Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2022 | Cień AI za plecami

Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2022 | Cień AI za plecami
Fot. Visual Generation/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bankowi informatycy robią wszystko, aby klient czuł, że technologia go wspiera. I był z tego zadowolony.

Choć sztuczna inteligencja nieodmiennie kojarzy się z powieściami z gatunku science fiction, warto zauważyć, że według szacunków Transparency Market Research, globalny rynek całkiem już realnych rozwiązań opartych na skryptach AI ma do 2030 r. osiągnąć wartość ponad 2,8 mld USD. Co więcej, szacuje się, że będzie się on rozwijał średniorocznie o ok. 29%.

– Raymond Kurzweil przewidział, że jeszcze przed końcem obecnej dekady człowiek stworzy system, który posiadać będzie ludzki umysł i potrafił będzie myśleć jak ludzie. Widząc jednak, jak wzrasta zainteresowanie AI oraz biorąc pod uwagę, że dzięki chmurze technologia ta staje się właśnie ogólnodostępna, można założyć, że nastąpi to znacznie wcześniej niż w roku 2029 – ocenia Robert Paszkiewicz, odpowiedzialny w OVHcloud za region Europy Środkowo-Wschodniej.

Sztuczna inteligencja pozwala na coś więcej niż tylko zoptymalizowanie działalności. Oczywiście, zautomatyzowanie procesów umożliwia redukcję kosztów, jednak to połączenie sztucznej inteligencji i ludzkiej kreatywności otwiera szereg możliwości. Dostarczenie rozwiązań, które idealnie odpowiadają potrzebom jest ważne nie tylko, gdy chodzi o zwiększenie dochodów firmy, lecz przede wszystkim ze względu na możliwość zapewnienia klientom najwyższego poziomu satysfakcji. W połączeniu z niezawodnym produktem, bądź ofertą, przekłada się to na stworzenie trwałych relacji biznesowych.

Wiele możliwości

– Adaptacja sztucznej inteligencji przez banki znacznie przyspieszyła w ostatnich latach. Moim zdaniem, nadal mamy przed sobą olbrzymi potencjał wykorzystania rozwiązań opartych na rozumieniu języka naturalnego, wizję komputerową i uczenie maszynowe. Rozwiązania tej klasy nie kończą się wdrożeniem i zapomnieniem. Wiele z nich trzeba optymalizować i uczyć, aby dostosowywały się do zmieniającego się świata – zauważa Dawid Kin z Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

Sztuczna inteligencja w szczególny sposób zdominowała przestrzeń bankowych voicebotów. Wśród największych instytucji finansowych na naszym rynku ciężko jest wskazać firmę, która nie podjęła jeszcze próby wdrożenia tej technologii. Jednym z dwunastu udostępnionych przez PKO Bank Polski voicebotów opartych na AI, jest asystent głosowy w aplikacji mobilnej IKO. Potrafi on m.in. zrobić przelew, zmienić limity operacji na karcie oraz przeanalizować wydatki i oszczędności, a już&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK