Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Zdalny onboarding klienta

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Zdalny onboarding klienta
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Podczas pandemii klienci przyzwyczaili się do zdalnego kontaktu z firmami i instytucjami. To rozwiązanie wygodne dla obu stron, jednak generujące dodatkowe ryzyka. Prowadząc zdalny onboarding klientów, banki stają przed koniecznością spełnienia wymogów określonych w aktualnych regulacjach antyfraudowych czy też dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy.

Bohdan Szafrański

Pod koniec minionego roku Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA) opublikował wytyczne dotyczące bezpiecznego i skutecznego zdalnego onboardingu klientów, które właśnie wchodzą w życie. Podkreślono w nich, że należy wprowadzić i utrzymywać zasady i procedury, w celu wywiązania się z obowiązków wynikających z art. 13 ust. 1 lit. a) i c) dyrektywy (UE) 2015/849 – w sytuacjach, kiedy relacja z klientem nawiązywana jest zdalnie. Reguły te powinny uwzględniać ryzyko, a w konsekwencji określić, kiedy można zastosować zdalny onboarding, biorąc pod uwagę czynniki ryzyka zidentyfikowane i ocenione zgodnie z art. 8 ust. 1 tej dyrektywy oraz w ogólnobiznesowej ocenie ryzyka.

Obowiązki instytucji finansowych

Informując o opublikowaniu tych wytycznych, serwis FinTech Global przypomniał, że dyrektywa AML określa, co instytucje finansowe powinny zrobić, aby wywiązać się ze swoich obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, ale nie wskazuje szczegółowo, co jest, a co nie jest dozwolone w kontekście zdalnym i cyfrowym podczas onboardingu nowych klientów. Stwarza to ryzyko, zwłaszcza że oczekiwania regulacyjne dotyczące praktyk zdalnego onboardingu w instytucjach finansowych były niejasne. To z kolei utrudniło korzystanie z nowych lub innowacyjnych form identyfikacji klientów, a zagrożenia te zostały spotęgowane przez rosnące zapotrzebowanie na nawiązywanie relacji z klientem bez kontaktu twarzą w twarz podczas pandemii COVID-19.

W artykule opublikowanym w styczniu tego roku Anneleen Timmermans z EY Belgium Legal podkreśliła, że nawet jeśli wytyczne mają charakter technologicznie neutralny i nie nadają priorytetu żadnemu z narzędzi, to jednak zalecają, aby instytucje finansowe wdrożyły zasady i odpowiednie procedury w celu spełnienia zobowiązań w zakresie AML/CFT podczas korzystania z rozwiązania informatycznego do przeprowadzenia procedury zdalnego wdrażania klienta. Należy też rozwiązać problemy związane z wybranym narzędziem do zdalnego onboardingu. Chodzi o jego ocenę, a także o wdrażanie bieżących środków ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK