Raport Specjalny | Trendy Bankowości 2024 | Innowacyjny jak Polak
Polska już jest znana z innowacyjnych rozwiązań technologicznych (vide BLIK) oraz fintechów, ale jako kraj możemy jeszcze bardziej umocnić i rozbudować swoją innowacyjną pozycję w dziedzinie bankowości. Kluczem do sukcesu na pewno jest współpraca instytucji finansowych, ale też intensyfikacja dalszych inwestycji w dziedzinie technologii w bankach. Zintegrowane aplikacje mobilne, cyfrowe portfele i rozwiązania Open API to tylko niektóre z obszarów, w których możemy liczyć na innowacje.
– Wyobraźmy sobie spersonalizowaną aplikację bankową ściśle dopasowaną do naszych codziennych potrzeb, zarządzanie finansami, zakup biletów komunikacji miejskiej, płatności za parkingi, obsługa platform e-commerce. Tego typu rozwiązania już się pojawiają. Sektor powinien iść tą drogą i wyznaczać pionierskie szlaki rozwoju – podkreśla Joanna Ostrowska-Szajnfeld, dyrektorka zarządzająca Pionu Strategii, Architektury i Organizacji IT w BNP Paribas Banku Polska.
Wspólne projekty
Kolejnym polem, na którym polskie banki mogą odnieść sukces, są finanse dla MŚP. Finansowanie crowdfundingowe i crowdinvestingowe sprzężone z finansowaniem tradycyjnym, dodatkowe usługi skomponowane w przystępnej formie w aplikacji bankowej (faktoring online, usługi księgowe, usługi doradztwa online) – to rozwiązania, które z jednej strony ułatwią małym firmom dostęp do kapitału, a z drugiej – wspierają rozwój ich działalności.
– Rosnąca świadomość ekologiczna to nie tylko trend, ale również ogromna szansa dla polskich banków. Zielone obligacje, platformy do zarządzania śladem węglowym czy zrównoważone produkty inwestycyjne to tylko niektóre z rozwiązań, które mogą stać się odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata – twierdzi Joanna Ostrowska-Szajnfeld.
Branża płatnicza nie raz podejmowała wspólne działania, by wypracować sektorowe rozwiązania. Przykładem, już sprzed wielu lat, może tu być np. standard EMV dla płatności zbliżeniowych, wprowadzony, by podnieść bezpieczeństwo i wygodę transakcji.
– Dziś jedną z innowacji, którą rozwijamy na polskim rynku, jest popularyzacja globalnego standardu płatności kartą w internecie – Click to Pay. Projekt ten realizujemy wspólnie z Fundacją Polska Bezgotówkowa i drugą organizacją płatniczą, aby umożliwić naszym partnerom jak najbardziej ustandaryzowany sposób wdrażania tego rozwiązania – informuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Sektorowe rozwiązania
BLIK jest doskonałym przykładem usługi ponad podziałami. Jednak bankowcy mogą wspólnie działać w kolejnych obszarach.
– Uważam, że banki powinny pracować nad standardami detekcji i reagowania na zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem, budując wspólne mechanizmy, usługi i platformy wymiany danych o wykrytych zagrożeniach, reakcji oraz komunikacji wobec tych zagrożeń. Może na pierwszy rzut oka nie jest to tak medialny temat jak płatności BLIK, ale ewentualne luki w tym zakresie mogą niestety w krótkim czasie stać się już bardzo medialne – zaznacza Waldemar Szczepański z Banku Pocztowego.