Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Technologie – Comarch SA | Aby wzbić się wyżej, najpierw trzeba wlecieć w chmury | Technologia chmurowa w bankowości cyfrowej
Anna Macherzyńska
Product Marketing Manager at Comarch
Grzegorz Urbański
Product Development Manager at Comarch
Tempo innowacji odciska swoje piętno również na branży bankowej. Klienci są jak najbardziej gotowi zrezygnować z wizyt w oddziałach, a także ze żmudnej papierkowej roboty. Jednocześnie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej oczekują od banków bliskości nie tyle fizycznej, co raczej w postaci dostępności oferowanych przez banki usług.
Kolejny etap digitalizacji
W tym miejscu pojawiają się dwa najważniejsze w ostatnich latach hasła w sferze bankowości, tzn. platformizacja usług oraz infrastruktura chmurowa. Mamy tutaj do czynienia z kolejną falą digitalizacji. Widać nie tylko większą liczbę procesów bankowych, które z powodzeniem udało się przenieść do świata cyfrowego, ale także wysyp firm z branży fintech, oferujących dostarczanie rozwiązań finansowych szybciej, niż gotowe są je wdrożyć banki. Tak więc banki z jednej strony czują fintechy depczące im po piętach, a z drugiej – coraz większe oczekiwania użytkowników, nie tylko indywidualnych, ale też korporacyjnych. Ta sytuacja zmusza banki do większej inwestycji w IT – wyraźnie widać zwiększane z roku na rok budżety w tym obszarze.
Jedyną odpowiedzią na tę sytuację jest wdrożenie ekosystemu usług bankowych osadzonego w technologii chmurowej. Już na tym początkowym etapie pojawia się istotny dylemat, przed którym stają instytucje finansowe: zakupić gotową platformę od doświadczonego dostawcy czy stworzyć ją od zera przez własne działy IT? Oba te podejścia niosą ze sobą szereg wad i zalet, jednak kluczowym czynnikiem w tym wyścigu jest czas i koszt, jaki gotowe są ponieść banki. Tworzenie takich rozwiązań może potrwać lata. Nie jest to zadanie łatwe, do tego potrzebne są dogłębne procesy R&D, a także duży i sprawny zespół IT. To wszystko pociąga za sobą ogromne koszty.
Strategia Buy &Build &Own
Rozwiązaniem powyższych problemów może stać się strategia typu Buy & Build & Own. Stanowi ona rozszerzenie standardowej strategii Buy & Build o dodatkowy element:
- Buy – to zakup licencjonowanego produktu. Zalety to niska cena w stosunku do poniesionego procesu badawczo-rozwojowego i szybki czas wprowadzenia produktu na rynek.
- Build – oferowane rozwiązanie jest elastyczne i zawiera rozwinięte wbudowane mechanizmy customizacyjne platformy. Dostawca oprogramowania udostępnia wiele narzędzi i mechanizmów umożliwiających dalszy rozwój aplikacji, wśród których znajduje się pełen zakres narzędzi deweloperskich, jak i narzędzia typu low-code i no-code przeznaczone dla użytkowników nietechnicznych.
- Own – dzięki temu elementowi strategii,bank przejmuje na własność najważniejszą część aplikacji, tzn. wzorzec biznesowy, dzięki czemu zyskuje pełną niezależność i bezpieczeństwo biznesowe.
Zakres wdrożenia ekosystemu usług jest całkowicie elastyczny, dzięki czemu można go w pełni dostosować do potrzeb zarówno banku, jak i jego klientów. Wbudowane narzędzia DevOps pozwalają na zastosowanie strategii wdrażania, utrzymywania i rozwijania aplikacji w efektywny, zautomatyzowany sposób, wraz ze starannie przygotowaną dokumentacją. Mając na uwadze równie ważną grupę użytkowników biznesowych zaangażowanych w proces wdrażania rozwiązania, gotowe rozwiązanie zawiera także narzędzia low-code i no-code, pozwalające na skonfigurowanie finalnego kształtu aplikacji bez konieczności posiadania zaplecza technicznego.
Kiedy widzimy wszystkie zalety tego modelu strategicznego, pytanie nie brzmi już „czy warto zainwestować w ekosystem usług opartych na chmurze?”, lecz „jak i kiedy ten system wdrożyć?”.
Problemy z migracją danych
Przeniesienie architektury IT jest szczególnie istotnym zadaniem, z którym większość firm ma trudności. Szacuje się, że ok. 50% migracji kończy się niepowodzeniem – nie zostają zachowane standardy bezpieczeństwa, przekroczone zostają koszty i przesunięty czas realizacji. Jeśli organizacja migruje z przestarzałego oprogramowania, znalezienie wykwalifikowanych ekspertów w dziedzinie przetwarzania danych w chmurze może przysporzyć więc poważnego bólu głowy.
Migracja usług bankowych opartych na chmurze może zająć kilka miesięcy, w zależności od wielkości banku oraz jego infrastruktury. A w rękach niekompetentnych techników migracji proces ten może dodatkowo znacząco zakłócić procesy operacji bankowych.
Z drugiej strony mamy rozwiązanie zakupu gotowej platformy do tworzenia ekosystemów usług cyfrowych, która wymaga pewnej dozy customizacji, tzn. dostosowania tejże platformy do potrzeb banku i jego klientów. Tu zdecydowaną przewagą jest nie tylko szybszy czas realizacji, ale też niższe koszty, z góry wycenione przez dewelopera. Pojawia się jednak ryzyko związane z outsourcingiem i przywiązaniem do jednego dostawcy.
Wyzwania strategii wielochmurowej
Aby zyskać dodatkowe korzyści, poważni gracze rynku finansowego oprócz strategii Buy & Build & Own powinni również rozważyć strategię modelu multicloud.
Strategia wielochmurowa, albo inaczej multicloud,oznacza celowe wykorzystanie usług w technologii chmurowej od wielu publicznych dostawców chmury publicznej, zwykle opartych na modelu IaaS (infrastruktura jako usługa) lub PaaS (platforma jako usługa). Dzięki temu bank może w szczególny sposób umieszczać swoje dane w środowisku, które najbardziej odpowiada jego potrzebom, a także uniezależnić się od jednego konkretnego dostawcy.
Model multicloud z pewnością jest z początku wymagający, gdyż pomnaża wyzwania związane z zarządzaniem projektem, zwiększa złożoność systemu i koszty infrastruktury IT, a także wymaga większych umiejętności. Jednak odpowiednio zarządzana strategia obsługi wielu chmur może znacząco zwiększyć dostęp do szerokiego katalogu innowacyjnych technologii dostępnych na rynku.
Mając na uwadze wszystkie wyżej wspomniana elementy, potrzebne jest podjęcie szybkich i odważnych kroków, aby nie zostać z tyłu za konkurencją. Już teraz mamy w Polsce banki podejmujące działania w tym kierunku, które posiadają solidny fundament w postaci ekosystemu, a także mogą oferować nieograniczone możliwości w kierunku budowania zaangażowania swoich klientów, zawierania współpracy z branżą fintech oraz dostarczania nowych produktów, nie tylko tych bankowych.
Kluczem do sukcesu banku jest połączenie inwestycji w najnowsze technologie i odważnego, innowacyjnego wyjścia naprzeciw potrzebom klientów.