Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 | Innowacyjny jak Polak

Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 | Innowacyjny jak Polak
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
BLIK jest doskonałym przykładem, jak instytucje finansowe, działając wspólnie, mogą wykreować standard ze sporym potencjałem na ekspansję zagraniczną. Czy mamy szansę na wykreowanie podobnych przebojów?

Polska już jest znana z innowacyjnych rozwiązań technologicznych (vide BLIK) oraz fintechów, ale jako kraj możemy jeszcze bardziej umocnić i rozbudować swoją innowacyjną pozycję w dziedzinie bankowości. Kluczem do sukcesu na pewno jest współpraca instytucji finansowych, ale też intensyfikacja dalszych inwestycji w dziedzinie technologii w bankach. Zintegrowane aplikacje mobilne, cyfrowe portfele i rozwiązania Open API to tylko niektóre z obszarów, w których możemy liczyć na innowacje.

– Wyobraźmy sobie spersonalizowaną aplikację bankową ściśle dopasowaną do naszych codziennych potrzeb, zarządzanie finansami, zakup biletów komunikacji miejskiej, płatności za parkingi, obsługa platform e-commerce. Tego typu rozwiązania już się pojawiają. Sektor powinien iść tą drogą i wyznaczać pionierskie szlaki rozwoju – podkreśla Joanna Ostrowska-Szajnfeld, dyrektorka zarządzająca Pionu Strategii, Architektury i Organizacji IT w BNP Paribas Banku Polska.

Wspólne projekty

Kolejnym polem, na którym polskie banki mogą odnieść sukces, są finanse dla MŚP. Finansowanie crowdfundingowe i crowdinvestingowe sprzężone z finansowaniem tradycyjnym, dodatkowe usługi skomponowane w przystępnej formie w aplikacji bankowej (faktoring online, usługi księgowe, usługi doradztwa online) – to rozwiązania, które z jednej strony ułatwią małym firmom dostęp do kapitału, a z drugiej – wspierają rozwój ich działalności.

– Rosnąca świadomość ekologiczna to nie tylko trend, ale również ogromna szansa dla polskich banków. Zielone obligacje, platformy do zarządzania śladem węglowym czy zrównoważone produkty inwestycyjne to tylko niektóre z rozwiązań, które mogą stać się odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata – twierdzi Joanna Ostrowska-Szajnfeld.

Branża płatnicza nie raz podejmowała wspólne działania, by wypracować sektorowe rozwiązania. Przykładem, już sprzed wielu lat, może tu być np. standard EMV dla płatności zbliżeniowych, wprowadzony, by podnieść bezpieczeństwo i wygodę transakcji.

– Dziś jedną z innowacji, którą rozwijamy na polskim rynku, jest popularyzacja globalnego standardu płatności kartą w internecie – Click to Pay. Projekt ten realizujemy wspólnie z Fundacją Polska Bezgotówkowa i drugą organizacją płatniczą, aby umożliwić naszym partnerom jak najbardziej ustandaryzowany sposób wdrażania tego rozwiązania – informuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Sektorowe rozwiązania

BLIK jest doskonałym przykładem usługi ponad podziałami. Jednak bankowcy mogą wspólnie działać w kolejnych obszarach.

– Uważam, że banki powinny pracować nad standardami detekcji i reagowania na zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem, budując wspólne mechanizmy, usługi i platformy wymiany danych o wykrytych zagrożeniach, reakcji oraz komunikacji wobec tych zagrożeń. Może na pierwszy rzut oka nie jest to tak medialny temat jak płatności BLIK, ale ewentualne luki w tym zakresie mogą niestety w krótkim czasie stać się już bardzo medialne – zaznacza Waldemar Szczepański z Banku Pocztowego.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK