Raport ACEA o rynku nowych aut w UE: diesle w odwrocie, elektryki w natarciu
W pierwszym kwartale 2021 r. auta hybrydowe z napędem elektrycznym (HEV) stanowiły 18,4% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w UE, niemal podwajając swój udział w rynku w ciągu roku.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku zwiększył się także popyt na samochody z napędem elektrycznym: w pełni elektryczne (BEV) stanowiły 5,7% wszystkich rejestracji nowych aut w UE, podczas gdy hybrydy plug-in (PHEV) 8,2%.
Z wyjątkiem Francji (+8,3%), rejestracje samochodów benzynowych spadły na wszystkich głównych rynkach UE w ciągu trzech miesięcy
Sprzedaż tradycyjnych aut z silnikami spalinowymi w UE sukcesywnie maleje, ale mimo to wciąż odpowiadają one za 65,4% rynku samochodowego.
Samochody na benzynę i olej napędowy
Od stycznia do marca 2021 roku wolumen diesli spadł o 20,1% w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągając poziom 593 559 aut sprzedanych w całej Unii Europejskiej. Diesel zachowuje obecnie udział 23,2% w rynku, co oznacza spadek z 29,9% w pierwszym kwartale 2020 roku. Większość rynków UE wykazała dwucyfrowe spadki w tym segmencie, w tym trzy z czterech głównych: Niemcy (-29,4%), Hiszpania (-28,3%) i Francja (-11,1%).
Podobnie popyt na samochody benzynowe utrzymywał się w trendzie spadkowym, a sprzedaż zmniejszyła się o 16,9% z 1,3 mln sztuk sprzedanych w pierwszym kwartale 2020 roku do 1,1 mln sztuk jak dotąd w tym roku.
W rezultacie udział benzyny w unijnym rynku samochodowym zmniejszył się z 52,3% w pierwszym kwartale 2020 r. do 42,2% w tym samym okresie w 2021 r.
Popyt na samochody benzynowe utrzymywał się w trendzie spadkowym, a sprzedaż zmniejszyła się o 16,9% z 1,3 mln sztuk sprzedanych w pierwszym kwartale 2020 roku do 1,1 mln sztuk jak dotąd w tym roku
Z wyjątkiem Francji (+8,3%), rejestracje samochodów benzynowych spadły na wszystkich głównych rynkach UE w ciągu trzech miesięcy: Niemczech (-30,0%), Hiszpanii (-25,7% ) i Włoszech (-4,8%).
Czytaj także: 11 tysięcy punktów ładowania elektrycznych ciężarówek do 2025 roku w UE?
Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)
W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji pojazdów elektrycznych (BEV) w UE zwiększyła się o 59,1%, do 146 185 samochodów, przy czym popyt na nie nadal wzmacnia się dzięki zachętom rządów dla pojazdów zeroemisyjnych.
Wzrost ten był wynikiem dużego popytu na kluczowych rynkach UE, przede wszystkim w Niemczech (+149,0%) i we Włoszech (+145,6%). W Hiszpanii natomiast od stycznia do marca popyt na samochody elektryczne spadł (-12,6%).
Rejestracje hybryd plug-in (PHEV) skoczyły o 175,0%, osiągając łącznie 208 389 sztuk
W porównaniu z poprzednim kwartałem popyt na samochody napędzane przez inne paliwami alternatywne ‒ etanol (E85), gaz płynny (LPG) lub gaz ziemny (NGV) ‒ zwolnił w trzecim kwartale 2020 r. (-6,8%), choć w bardziej umiarkowanym tempie.
Był to efekt spadku sprzedaży samochodów zasilanych gazem ziemnym (-13,2%), ponieważ rejestracje pojazdów zasilanych LPG pozostały na prawie niezmienionym poziomie (+0,8%).
Rejestracje hybryd plug-in (PHEV) skoczyły o 175,0%, osiągając łącznie 208 389 sztuk. Jednym z liderów tego wzrostu były Włochy, gdzie w pierwszym kwartale zarejestrowano 16 103 szt., co daje wzrost o 445,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Trzy pozostałe główne rynki UE także odnotowały w tym roku dwu-, a nawet trzykrotny wzrost w segmencie PHEV: Niemcy (+195,4%), Francja (+231,4%) i Hiszpania (+116,1%).
Czytaj także: Jeden krok naprzód i dwa kroki wstecz – projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności
Samochody hybrydowe z napędem elektrycznym (HEV) pozostały najliczniejszą kategorią wśród samochodów osobowych z napędem alternatywnym w UE, z liczbą 469 784 szt. zarejestrowanych od stycznia do marca 2021 r. (wzrost o 101,6% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku).
Rejestracje hybryd wzrosły niemal wszędzie w regionie, w tym we Włoszech (+246,8%), Francji (+135,0%), Niemczech (+60,5%) i Hiszpanii (+39,4%).
Samochody hybrydowe z napędem elektrycznym (HEV) pozostały najliczniejszą kategorią wśród samochodów osobowych z napędem alternatywnym w UE, z liczbą 469 784 szt. zarejestrowanych od stycznia do marca 2021 r.
Popyt na pojazdy napędzane gazem ziemnym (NGV) w Unii Europejskiej spadł o 10,1% do 14 300 sztuk w pierwszym kwartale, pomimo wzrostu rejestracji o 24,5% we Włoszech (największy rynek dla tych pojazdów w UE).
Z drugiej strony, sprzedaż samochodów zasilanych LPG1 prawie podwoiła się (+92,7%) i osiągnęła poziom 46 037 sztuk, do czego przyczyniły się znaczące wzrosty we Francji (+1 748,6%; obecnie drugi co do wielkości rynek UE dla samochodów zasilanych LPG) i we Włoszech (+23,9%), na które przypadła ponad połowa całkowitej sprzedaży LPG.
Dane dla Malty są niedostępne w ujęciu miesięcznym. Dane dla Polski dostarczył zespół Analiz i Statystyki PZPM.
1/ w tym etanol (E85) i inne paliwa.