Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Gospodarka | Technologie i innowacje

Raport PwC: Nowe Wyzwania dla Polskiego Biznesu

25.02.2025 08:25 Agnieszka Nierodka | Związek Banków Polskich / ZBP
Raport PwC: Nowe Wyzwania dla Polskiego Biznesu
Fot. stock.adobe.com / MotionCenter
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Raport PwC's 28th Annual Global CEO Survey[1] ukazuje, że polski biznes stoi przed wieloma wyzwaniami, ale również przed znacznymi szansami. Transformacja cyfrowa, wdrożenie AI oraz zrównoważony rozwój to kluczowe obszary, na które muszą zwrócić uwagę polscy liderzy, aby zwiększyć konkurencyjność na globalnym rynku. Bez podjęcia strategicznych decyzji w tych dziedzinach, polskie firmy mogą napotkać trudności w przetrwaniu i dalszym rozwoju w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu gospodarczym.

W obliczu dynamicznych zmian gospodarczych polscy prezesi firm muszą podejmować kluczowe decyzje, które wpłyną na ich przyszłość.

Z badania CEO Survey PwC wynika, że choć 63% polskich liderów biznesu oczekuje wzrostu globalnego PKB w 2025 roku, aż 59% obawia się, że ich przedsiębiorstwa nie przetrwają w obecnej formie przez kolejną dekadę, w porównaniu do 42% globalnych liderów.

To wynik braku inwestycji w nowe technologie i ograniczonej dywersyfikacji.

Jakie wyzwania i szanse stoją przed polskimi firmami?

1 wykres raport PwC wyzwania dla polskiego biznesu luty 2025
Źródło: PwC’s 28th Annual Global CEO Survey

Polscy prezesi są bardziej optymistyczni w ocenie przyszłości gospodarki niż ich zagraniczni odpowiednicy – aż 83% z nich wierzy w rozwój polskiej gospodarki.

Jednocześnie jednak wykazują ostrożność w kwestii wzrostu przychodów swoich firm. To sugeruje, że mimo nadziei na poprawę sytuacji makroekonomicznej, wiele organizacji nadal nie decyduje się na kluczowe inwestycje.

Czytaj także: Tylko 15% prezesów w Polsce ufa AI jako narzędziu wspierającemu rozwój ich firm

Inne artykuły tego autora:

  • 90. webinar PAB WIB nt. analizy rentowności sektora bankowego w Polsce, 9 maja ‘25
  • Słaby popyt na kredyt ze strony przedsiębiorstw
  • MFW: spowolnienie gospodarcze w cieniu protekcjonizmu i wzrostu niepewności

Brak zaufania do AI a konkurencyjność firm

Nowoczesne technologie, w tym sztuczna inteligencja, są fundamentem globalnej konkurencyjności. Niestety, Polska nadal pozostaje w tyle pod względem ich wdrażania.

Tylko 15% liderów w kraju ufa AI jako narzędziu wspierającemu rozwój biznesu, podczas gdy na świecie odsetek ten wynosi 33%.

Brak zaufania do AI w Polsce opóźnia jej wdrażanie i ogranicza zdolność firm do wykorzystania potencjału tej technologii.

Kluczowe będzie budowanie kompetencji wewnętrznych oraz stopniowe oswajanie AI poprzez wdrażanie pilotażowych projektów i współpracę z ekspertami w dziedzinie zaawansowanej analityki.

2 wykres raport PwC wyzwania dla polskiego biznesu luty 2025
Źródło: PwC’s 28th Annual Global CEO Survey

Polska znacząco odstaje w integracji AI z platformami technologicznymi (34% vs. 47% globalnie) i procesami biznesowymi (34% vs. 41%).

Brak zaufania do nowych technologii oraz niedostateczne zarządzanie danymi spowalniają adaptację AI i ograniczają potencjał innowacyjny polskich firm.

3 wykres raport PwC wyzwania dla polskiego biznesu luty 2025
Źródło: PwC’s 28th Annual Global CEO Survey

Czytaj także: Polska znów w gronie europejskich liderów wzrostu gospodarczego

Niepewność makroekonomiczna i deficyt talentów jako główne zagrożenie

Polskie firmy koncentrują się głównie na krótkoterminowej kontroli kosztów, co może zwiększać ich stabilność w krótkiej perspektywie, ale ogranicza możliwości długoterminowego wzrostu.

Aż 39% polskich prezesów wskazuje niepewność makroekonomiczną jako główne zagrożenie, podczas gdy globalnie odsetek ten wynosi 29%.

Ponadto 47% polskich liderów wskazuje trudności w pozyskaniu odpowiednich talentów jako jedno z głównych wyzwań, co ogranicza możliwości rozwoju firm. Deficyt talentów to jedno z kluczowych wyzwań stojących obecnie przed polskim biznesem – zwłaszcza brak wyspecjalizowanych pracowników w obszarze nowych technologii dodatkowo spowalnia wdrażanie innowacji i ogranicza rozwój firm.

Tylko 39% polskich firm planuje przejęcia w ciągu najbliższych trzech lat, podczas gdy globalnie odsetek ten wynosi 54%.

Aż 46% polskich firm w ogóle nie rozważa M&A, co kontrastuje z 30% globalnie.

Ograniczona skłonność do przejęć sprawia, że polskie przedsiębiorstwa mają mniejszą szansę na skalowanie działalności i zwiększanie swojej konkurencyjności na rynkach międzynarodowych.

ESG wciąż pozostaje w Polsce na marginesie

Zrównoważony rozwój jest nie tylko wymogiem regulacyjnym, ale także coraz ważniejszym czynnikiem konkurencyjności. Mimo to, 34% polskich firm nie podjęło w ciągu ostatnich 12M żadnych działań proklimatycznych, podczas gdy globalnie odsetek ten wynosi 26%.

Główną barierą dla polskich organizacji jest brak finansowania (28%),  podczas gdy globalnie firmy częściej wskazują na przeregulowanie (24%).

4 wykres raport PwC wyzwania dla polskiego biznesu luty 2025
Źródło: PwC’s 28th Annual Global CEO Survey

Wdrażanie strategii ESG wciąż pozostaje w Polsce na marginesie, co może utrudnić dostęp do kapitału i osłabić pozycję firm w dłuższej perspektywie.

Organizacje, które przestaną postrzegać działania proklimatyczne jako koszt, a zaczną traktować je jako strategiczny element rozwoju, będą lepiej przygotowane na rosnącą konkurencję i zmieniające się warunki gospodarcze.

Raport PwC’s 28th Annual Global CEO Survey – wnioski

Polski biznes stoi na rozdrożu – z jednej strony liderzy widzą potencjał wzrostu gospodarczego, z drugiej strony obawiają się o przyszłość swoich firm. Wyzwania związane z adaptacją technologii, inwestycjami w rozwój, niedoborem talentów i strategią ESG będą kluczowe w nadchodzących latach.

Firmy, które zdecydują się na dynamiczne zmiany i wykorzystanie nowych technologii, mają szansę na wzmocnienie swojej pozycji zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.

Czy polskie przedsiębiorstwa zdecydują się na odważne kroki, by sprostać wyzwaniom przyszłości?

Czytaj także: Tylko 15% prezesów w Polsce ufa AI jako narzędziu wspierającemu rozwój ich firm

Agnieszka Nierodka, ZBP
Agnieszka Nierodka – ekonomistka, doradca zarządu w Zespole Badań i Analiz Związku Banków Polskich. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju rynku hipotecznego i nieruchomości, refinansowania kredytów hipotecznych, ochrony konsumenta oraz prawa europejskiego. Posiada bogate doświadczenie jako prelegent i trener dla sektora bankowego i deweloperskiego oraz jako autorka publikacji na temat rozwoju bankowości hipotecznej i rynku listów zastawnych w Polsce i UE, ochrony konsumenta hipotecznego oraz efektywności obowiązków informacyjnych wobec konsumenta. Od ponad 15 lat zapewnia wsparcie w zakresie badań statystycznych i problemów legislacyjnych grupom roboczym przy Europejskiej Federacji Hipotecznej w Brukseli.

***

[1] Badanie zostało przeprowadzone wśród 4701 światowych szefów firm, w tym 41 w Polsce i 153 w Europie Środkowo-Wschodniej na przełomie X-XI. 2024 r. Nie wszystkie odpowiedzi sumują się do 100%, co wynika z ich zaokrąglania, możliwości wielokrotnego wyboru odpowiedzi oraz rezygnacji z wyświetlania niektórych odpowiedzi. 

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Annual Global CEO SurveyCyberedukacjaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGospodarkaInwestowanieInwestycjeKonkurencyjnośćKoszty uzyskania przychoduM&A / mergers and acquisitions / fuzje i przejęciaMałe i średnie przedsiębiorstwa / MŚP / MSPPrezesi firmPrzedsiębiorcyPwC PolskaRynek pracySztuczna inteligencja / AIZarządzanieZrównoważony rozwój
Autor Agnieszka Nierodka | Związek Banków Polskich / ZBP

Zobacz także

Dwa zderzające się kontenery z flagami USA i Chin
Jest nadzieja na uniknięcie globalnej recesji, porozumienie USA – Chiny
Prezydent Andrzej Duda.
Prezydenckie weto do ustawy obniżającej składkę zdrowotną dla przedsiębiorców
Jan Cipiur
Setki miliardów dolarów za świetlisty krąg wokół głowy Elona Muska?
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Technologie i innowacje
logo Systemy Wymiany Informacji

Mocny popyt konsumpcyjny, odblokowanie inwestycji unijnych i stopniowe odbicie eksportu towarów z Polski powinny przełożyć się na ok. 13-proc. wzrost finansowania aktywów – do ponad 125 mld zł – przez firmy leasingowe w całym 2025 roku, zgodnie z ostatnią prognozą ZPL

Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i Związku Polskiego Leasingu
Marcin Nieplowicz
Główny Ekonomista
EFL, ZPL,
ZOBACZ WSZYSTKIE

Czy amerykańskiej gospodarce grozi recesja?

logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}