Revolut o zwalczaniu oszustw w social mediach
Revolut ogłosił dziś (3.10.2024) II edycję raportu na temat bezpieczeństwa konsumentów i przestępczości finansowej, który analizuje oszustwa zgłaszane przez klientów w pierwszej połowie 2024 roku. Raport potwierdził, że na platformach Meta inicjowana była większość spośród wszystkich scamów zgłoszonych przez klientów Revolut w pierwszej połowie 2024 roku (62%). To odsetek podobny jak w drugim półroczu 2023 roku (64%), co oznacza brak istotnej zmiany.
Revolut wzywa Meta do udziału w finansowym wsparciu ofiar oszustw w social mediach
Zdaniem Revolut, propozycja Meta odnośnie wymiany danych z bankami, to za mało, by zatrzymać globalną plagę oszustw w social mediach.
Revolut wyraził zaniepokojenie tym, że propozycja Meta, dotycząca wymiany danych z brytyjskimi bankami, jest narzędziem niewystarczającym, by położyć tamę globalnej pladze oszustw w social mediach:
– nacisk położony jest na instytucje finansowe, by dostarczały dane o oszustwach na platformach Meta. Zdaniem Revolut, to Meta powinna przeznaczyć większe środki na monitorowanie własnych platform;
– propozycja Meta dotyczy jedynie Wielkiej Brytanii, tymczasem plaga oszustw w social mediach urosła na skalę globalną i uderza zarówno w konsumentów jak i firmy;
– brak deklaracji odnośnie udziału Meta w finansowym zadośćuczynieniu szkód poniesionych przez ofiary scamów promowanych w social mediach, mimo potencjalnych zysków z takich reklam.
Czytaj także: infoDOK: kolejny rekord liczby prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości
Revolut: platformy social mediów trwają w rozprzestrzenianiu oszustw
– To drobne gesty, podczas gdy branża oczekuje zdecydowanych i niezwłocznych działań. Nasz najnowszy raport na temat przestępczości finansowej potwierdza, że platformy social mediów trwają w rozprzestrzenianiu oszustw na bezprecedensową skalę. Co więcej, nie widać istotnej poprawy względem danych za rok ubiegły.
Platformy nie biorą odpowiedzialności za ofiary oszustw i nie partycypują w pokrywaniu strat finansowych. Można, odnieść wrażenie, że nie mają motywacji do działania. Ciężar likwidacji szkód spada na konsumentów i banki. Propozycja wymiany danych, choć może się przydać, to za mało – powiedział Woody Malouf, Head of Financial Crime w Revolut.
– Jesteśmy pewni, że właściwe instytucje w krajach europejskich podejmują teraz niezbędne działania, by zwiększyć bezpieczeństwo konsumentów i stawić czoła pladze oszustw.
Pilne jest jednak zaangażowanie Meta i innych właścicieli platform social mediów w pomoc dla ofiar, tak jak robią to instytucje finansowe.
Milczenie platform w sprawie ofiar jest niepokojące i wymowne. Tak jak wiele innych banków, jesteśmy gotowi robić co do nas należy, by zapewnić klientom bezpieczeństwo. Najwyższy czas, aby platformy social mediów zrobiły to samo. Banki powinny być ostatnią linią obrony przed oszustwami, a nie jedyną – dodał Woody Malouf.
Czytaj także: W 2023 roku oszuści buszujący w sieci wykradli z kont Europejczyków 4,3 mld euro
Nowe regulacje dot. pokrywania strat w Wielkiej Brytanii – wnioski Revoluta
W przeddzień wprowadzenia nowych zasad pokrywania strat w Wielkiej Brytanii, które wchodzą w życie od 7 października 2024, poniższe wyniki i wnioski wskazują na konieczność zwalczania oszustw u ich źródła.
Meta pozostaje wiodącym źródłem skąd rozprzestrzeniają się scamy
Globalnie: w pierwszej połowie 2024 r. platformy Meta były źródłem 62% scamów zgłaszanych przez klientów Revolut, ten udział nie zmienił się istotnie w porównaniu z drugą połową 2023 r. (64%).
W Polsce: w pierwszej połowie 2024 r. przeszło 55% scamów raportowanych przez klientów Revolut pochodziło z platform Meta (nieco mniej niż w drugiej połowie 2023 r. gdy ich udział wyniósł 68%).
Facebook był najbardziej powszechnym źródłem oszustw
Globalnie: w pierwszej połowie 2024 r. Facebook był źródłem 39% scamów zgłaszanych przez klientów Revolut, to udział ponad dwa razy większy niż ten, który przypada na drugą z kolei platformę WhatsApp (18%), za którą uplasował się Telegram (12%).
W Polsce: w pierwszej połowie 2024 r. na Facebooku inicjowanych było najwięcej, bo 38% przypadków scamów zgłoszonych przez klientów Revolut, więcej niż na drugim z kolei Telegramie (25%) i trzecim w kolejności WhatsAppie (15%).
Oszustwa zakupowe najczęstsze, rośnie liczba oszustw o pracę
Globalnie: Oszustwa zakupowe pozostawały najczęstszym typem oszustw we wszystkich analizowanych krajach, z wyjątkiem Włoch, odpowiadając za 60% ogólnej liczby ofiar oszustw.
Oszustwa wykorzystujące fałszywe ogłoszenia o pracy doznały z kolei dynamicznego wzrostu, z 9% pod koniec roku 2023, aż po 18% pod koniec czerwca 2024 r.
W Polsce: w pierwszej połowie 2024 r. dominował typ “oszustw zakupowych”, reprezentujący 48% wszystkich scamów, zostawiając w tyle fałszywe ogłoszenia o pracy (25%) i scamy inwestycyjne (14%).
Czytaj także: Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Stale rosnące zagrożenie
***
Ustalenia zawarte w tym raporcie opierają się na zanonimizowanych danych Revolut, obejmujących okres 18 miesięcy od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.
Dane zostały pobrane z następujących krajów: Wielka Brytania, Irlandia, Francja, Rumunia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Włochy, Holandia, Węgry, Czechy, Grecja, Portugalia, Malta, Belgia, Litwa, Szwajcaria, Cypr, Słowacja, Norwegia, Szwecja, Łotwa, Dania, Chorwacja, Słowenia, Austria i Australia. Ten zestaw danych obejmuje działania oszustów zgłoszone przez klientów.