Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Technologie – Deviniti | Generatywna sztuczna inteligencja w bankowości
Potencjał ekonomiczny generatywnej AI
Według raportu firmy McKinsey & Company generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) może zwiększyć roczne zyski przedsiębiorstw nawet o 4,4 bln dolarów w obszarze 63 różnych przypadków użycia w biznesie. W przeliczeniu daje to nawet 31,2 mld dolarów zysków dla przedsiębiorstw w samej Polsce.
Jednym z analizowanych w ramach raportu sektorów była właśnie bankowość, obszary, w których McKinsey określił największy potencjał rozwoju dla sektora bankowego to wsparcie obsługi klienta i rozwój oprogramowania.
Koncepcja współpracy między człowiekiem a AI
Istnieje kilka koncepcji wprowadzania współpracy między ludźmi a AI. Na podstawie badań Deloitte wskazać można trzy scenariusze wdrażania inteligentnych technologii.
1. Automatyzacja – gdzie sztuczna inteligencja ma przejąć rutynowe, powtarzalne lub wymagające dużej ilości danych zadania i może znacznie zwiększyć wydajność operacyjną i napędzać rozwój biznesu. Taka automatyzacja może prowadzić do szybszego podejmowania decyzji, obniżenia kosztów operacyjnych i poprawy obsługi klienta. Niezbędne jest jednak zrozumienie powiązanych ryzyk prawnych i operacyjnych oraz prawidłowe zarządzanie nimi.
2. Superstanowiska – gdzie firmy zachęcane są do wykorzystywania sztucznej inteligencji jako narzędzia uzupełniającego i ulepszającego istniejące role zawodowe. Zamiast zastępować pracowników, sztuczna inteligencja działa jako potężny asystent, dostarczając spostrzeżeń opartych na danych, automatyzując przyziemne aspekty zadań i pozwalając pracownikom skupić się na bardziej strategicznych i skoncentrowanych na człowieku działaniach. Jest to idealne rozwiązanie dla sektorów, w których połączenie ludzkiego osądu i analizy opartej na sztucznej inteligencji może prowadzić do lepszych wyników.
3. Superzespoły – czyli pełne wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji poprzez osadzenie jej w strukturach zespołu. W przypadkach, w których zarówno potencjał technologiczny, jak i biznesowy są wysokie, integracja narzędzi AI może wykładniczo zwiększyć możliwości zespołu. Dzięki płynnej współpracy AI i ludzi, złożone zadania mogą być wykonywane bardziej wydajnie, podejmowanie decyzji może być usprawnione dzięki wglądowi w dane, a innowacje mogą być jeszcze bardziej innowacyjne. Ten scenariusz to wizja przyszłego miejsca pracy, w którym ludzie i sztuczna inteligencja współistnieją i współpracują w celu uzyskania doskonałych wyników. Jego minus na początku to jednak konieczność całkowitej zmiany dotychczas funkcjonujących procesów.
Case study – wyniki
Jak to się jednak ma do praktycznego zastosowania GenAI? Podczas badań przeprowadzonych przez Harvard Business School wykazano, że korzystając z pomocy generatywnej sztucznej inteligencji zadania można wykonać szybciej i lepiej niż bez niej.
- 12,12% więcej zadań średnio wykonali konsultanci korzystający z AI
- 25,10% szybciej wykonane zostały otrzymane zadania
- 40% wyższa jakość wyników pochodziła od konsultantów korzystających z AI w porównaniu do tych, którzy jej nie używali
Jak te liczby mają się jednak do GenAI już bezpośrednio w bankowości? Firma Deviniti swoje rozwiązanie o nazwie ROC3 (Robotization of Company-Customer Communication) z sukcesem wdrożyła w Credit Agricole Banku Polska. I osiągnięte wyniki są imponujące.
- 756 godzin zaoszczędzonych miesięcznie
- 50% – o tyle skrócono czas przetwarzania dokumentów
- 86-95% – dokładność automatycznej klasyfikacji dokumentów (m.in. kategoryzacja, priorytetyzacja i wykrywanie intencji)
- 62% spraw o zaświadczenie jest realizowane przez RPA – wyłącznie przez roboty
Proponowane przez Deviniti rozwiązanie ROC3 działa w zgodzie z ideą super- zespołów, to innowacyjny produkt, który z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, zwłaszcza algorytmów przetwarzania języka naturalnego NLP, generowania języka naturalnego NLG oraz uczenia maszynowego, wspiera proces obsługi reklamacji i wniosków oraz inne procesy posprzedażowe.
Sztuczna inteligencja rozwija się bardzo szybko, dużo szybciej niż dotychczasowe technologie, dlatego angażowanie się w nią od razu jest kluczowe dla budowania i utrzymania przewagi konkurencyjnej.