Raport specjalny – „Ranking największych banków w Polsce”: DevOps – odpowiedź na wyzwania transformacji cyfrowej

Raport specjalny – „Ranking największych banków w Polsce”: DevOps – odpowiedź na wyzwania transformacji cyfrowej
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nowa fala transformacji cyfrowej zmienia sposób funkcjonowania współczesnych organizacji - głównym tego powodem jest wykorzystywanie technologii cyfrowych we wszystkich podstawowych procesach biznesowych instytucji. W efekcie technologie cyfrowe i działy IT, które je wspierają, stają się rdzeniem ich funkcjonowania.

Transformacja cyfrowa zmienia również metody komunikowania się użytkowników z organizacją i sposoby konsumowania przez nich proponowanych usług. Tradycyjne kanały – oddziały i centra telefoniczne powoli odchodzą w niepamięć; coraz częściej głównym kanałem komunikacji i konsumpcji usług przez klientów staje się aplikacja zainstalowana na smartfonie.

Fintech – rośnie nowa konkurencja

Oprócz zmieniających się zwyczajów klientów, zmienia się też konkurencja. Transformacja cyfrowa oraz otwarcie usług bankowych na zewnątrz, tzw. open banking, czy technologie, takie jak blockchain, otworzyły hermetyczny dotychczas rynek finansowy na nowe rozwiązania i firmy, które z wielkim sukcesem zaczynają walczyć o klientów tradycyjnych banków. Świetnym tego przykładem mogą być takie startupy, jak Revolut czy Monzo, które za trzon swojej komunikacji i dostarczania usług do klienta obrały aplikacje mobilne. Startup Revolut – wirtualny bank, założony w roku 2015, może pochwalić się średnim przyrostem ilości klientów na poziomie 6-8 tys. dziennie, jego obroty sięgają już 10 mld USD, jest obecny w 120 krajach, a 26 kwietnia br. w jego dalszy rozwój zainwestowano ponad 250 mln dolarów.

image

Źródło: MCUL; ProfitStars | Copyrights Statista 2018

Statystyki te pokazują, jak ważne miejsce w instytucjach finansowych zajmuje dzisiaj technologia IT. A także jak istotna jest umiejętność wprowadzania szybkich zmian, innowacyjność w tworzeniu i dostarczaniu nowych usług czy błyskawiczne reagowanie na nową konkurencję. Niezbędna jest nie tylko zmiana sposobu funkcjonowania danej instytucji finansowej, ale także gruntowna zmiana kultury organizacji, aby stała się ona innowacyjna, była w stanie sprostać ciągłemu eksperymentowaniu oraz umiała zareagować na zmiany. Szczególnie istotną rolę w tym zakresie winny odgrywać wykorzystywane w strukturach banku rozwiązania IT, aplikacje oraz oprogramowanie, które musi elastyczne i bez zbędnych opóźnień umożliwiać dostarczanie rozwiązania zgodnie z oczekiwaniami biznesu i klientów.

Przyspieszyć IT – chmura, automatyzacja czy DevOps?

Przed działami IT instytucji finansowych stoi wielkie wyzwanie, polegające na konieczności przyspieszenia działań przy równoczesnym zapewnieniu dotychczasowej wysokiej jakości i bezpieczeństwa dostarczanych rozwiązań. Aby tego dokonać, przechodzą one wielopoziomową transformację – tak na szczeblu organizacyjnym, jak i technicznym. W wielu instytucjach finansowych ta transformacja już się dokonuje, niestety równie wiele z nich jeszcze przed tym wyzwaniem stoi.

CIO instytucji finansowych poszukują rozwiązań, które pozwolą im w sposób ciągły i szybki dostarczać nowe aplikacje i wartość dla klienta końcowego. Aby tego dokonać, potrzebują przede wszystkim nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które te procesy będą wspierały i automatyzowały. Niezbędna jest również zmiana formy współpracy wewnątrz działów IT, umożliwiająca szybką wymianę informacji, automatyzację powtarzających się zadań, czy nastawienie na wartość dostarczaną klientowi końcowemu.

image

Patrząc na doświadczenia instytucji finansowych i innych organizacji, które z powodzeniem dostosowują szybkość swoich działań do zmieniających się wymagań rynku, za czynnik sukcesu należy uznać przede wszystkim realizację trzech podstawowych celów:

  • automatyzację tworzenia środowisk Dev/Test/Prod i dostarczania aplikacji;
  • budowę chmury prywatnej i hybrydowej;
  • zmianę kultury organizacji IT przy wykorzystaniu zasady DevOps.

ESKOM, jako dostawca usług IT, ma doświadczenie w realizacji wyżej wymienionych celów dla swoich klientów. Realizując projekty dla nich, stawia na sprawdzonych partnerów technologicznych oraz najwyższej klasy specjalistów. Wykorzystuje m.in. takie rozwiązania, jak Red Hat Ansible, Red Hat CloudForms i Red Hat Openshift. W budowie chmury hybrydowej stawia na rozwiązania sprzętowe, takie jak HPE Synergy – pierwszą komponowalną infrastrukturę gotową na wsparcie procesów DevOps.

O doświadczeniu ESKOM świadczy posiadanie najwyższych statusów partnerskich m.in. Red Hat Premier Partner i HPE Platinum Partner.

Dla firm i instytucji, które oczekują bądź potrzebują wdrożenia kompleksowego, zawierającego wszystkie niezbędne elementy potrzebne do realizacji takich celów, jak automatyzacja, chmura czy wsparcie procesów DevOps, ESKOM przygotował zintegrowane, sprawdzone środowisko. Zbudował je, wykorzystując rozwiązania klasy Enterprise producentów Red Hat oraz Hewlett-Packard Enterprise. Uczestnicy konferencji Horyzonty Bankowości 2018 będą mieli okazję zapoznać się z nimi.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK