Raport Specjalny | Audyt i doradztwo w instytucji finansowej | Wirtualnie w covidowym czasie

Raport Specjalny | Audyt i doradztwo w instytucji finansowej | Wirtualnie w covidowym czasie
Fot. vectorhot/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pandemia koronawirusa zmusiła firmy do zdalnego działania i korzystania z technologii cyfrowych – niezależnie od tego, czy były na to gotowe, czy też nie. Proces audytu ewoluował już wcześniej – wraz z pojawieniem się nowych technologii i rosnącymi oczekiwaniami inwestorów. COVID-19 znacznie jednak przyspieszył tę ewolucję, rozwijając jej wirtualną formę.

Przeprowadzenie audytu na czacie wideo lub przeniesienie tradycyjnego procesu do sieci wiąże się, jak wiadomo, z ograniczoną formą kontaktu. Audyt jest szczególnym procesem, a fizyczny kontakt z klientem stanowi jego istotną część. W niektórych fazach można dopuścić korzystanie z ekranów komputerów, ale na finałowej ścieżce niezbędne są udokumentowane dowody, w przeciwnym bowiem razie mamy do czynienia jedynie z wymianą zdań.

Cyfrowe eksperymenty

Digitalizacja oraz cyfrowa transformacja diametralnie zmienia działania audytorskie. Jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19 księgowi eksperymentowali z nowymi technologiami, aby móc przeprowadzać audyty o wyższej jakości, wydajniejsze i bardziej ukierunkowane. W ramach stosowanych innowacji cyfrowych zaczęto sięgać do rozwiązań umożliwiających – dzięki specjalnie opracowanym regułom – oceny ryzyka i wykrywanie anomalii. Pandemia znacznie przyspieszyła proces nowego kierunku myślenia. Niepewność co przyniesie jutro, w połączeniu z szybkim przejściem na cyfrowe sposoby działania, nie tyle nawet zachęcają, co wręcz zmuszają do szybszego wprowadzania innowacji i nieszablonowego myślenia.

Firmy zaczynają inaczej postrzegać swoją działalność biznesową. Wraz z zamknięciem miejsc pracy i koniecznością fizycznego dystansu audytorzy wykorzystali już istniejącą, jak i nową technologię do zdalnego przeprowadzania audytów – od zdalnej ekstrakcji danych i analizy po inwentaryzację przy użyciu dronów. Nowe sposoby działania musiały być wykonywane w sposób zgodny z ustalonymi standardami i zapewniający ich interesariuszom pewność, że audyt jest wiarygodnym źródłem informacji, pomimo ograniczeń w pandemii.

Audytowanie przez pandemię

Przyszłość audytu to nie tylko kanały zdalne, chodzi o takie przekształcenie podstawowych procesów przy użyciu technologii, aby można było uzyskać wyższą jego jakość audytu, a także bardziej wydajny i lepszy wgląd biznesowy w ramach tradycyjnego procesu. COVID-19 wymusił zmianę w ciągu kilku dni. Na początku pandemii organy regulacyjne pozwoliły na pewną elastyczność w zakresie terminów i przeprowadzania audytów, dając czas na dostosowanie się branży audytorskiej do nowej rzeczywistości. Potem pojawiły się nowe zagrożenia. Nastąpiły też – w wyniku ustaleń, dotyczących pracy zdalnej – znaczące zmiany w kontroli wewnętrznej. To sprawia, że biznes jest bardziej podatny na oszustwa i ataki cybernetyczne, co w obliczu ograniczeń ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK