Revolut: polscy klienci chcą jechać na wakacje za granicę, liczą na paszport szczepionkowy
Gotowi na urlop
Zapytani pod koniec kwietnia klienci Revolut nie ukrywali, że myślami biegną już ku wakacyjnym wojażom po Polsce (10%), za granicą (32%) lub zarówno po kraju, jak i za granicą (53%). Podczas gdy 80% jest gotowa ruszyć za granicę, gdy tylko to będzie możliwe, 8% zastrzega, że owszem, ale chce podróżować tylko po kontynencie. Około 4% nie czuje się bezpiecznie podróżując podczas pandemii i póki ona nie ustąpi, nie wybierają się poza granice kraju (8%). Z kolei 4% nie wybiera się za granicę, niezależnie od pandemii. Jak zatem wyobrażają sobie swój urlop?
Czytaj także: Revolut Money Report: kto rośnie, kto trwa, kto traci? Kondycja sektora usług po roku pandemii koronawirusa >>>
Kiedy jak nie teraz
31% respondentów zamierza skorzystać zarówno z dłuższych wakacji, jak i kilku wypadów weekendowych. Do licznych krótkich wyjazdów i weekendów zamierza ograniczyć się 28% klientów. Pojedynczy wyjazd planuje 13%, dwa dłuższe pobyty 13%, a wydłużone 2-3 tygodniowe wakacje 7% klientów. 8% zapytanych nie planuje na razie żadnego wyjazdu. Można przypuszczać, że pierwszy długi weekend po zniesieniu obostrzeń w Polsce chętnie wykorzysta wielu spośród dwóch tysięcy ankietowanych klientów Revolut.
Hotel czy apartament?
W kwestii miejsca pobytu zdania są podzielone. 43% klientów Revolut stawia na apartament lub lokal, w którym nie trzeba dzielić przestrzeni z innymi. 39% za odpowiedni uważa hotel spełniający wymogi bezpieczeństwa. O hostelu z częścią dzieloną, kempingu lub polu namiotowym myśli 5% respondentów. Część jednak woli odwiedzić rodzinę lub przyjaciół i spędzić urlop w ich domu dla wygody (8%) lub poczucia bezpieczeństwa podczas pandemii (4%). Około 2% zapytanych klientów Revolut zamierza zostać w domu.
Auto, plaża i rodzina
Co zobaczymy na zdjęciach z tegorocznych wakacji? Wielu respondentów Revolut Money Report zobaczy na nich siebie z rodziną (16%) na plaży (15%). Podróż z przygodami planuje 11%, a wakacje na łonie przyrody 9%. Na wypad typu “city break” wskazało 10% klientów. Rzadziej wybierane formy spędzenia urlopu to wyjazd na imprezę (6%), wydarzenia sportowe i muzyczne (6%), wellness (4%), rejs (3%), ślub i miesiąc miodowy (3%). By ograniczyć ryzyko, 45% zapytanych dotrze na miejsce własnym transportem. Niewiele mniej wybierze publiczny transport zbiorowy, bo pandemia ich nie martwi (12%) lub z zachowaniem szczególnej ostrożności (33%).
Covid-19 wciąż budzi obawy
Można odnieść wrażenie, że będzie to drugi sezon z kolei na który swój wpływ odciśnie pandemia. 28% osób zapytanych w badaniu przyznaje, że z uwagi na Covid-19 już zweryfikowała swoje plany urlopowe, a 27% nie wyklucza, że tak się stanie, choć nie podjęła jeszcze finalnej decyzji. 6% przyznaje, że boi się podróżować w pandemii i chce uważnie zaplanować swój urlop. 22% nie zmieni planów, ale zachowa ostrożność. 10% nie zmieni planów, bo nie przejmuje się pandemią. 6% zweryfikowała plany, ale nie miało to związku z pandemią.
Na podwójnym paszporcie
Jak zdobyć receptę na niepewność? Ponad połowa respondentów (52%) zamierza ubiegać się o szczepionkowy (immunologiczny) paszport lub certyfikat. Blisko 46% liczy, że mógłby on rozwiązać niektóre problemy w podróży i jest to dobry sposób na bezpieczniejsze podróżowanie. Innego zdania jest 37% ankietowanych, postrzegając to jako formę dyskryminacji. 26% nie interesuje się tego typu certyfikatami. Większość klientów Revolut wskazała ponadto, że rozważa wyłącznie destynacje turystyczne, gdzie system opieki zdrowotnej jest sprawny (34%). Dla 28% nie ma to znaczenia. 29% stwierdziło, że choć bierze takie ryzyko pod uwagę, jest skłonna pojechać do kraju, gdzie opieka zdrowotna pozostawia do życzenia. 10% nie ma opinii w tej sprawie.
Rok temu, wbrew pandemii, wielu polskich klientów Revolut wyjechało na letni urlop za granicę. Najczęściej wybierali Chorwację, Włochy i Grecję. W tym roku, może być podobnie. Pomimo obaw i przeciwności, 80% ankietowanych klientów zamierza wyjechać na zagraniczny urlop najszybciej jak to będzie możliwe. To obok Francji i USA jeden z trzech najwyższych wyników (w badaniu udział wzięło 12 tysięcy klientów z 15 państw w Europie, Azji, Australii i Ameryce).