu pracy – stwierdza dr. Paula Pustułka, socjolog z Uniwersytetu SWPS.

Źródło: Grupa Pracuj