Raport Specjalny | BEZPIECZEŃSTWO BANKÓW | E-kryzys

Raport Specjalny | BEZPIECZEŃSTWO BANKÓW | E-kryzys
Fot. VectorBum/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wiadomości o kryzysie w internecie pojawiają się i rozprzestrzeniają błyskawicznie. Dlatego eksperci od zarządzania kryzysowego zgodnie twierdzą, że czasy przed Facebookiem były w tej mierze zdecydowanie lepsze.

Czasem uda się przekuć sytuację kryzysową w szybkie działania w social
mediach. Firmom zdarza się czasami – oczywiście przez przypadek – wysyłać wiadomości testowe do klientów. Sprytne podejście
do sytuacji może sprawić, że dana wiadomość stanie się viralem, a marka zyska na popularności. Przykładem może być wiadomość push wysłana szeroko przez mBank – po fali komentarzy negatywnych, konsumenci docenili podejście marki do sytuacji, a ona sama zyskała na popularności
i wizerunku.

Agnieszka Gorzkowicz, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej
w Credit Agricole Banku Polska, zwraca uwagę, że jeden niepoprawny komentarz czy grafika wywołująca lawinę negatywnych komentarzy może doprowadzić do sytuacji kryzysowej, która wychodzi poza ramy internetu, a informacja o niej pojawia się w innych mediach – portalach, gazetach czy telewizji. Jeśli firma wybiera do promowania produktów influencera z niejasną reputacją, to musi liczyć się z potencjalnym kryzysem, który trzeba będzie możliwie jak najszybciej zażegnać.

Najczęściej brak reakcji na sytuację, zwłaszcza szybkiej, to jeden z poważnych błędów generujących kryzys. Przyczynia się bowiem do tego, że formatować społeczny sposób percepcji całej sprawy zaczynają hejterzy, adwersarze czy wręcz wrogowie.

Co więcej, milczenie często odbierane jest jako potwierdzenie wszystkich negatywnych informacji. A to bardzo utrudnia późniejsze próby prostowania kłamstw, półprawd i fake newsów oraz wyjaśnienia, jak jest naprawdę. Reagować trzeba. Szybko, adekwatnie i profesjonalnie. A co to znaczy profesjonalnie? Przede wszystkim strategicznie. Wiedząc, co chcę osiągnąć swą komunikacją, u jakich użytkowników sieci i jakimi komunikatami” – możemy przeczytać w książce Adama Łaszynae-KRYZYS. Jak zarządzać sytuacją kryzysową w internecie„.

– Trudno jest dziś mówić o zarządzaniu kryzysowym, w którym nie pojawia się wątek social mediowy. Internet z jednej strony ułatwia nam szybsze i łatwiejsze dotarcie z przekazem do naszych klientów i użytkowników. Z drugiej strony te same cechy internetu powodują, że kryzys rozprzestrzenia się w nim niemal z prędkością światła. No i nie bez kozery mówi się, że kryzysy w sieci najczęściej wybuchają w weekend – zauważa Agnieszka Gorzkowicz.

Strategia na kryzys

Adam Łaszyn uważa, że jednym z najczęściej popełnianych błędów w początkowej fazie kryzysu jest podejmowanie działań chaotycznych, będących skądinąd naturalną reakcją na powstałe trudności. Sekwencję działań antykryzysowych dyktują czynniki zewnętrzne, i właśnie to powoduje nieład w komunikacji czysto reaktywnej. W sytuacji tej absolutnie niezbędna jest odpowiednia strategia komunikacji kryzysowej, z niej bowiem wynikać będzie taktyka, a więc stosowne narzędzia i przemyślana sekwencja ich użycia we właściwie dobranych formach i kanałach.

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK