Raport specjalny – „Ranking największych banków w Polsce”: W obliczu technologicznej ofensywy

Raport specjalny – „Ranking największych banków w Polsce”: W obliczu technologicznej ofensywy
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
"Jeśli nie możesz ich pokonać, przyłącz się do nich". To angielskie przysłowie doskonale oddaje strategię, jaką sektor bankowy przyjął wobec spółek technologicznych specjalizujących się w usługach i produktach finansowych.

Łukasz Michalik

Czym jest branża, której nazwa – jeszcze kilka lat temu znana głównie wąskiej grupie specjalistów – stanowi dziś synonim wzbierającej fali, gotowej wywrócić do góry nogami stary porządek świata finansów?

Fintech to produkty i usługi powstające na styku finansów i technologii. Specyfika branży sprawia, że jej granice nie są ostro zaznaczone, jednak najpowszechniejsze próby zdefiniowania wskazują na rozwiązania zwiększające dostępność usług finansowych, upraszczające korzystanie z nich i rozszerzające ich zasięg na nowe obszary, definiowane ośmioma podgrupami. Są to m.in. bankowość, ubezpieczenia, zarządzanie aktywami i rynki kapitałowe, podnoszenie kapitału i finanse osobiste, płatności, dane i analityka, cyberbezpieczeństwo i inne oprogramowanie.

Popularyzacja samego terminu nastąpiła później niż produktów, które się nim określa, a innowacja proponowanych rozwiązań opiera się nie tylko na rozwiązaniach technologicznych, ale także na nowej formie komunikacji.

Sztandarowym przykładem fintechów są szybkie pożyczki. Termin, który kilka dekad temu był nieznany, w ostatnich latach zyskał na popularności. Dzięki rozwojowi technologii, jak cyfrowe platformy zapewniające obsługę transakcji, wiarygodne i szybkie metody uwierzytelniania (wykorzystujące na przykład biometrię), a także popularyzacji smartfonów – klient zyskał dostęp do szerokiego wachlarza usług, pozwalających na zaciąganie zobowiązań finansowych w zupełnie nowy sposób.

Współpraca zamiast konfrontacji

Z punktu widzenia banku fintech może być postrzegany jako zagrożenie. Zamiast jednak szukać wrogów, banki wychodzą z założenia, że lepiej przeanalizować ich cele i metody działania i znaleźć rozwiązania pozwalające na współpracę. Połączenie wartości, jaką stanowi stabilność i wiarygodność banku z technologią, zapewnianą przez zewnętrzne, działające bardzo dynamicznie i wyspecjalizowane w swojej branży podmioty, tworzy klasyczny przykład sytuacji win-win. Korzystają wszyscy – banki, twórcy innowacji, a także klienci.

Jest to tym bardziej istotne, że podmioty fintechowe aktywnie uczestniczą w procesie określanym jako unbundling banking – rozdzielanie bankowości. W przeciwieństwie do banków, oferujących szeroki wachlarz produktów i usług, fintech zazwyczaj skupia się na jednym, wybranym aspekcie, osiągając wysoki stopień specjalizacji. Obrazowo pokazał to serwis Cbinsights, który analizując stronę internetową banku Wells Fargo, do każdego z jej kilkudziesięciu elementów odpowiadających za różne usługi był w stanie dopasować po kilka podmiotów z branży fintech.

Na takie podejście zwraca uwagę Łukasz Bystrzyński w raporcie PwC „Banki i fintechy – małżeństwo z rozsądku”. „Zachowują się one [banki] wyjątkowo pragmatycznie i koncentrują się głównie na rozwiązaniach dających przewagę konkurencyjną obecnie, nie oczekując większych zwrotów z inwestycji. W ich polu zainteresowania znajdują się np. data analytics, aplikacje mobilne czy cyberbezpieczeństwo” – podkreśla.

Odpowiedzią na ofensywę fintechów jest zatem nie konfrontacja, ale współpraca, co potwierdzają zebrane przez PwC dane statystyczne – 82% banków zamierza w ciągu trzech lat rozpocząć współpracę z podmiotami reprezentującymi fintech.

– Odsetek instytucji finansowych zaangażowanych we współpracę z fintechami rośnie i będzie rósł nadal – zauważa Daniel Szempruch z Alior Banku. – Banki nie powinny traktować fintechów jak zagrożenie, raczej jak akcelerator własnego rozwoju. Obie strony chcą czegoś, co ma ta druga – fintechy posiadają innowacyjne pomysły i dużą zwinność w implementacji nowych rozwiązań, a banki – doświadczenie, wiedzę rynkową, dużą ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI