Raport Specjalny. Płatności w internecie: Nie tylko karty i pay-by linki
Banki przyszłości przejmą od swych klientów wszelkie działania związane z płatnościami – prognozował podczas ubiegłorocznego Kongresu Ryzyka Cezary Stypułkowski, prezes zarządu mBanku. Inny z uczestników tego wydarzenia, Michał Bolesławski, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego, wręcz sugerował, iż w dającej się przewidzieć perspektywie do lamusa odejdą aplikacje bankowe, a operacje płatnicze finalizować się będą niejako w tle, bez konieczności jakiegokolwiek zaangażowania ze strony użytkownika.
Już dziś w niektórych krajach, głównie dalekowschodnich, konsumenci nie muszą troszczyć się o codzienne sprawunki, zakup pakietów telekomunikacyjnych czy opłaty za media, mają bowiem możliwość scedować te obowiązki na domowe sprzęty, funkcjonujące w tzw. internecie rzeczy (IoT). Innym zjawiskiem, obserwowanym szczególnie w takich państwach jak Chiny czy Indie, jest sukcesywne przejmowanie rynku płatności przez podmioty funkcjonujące w branży mediów społecznościowych.
– W Indiach możliwe jest ściąganie środków z rachunków w innych bankach online, w grę wchodzi też dokonywanie płatności na numer telefonu własny albo cudzy, który jest przypisany do rachunku w innym banku. To wszystko było już dostępne pięć lat temu – przypominała Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, ekspert ds. cyfrowej transformacji w bankowości i była wiceprezes zarządu Citibank Polska. Z kolei na rynku chińskim banki zostały zdeklasowane przez dwóch potentatów. – Platforma Alipay osiągnęła ponad 700 mln użytkowników, a z usług Wechat korzystało niedawno więcej niż miliard klientów – dodała.
Różne zakupy, różne płatności
Pomimo tak dynamicznej i bezprecedensowej automatyzacji operacji płatniczych, trudno się spodziewać dominacji płatności bezobsługowych w nadchodzących latach. Powodem jest znaczące zróżnicowane operacji dokonywanych w cyfrowym świecie, w ślad za czym idzie również konieczność dostosowania schematów płatniczych do specyfiki samych transakcji. To właśnie dlatego obok operacji kartowych, pay-by linków i przelewów natychmiastowych mamy do czynienia z innymi modelami płatności, wykorzystywanymi w branży e-commerce.
Niektóre z nich mają charakter niszowy, inne z kolei pozwalają na transferowanie środków pomiędzy osobami fizycznymi, nierzadko nawet bez znajomości numeru konta odbiorcy. Ich rozwój z pewnością nabierze dynamiki w związku z pełnym wprowadzeniem do obrotu prawnego postanowień dyrektywy PSD2, niemniej już dziś na polskim rynku uczestnicy obrotu elektronicznego mogą wybierać spośród całkiem szerokiej gamy alternatywnych form płatności. Jedną z nich stanowią bez wątpienia przelewy z wykorzystaniem wiadomości ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI