Raport Specjalny Horyzonty Bankowości 2017: Inwestycje w bankowe IT

Raport Specjalny Horyzonty Bankowości 2017: Inwestycje w bankowe IT
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Postęp technologiczny wymusza od banków, by stały się instytucjami cyfrowymi, nadążającymi za kolejnymi wynalazkami i oczekiwaniami klientów. Ci bowiem chcą mieć natychmiastowy dostęp do usług - na dodatek z każdego miejsca i o każdej porze.

Marcin Złoch

Dla większości banków działających w Polsce cyfrowa rewolucja i cyfrowa transformacja jest dzisiaj tematem nr 1, który zresztą staje się główną osią strategii biznesowych realizowanych w najbliższych latach. Dzięki nowym technologiom uzależnienie konsumentów od tradycyjnych banków spada.

Jednocześnie zwiększa się ilość regulacji, o postępującej globalizacji nie wspominając. Na sytuację sektora finansowego w Polsce wpływa także wewnętrzna sytuacja makroekonomiczna, gospodarcza i polityczna. Wszystko to powoduje, że banki muszą się zmieniać, a pomóc im w tym może umiejętne wykorzystanie technologii. Organizacje, które pragną w pełni wykorzystać zmiany, jakie niesie cyfrowa transformacja, muszą dobrze zrozumieć, gdzie w nowych technologiach znajduje się źródło ich wartości. Dla jednych może to być marketing, dla innych sprzedaż. Być może jest to też automatyzacja procesów lub wręcz kombinacja tych wszystkich elementów.

– Rewolucja cyfrowa ma miejsce także w Polsce, gdzie ludzie, zwłaszcza młodzi, przejmują wzorce i metody komunikacji znane na rynku amerykańskim czy zachodnioeuropejskim. Także w naszym kraju zaczęły pojawiać się instytucje hołdujące hasłu „bankowość bez banków”, np. kantory internetowe, platformy płatnicze itp., które dzisiaj próbują przejąć pewne nisze rynkowe – zauważa Andrzej Gibas, odpowiedzialny za współpracę Microsoft z największymi bankami i towarzystwami ubezpieczeń w Polsce. – W przyszłości nowi gracze będą próbowali poszerzać skalę swojego działania i zmieniać pole gry, tak jak na swoich rynkach zrobili to Uber czy Airbnb. Sektor finansowy może zostać poddany gwałtownej „uberyzacji”, która spowoduje powstanie nowych kanałów pozyskiwania i komunikacji z klientami, ale także otworzy drogę do nowych modeli biznesowych – dodaje.

Nigdzie na świecie sektor bankowy nie jest awangardą adopcji modelu chmurowego, ale w Polsce zaczynamy wyraźnie odstawać od niektórych krajów europejskich czy USA. Wielu decydentów w instytucjach bankowych jest przekonanych o korzyściach płynących z przeniesienia wybranych procesów do chmury.

Niezbędna transformacja

„Klasyczne” banki mają dwie możliwości działania w czasach cyfrowej rewolucji: mogą przyjąć postawę biernych obserwatorów i w dłuższym horyzoncie przegrać. Mogą także przejść transformację i jako cyfrowe przedsiębiorstwa budować własne strategie i wdrażać projekty, które w czasach ery cyfrowej dają szansę na utrzymanie lub umocnienie pozycji na rynku cyfrowego klienta. Tym bardziej że pojawiają się głosy, iż w polskim sektorze bankowym niezbędne są inwestycje w infrastrukturę IT. Nasza bankowość oferuje nowoczesne usługi, bo tak naprawdę zaczęł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI