Rachunek bankowy dla seniora – jak założyć i dlaczego?

Rachunek bankowy dla seniora – jak założyć i dlaczego?
Fot. stock.adobe.com/Seventyfour
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Epidemia koronawirusa spowodowała, że posiadanie rachunku bankowego jest już nie tylko kwestią naszej wygody, ale także naszego zdrowia. Dlatego banki i inne instytucje finansowe zaczynają przekonywać intensywniej niż poprzednio przedstawicieli starszego pokolenia do zakładania rachunków bankowych, do korzystania z obrotu bezgotówkowego i w konsekwencji do unikania płacenia gotówką.

#JarosławSadowski: Rozwiązaniem może być pomoc Seniorowi w aktywowaniu dostępu do bankowości telefonicznej, dzięki temu przelewy będzie mógł zlecać w trakcie rozmowy z pracownikiem bankowej infolinii #Expander Advisors @PKOBP @BankPekaoSA @bezgotowkowa

Około 30 procent emerytów i rencistów odbiera swoje świadczenia w formie gotówkowej. Pieniądze dostarczają listonosze.

Ze względów bezpieczeństwa jest wskazane aby jak najwięcej osób, w tym seniorów, posiadało rachunki bankowe co pozwala na korzystnie z obrotu bezgotówkowego, na dokonywanie e-płatności, czy na używanie kart płatniczych teraz już bez obowiązku podawania kodu PIN do kwoty 100 złotych.

Senior w PKO BP

Na nasze pytanie dotyczące zachęcania Seniorów do zakładania rachunków bankowych odpowiedział Grzegorz Culepa z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej PKO Banku Polskiego:

– PKO BP  od lat prowadzi akcje promujące obrót bezgotówkowy i zdalne zarządzanie kontem osobistym. Zagrożenie związane z epidemią spowodowało, że nasze działania w tym zakresie są jeszcze bardziej intensywne.

Bank obecnie prowadzi akcję informacyjną mającą na celu zachęcenie klientów do korzystania online z konta osobistego umożliwiającego bezgotówkowe rozliczenie oraz m.in. płatności zbliżeniowe kartą, które w czasie epidemii pozwalają uniknąć kontaktów z innymi osobami i obniżyć ryzyko zarażenia.

Bank planuje uruchomienie w najbliższym czasie akcji informacyjnej skierowanej specjalnie do seniorów zachęcających do korzystania z płatności kartą bez konieczności wizyt w placówce banku.

Komunikaty pojawią się w TV i prasie – mediach z których chętnie korzystają seniorzy. Równolegle w mediach społecznościowych bank uruchomi kampanię wspierającą, adresowaną do dzieci i wnuków, którym przekażemy informacje o potrzebie wsparcia osób starszych w korzystaniu z konta i narzędzi jego zdalnej obsługi.

Senior w Pekao SA

Drugi największy bank w Polsce Pekao SA także zachęca Seniorów do korzystania z bankowości elektronicznej. W informacji uzyskanej z Biura Komunikacji Korporacyjnej Banku Pekao S.A. czytamy:

– Badania (np. Kantar Millward Brown) potwierdzają, że seniorzy nie stronią od nowych technologii. Senior chętnie korzysta z licznych funkcjonalności internetu – głównie użytkowych, usprawniających funkcjonowanie.

W obliczu zagrożenia, z jakim mamy do czynienia, zachęcamy naszych klientów, w tym szczególnie tych starszych, do skorzystania z możliwości, jakie daje zdalny dostęp do banku.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom Banku Pekao w bankowości elektronicznej, bez wychodzenia z domu można sprawdzić stan konta, zapłacić rachunki, załatwić sprawy w urzędzie przez profil zaufany, a nawet założyć konto na selfie i uruchomić pożyczkę.

Bądź na bieżąco – zapisz się na nasz newsletter>> (otwiera się na nowej zakładce)”>>>>

Zachęcamy do korzystania z naszej bankowości elektronicznej Pekao24 oraz aplikacji mobilnej PeoPay. Namawiamy młodszych – dzieci, wnuków, sąsiadów, by służyli pomocą w korzystaniu i nauczeniu seniorów bankowości elektronicznej; odnosimy się także do aktualnej sytuacji, w której ta pomoc jest szczególnie potrzebna.

Chcemy objąć mentorską opieką seniorów i przekonać do podjęcia działań on-line (już to robimy w projekcie SeniorOn.

Senior w Banku Millenium

‒ Niezależnie od sytuacji, seniorzy potrzebują przede wszystkim konta, które będzie bezpłatne oraz łatwe w obsłudze. Proponujemy im Konto 360°, ponieważ warunki zwalniające z opłaty za konto, kartę oraz wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce i za granicą są dla nich bardzo proste do spełnienia – wystarczą łączne wpływy miesięczne na konto w wysokości 1000 zł oraz jedna płatność kartą do konta lub Blikiem w miesiącu.

Bardzo dużym atutem jest dla nich możliwość wypłaty bez prowizji z dowolnego bankomatu w Polsce. Wbrew powszechnej opinii, seniorzy korzystają też z bankowości elektronicznej, istotne jest więc dla nich również, by serwis internetowy był wygodny w obsłudze, a przelewy internetowe bezpłatne.

W Koncie 360° cenią też szeroki zakres pakietu assistance, dzięki któremu mogą skorzystać m.in. z pomocy medycznej w razie nagłej choroby lub nieszczęśliwego wypadku w domu czy też z interwencji np. hydraulika czy elektryka w razie zdarzenia losowego. Możliwe jest skorzystanie aż z 7 interwencji w ciągu roku – podkreśla Justyna Giżewska, Ekspert w Wydziale Rachunków Bieżących, Bank Millennium.

Rachunek podstawowy

Tymczasem Jarosław Sadowski, główny analityk Expander Advisors  przypomina o istnieniu tzw. darmowych rachunków podstawowych:

– Zgodnie z przepisami każdy bank musi oferować takie konta i zawsze korzystanie z nich jest bezwarunkowo bezpłatne. Dodatkowo w każdym miesiącu klient nie zapłaci za pięć pierwszych przelewów, także tych zlecanych telefonicznie.

Jeśli chodzi o przelewy internetowe, to zwykle są bezpłatne bez względu na ich liczbę. Posiadacz takiego konta ma również prawo do bezpłatnych wypłat z bankomatów danego banki i pięciu bezpłatnych wypłat w miesiącu z bankomatów innych instytucji.

Musimy jednak dodać, że taka oferta jest dostępna tylko dla osób, które nie mają jeszcze konta w żadnym banku. Nie ma jednak żadnego ograniczenia wiekowego, więc każdy może z takiej oferty skorzystać.

Zobacz więcej najnowszych wiadomości o wpływie koronawirusa na gospodarkę >>>

Jarosław Sadowski podpowiada, że jeśli Senior posiada dostęp do Internetu to warto zachęcić go do aktywowania dostępu do bankowości elektronicznej, a później pokazać mu  jak wykonywać przelewy w komputerze czy na smartfonie. Koniecznie należy też przekazać zasady bezpieczeństwa takie jak unikanie klikania w linki z maili czy otwierania załączników, o ile ktoś znajomy nie uprzedził, że będzie coś w ten sposób wysyłał.

Innym rozwiązaniem może być pomoc Seniorowi w aktywowaniu dostępu do bankowości telefonicznej. Dzięki temu przelewy będzie można również zlecać w trakcie rozmowy z pracownikiem bankowej infolinii. Jeśli udało nam się przekonać taką osobę do otwarcia podstawowego rachunku płatniczego, to aż pięć takich przelewów w miesiącu można będzie zlecić bezpłatnie.

Źródło: aleBank.pl, Expander Advisors