Raport specjalny | Audyt i doradztwo | Sukces to przede wszystkim ludzie

Raport specjalny | Audyt i doradztwo | Sukces to przede wszystkim ludzie
Fot. Gstudio Group/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ostatnie dwa lata, a jeszcze bardziej kilka kolejnych nadchodzących, to dla wielu organizacji kwestia być albo nie być. Zmiana, jaka zachodzi w otoczeniu ekonomicznym, geograficznym, demograficznym i cyfrowym, to toczący się już proces, w którym przetrwają najsilniejsi. A siła oznacza tu reaktywność, innowacyjność i świetne zarządzanie zasobami własnymi - lub jak najlepsze wykorzystanie zewnętrznych. Polski rynek bankowy to ciągłe fuzje i przejęcia, mające na celu ocalenie spadających marż i konkurencji ze strony fintechów, ale też - innowacje, edukacja cyfrowa klientów i stała dbałość o jakość usług nie tylko umieszczona w strategii biznesowej.

Magda Gawron
Gartner Poland Sp. z o.o.

Sukces to przede wszystkim ludzie – być może zwrot ten jest nadużywany i stracił swoją oryginalność, niemniej do realizacji celów jest to kluczowe. Poniżej o tym, jak stworzyć zespół, dzięki któremu firma przetrwa.

Niedawno ogłoszone wyniki ankiety Gartnera, przeprowadzonej wśród prawie 500 CEO firm z całego świata pokazują, jak złożone i wielowymiarowe stało się pojęcie wzrostu wartości przedsiębiorstwa.

Obecnie wzrost organiczny przestał wystarczać, a samo jego osiągnięcie jest coraz bardziej utrudnione. Powodów tego zjawiska jest wiele, można jednak wyróżnić wspólne dla wszystkich branż:

  • Regulacje prawne – lokalne i międzynarodowe uwarunkowania.
  • Silna konkurencja i wysycenie rynku ofertą.
  • Spadające marże.
  • Kłopoty z pozyskaniem finansowania dla inicjatyw.
  • Trudności z pozyskaniem wartościowych pracowników i utrzymaniem ich w zespole.
  • Powiększająca się rynkowa luka w dostępności pracowników wykształconych w obszarach nowych technologii.

Zarządzanie gwarantem wzrostu

Badani CEO firm sektora bankowego wykazują znacząco mniejsze skupienie na priorytetyzowaniu wzrostu – 41% CEOs określa to jako główny priorytet, w porównaniu do 61% takich odpowiedzi w 2017 r. W roku 2018 nastąpiła wyraźna zmiana w kierunku podkreślenia poprawy wydajności i produktywności oraz znaczenia zarządzania jako gwaranta wzrostu. Ta zmiana wskazuje, że biznes cyfrowy jest przede wszystkim widziany jako wsparcie sprzedaży i automatyzacja transakcji, w przeciwieństwie do postrzegania cyfryzacji jako niezbędnego elementu transformacji biznesowej całego przedsiębiorstwa.

Wspomniany wyżej cyfrowy biznes jest na liście priorytetów badanych na drugim miejscu – 34% CEO wymienia go jako najważniejszą inicjatywę w 2018 r. IT przestało być postrzegane jako inhibitor rozwoju, co było bardzo widoczne w poprzednich latach i typowe zwłaszcza dla branży finansowej, która, przytłoczona regulacjami i latami zaniedbywania kwestii technologicznych, nie wykształciła miejsca w organizacji na instytucję CIO jako członka zarządu.

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI