Raport specjalny – „Ranking największych banków w Polsce”: Ku otwartemu ekosystemowi usług płatniczych
Jerzy Majka
Istotnym wsparciem w realizacji tego niełatwego zadania jest projekt PolishAPI, zainicjowany i realizowany przez Związek Banków Polskich. W jakim stopniu ta inicjatywa może pomóc w implementacji postanowień dyrektywy PSD2? Czy rozwiązania przewidziane w PolishAPI będą odpowiadać środowisku software stosowanemu w instytucjach finansowych? Na te pytania odpowiedzieli nam przedstawiciele polskich banków.
Urszula Antonkiewicz-Kotla
dyrektor Departamentu Zarządzania Decyzjami Biznesowymi, Citi Handlowy:
– W celu optymalnego wykorzystania możliwości określonych w PSD2, uczestnicy rynku intensywnie pracują nad stworzeniem odpowiednich rozwiązań technologicznych w zakresie ustandaryzowania procesu dostępu do informacji o rachunkach klientach oraz inicjowania płatności. Takie podejście usprawni wdrożenia, ograniczy koszty oraz przyśpieszy prace poszczególnych banków, gdyż to przede wszystkim one będą przekazywać dane. Takim standardem wypracowywanym dla rynku polskiego jest PolishAPI – inicjatywa, w której uczestniczy wiele instytucji. Interfejs ten stanowi alternatywę dla standardu wypracowywanego na poziomie europejskim przez tzw. Grupę Berlińską. Wszelkie rozwiązania PolishAPI, które są uspójnione z propozycjami zewnętrznymi, dają podstawy do ich wdrożenia nie tylko wśród lokalnych graczy, ale również dużych międzynarodowych grup.
Bank Citi Handlowy jest zawsze otwarty na wszelkie dobre rozwiązania dla klienta i na bieżąco dostosowuje swoje usługi do zmian w technologii. Elastycznie reagujemy na ewolucję profilu klientów, aby być w 100% przygotowanymi technologicznie oraz biznesowo do świadczenia wysokiej jakości usług dla swoich klientów, również poprzez rozwiązania, jakie daje wejście w życie rozwiązań wynikających z PSD2. Bank jest już mocno zaawansowany w przygotowaniu właściwego interfejsu, jako część międzynarodowej instytucji pracuje nad uniwersalnym rozwiązaniem. W naszej ocenie bardzo dobrym posunięciem jest tworzenie krajowych alternatyw, które przy odpowiednim wsparciu i pewnej kalibracji mogą stymulować rozwój lokalnych fintechów i powstawianie wielu oryginalnych i ciekawych rozwiązań dotąd niespotykanych w sektorze.
Do wdrożenia ostatecznych rozwiązań zostało już niewiele czasu, ale przy dzisiejszym standardzie szybkości wprowadzania technologicznych wydaje się on być wystarczający, aby lokalne rozwiązania były spójne z rozwiązaniami z innych krajów Unii Europejskiej. Wtedy otwartość i konkurencyjność rynku będzie jeszcze większa. Wyobrażam sobie sytuację, że w chwili, gdybym zechciała podjąć pracę przykładowo w Niemczech, mając jednocześnie aktywne rachunki w Polsce, w jednym zintegrowanym rozwiązaniu widzę wszystkie moje konta i karty kredytowe – zarówno polskie, jak i niemieckie. Zarządzanie finansami w ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI