Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 | Marketplace – alternatywa czy konieczność?
Dziś użytkownicy świata cyfrowego, czyli praktycznie wszyscy z nas, chcą mieć dostęp do wielu produktów i usług z jednego poziomu. Jeżeli ma się już działającą sprawnie platformę z usługami bankowymi, to nic nie stoi na przeszkodzie zaprosić zewnętrzne firmy do zaprezentowania tam swoich ofert. Tym bardziej że rynek marketplace na całym świecie bardzo szybko się rozwija i wchodzą doń kolejni, liczący się gracze.
Swoiste centrum handlowe
Koncepcja udostępniania kompleksowego centrum handlowego online, w którym sprzedawcy zewnętrzni oferują swoje produkty i usługi, nie jest nowa. Jednak w ostatnich latach nastąpił boom na handel elektroniczny, co spowodowało powstanie bardzo wielu rynków cyfrowych. Jak zauważa Stephanie Chevalier, w opublikowanym w tym roku przez Statista artykule, rosnący zasięg e-commerce sprawił, że również sklepy stacjonarne zaczęły oferować swoje platformy e-handlu sprzedawcom zewnętrznym. Pokazuje to, jak atrakcyjne okazują się, z biznesowego punktu widzenia, takie rozwiązania. Jak podaje Statista, w IV kw. 2023 r. aż 61% produktów na platformie Amazon zostało sprzedanych przez podmioty zewnętrzne.
W artykule opublikowanym w grudniu 2023 r. w Marketing4eCommerce María Bastero przedstawiła trendy w e-commerce w 2024 r., zawarła w nim także wypowiedź Jordi Ordóñeza, konsultanta ds. e-commerce z Amazon. Twierdzi on, że jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji, która dopiero się rozpoczęła. Dzięki takim platformom, jak Mirakl do gry wchodzą giganci – w tym Decathlon czy Leroy Merlin.
Najszybciej rozwija się na świecie rynek marketplace w zakresie B2B. Jeszcze niedawno w Europie było 300 marketplace’ów B2B, a teraz Dealroom.co ma ich już ponad 15 tys. „Inwestycje VC w tej branży szaleją. Jeśli chodzi o rynki azjatyckie, to jest to dziś inna liga, a Temu, Shein, JD, PinDuoDuo, Miravia ze swoimi «szalonymi» rabatami i agresywnym marketingiem sprawiają, że wielcy, tacy jak Amazon, zaczynają mieć problemy” – twierdzi Ordóñez.
Warto dodać, że 7 lutego 2024 r. Mirakl, światowy lider w dziedzinie innowacji w biznesie platformowym, ogłosił wyniki za 2023 r. i podał, że przekroczył 8,6 mld USD łącznej wartości sprzedanych towarów w transakcjach na swoim rynku i platformach dropship opartych na Mirakl. To rekordowy wzrost o 50% rok do roku.
Czy banki mogą stać się taką platformą?
Banki w Polsce na razie starają się wdrażać w swoich aplikacjach przynajmniej niektóre z rozwiązań znanych w światowych elektronicznych platformach zakupowych. W listopadzie 2021 r. mBank informował, że w ciągu najbliższych lat chce stać się liderem zrównoważonej bankowości i ESG, w tym będzie zwiększać udział w obsłudze segmentu e-commerce. Już wtedy miał w nim mocną pozycję, która ma być solidną bazą do dalszego rozwoju. To oznacza wsparcie internetowych sprzedawców, zarówno w bankowości detalicznej, jak i korporacyjnej (segment małych i średnich przedsiębiorstw). Sprzedających i kupujących będzie obsługiwać m.in. dzięki znanym już narzędziom, bramce płatności mBanku – Paynow oraz mOkazjom, które zmienią&...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI