Raport NetB@nk: trzeci kwartał ze wzrostem liczby aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych i klientów mobile only
Trzeci kwartał 2022 roku przyniósł największe zmiany w bankowości mobilnej. Z tej formy kontaktu z bankiem korzysta już 18,7 mln klientów. To wzrost o 3,5% w stosunku do poprzedniego kwartału i blisko o 18% w stosunku do analogicznego okresu 2021. Z Raportu NetB@ank wynika, że znacznie wzrosła również liczba klientów mobile only. Klientów korzystających wyłącznie z bankowości mobilnej jest już w naszym kraju ponad 12,5 mln.
Posłuchaj – komentarz Włodzimierza Kicińskigo, wiceprezesa ZBP
– Ponownie obserwujemy wzrost zainteresowania bankowymi usługami mobilnymi wśród Polaków. Z pewnością wynika to z intuicyjności i łatwości obsługi aplikacji mobilnych do zarządzania finansami, ale także stałego wzrostu funkcjonalności i poszerzania możliwości aplikacji, dzięki czemu coraz większa gama usług trafia do urządzeń mobilnych – mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.
Z tego względu mamy do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym, bo rosnąca liczba klientów korzystających z bankowości mobilnej staje się impulsem do rozwoju funkcjonalności aplikacji i sfery user experience, a lepsza jakość oferowanych rozwiązań przyciąga z kolei nowych użytkowników.
Na koniec III kwartału bieżącego roku liczba umów klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła ponad 41,5 mln. To niewielki – 1,5% wzrost w stosunku do II kwartału 2022. Jednak, gdy spojrzymy na dane z ubiegłego roku wzrost jest duży – różnica wynosi ponad 7%. Nieznacznie, bo o nieco ponad 1%, wzrosła także liczba klientów logujących się do bankowości internetowej przynajmniej raz w miesiącu.
Czytaj także: Wysoki wzrost liczby klientów mobile only w bankowości elektronicznej >>>
Niewielkie spadki w III kwartale 2022 roku obserwujemy w przypadku średniej wartości przelewu klienta indywidualnego. Obecnie średnia wartość przelewu wynosi 1 128,53 zł, w stosunku do poprzedniego kwartału wartość ta zmniejszyła się o ponad 3,5%. W III kwartale bieżącego roku zanotowano także ponad 4,6% spadek średniej wartości rozliczeń na jednego aktywnego klienta. Wartość ta zmalała do 6 558, 40 zł w stosunku do 6 877, 34 zł w II kwartale 2022 roku.
Bankowość internetowa w sektorze MŚP
W bankowości internetowej w sektorze MŚP obserwujemy niewielkie wzrosty. Obecnie ponad 3,4 mln klientów posiada dostęp do bankowości elektronicznej, liczba ta wzrosła o niemal 1% w stosunku do II kwartału 2022. Nieznacznie wzrosła także liczba przedsiębiorców korzystających z bankowości internetowej.
Z Raportu NetB@nk wynika, że jest już blisko 2,3 mln klientów z sektora MŚP. W III kwartale 2022 obserwujemy znaczny wzrost średniej wartości przelewu z tego sektora. Średnia wartość przelewu na koniec III kwartału wynosiła 6 553 zł, to o ponad 400 zł więcej niż w ubiegłym kwartale.
– Dane dotyczące wzrostu średniej wartości przelewu w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw wynikają niewątpliwie z sytuacji gospodarczej w kraju. W warunkach rosnącej inflacji wzrastają ceny towarów i usług, za które przedsiębiorcy płacą w formie elektronicznej – mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.
Dane za III kwartał 2022 roku dotyczące płatności bezgotówkowych, pochodzące z Krajowej Izby Rozliczeniowej pokazują znaczne zmiany w systemie rozliczeniowym Express Elixir. Tym razem o ponad 11%.
Do blisko 60 milionów sztuk wzrosła liczba odnotowanych przelewów natychmiastowych. Oznacza to wzrost o ponad 81% względem poprzedniego roku. III kwartał 2022 przyniósł także wzrost wartości transakcji o blisko 9%. Jak wynika z Raportu NetB@ank, nieznaczne zmiany dotyczą także systemu Elixir. W badanym okresie nastąpił wzrost średniej wartości transakcji o blisko 2% oraz spadek liczby transakcji – o około 2% w stosunku do II kwartału bieżącego roku.