Przedsiębiorcy wybierają rozwiązania cyfrowe
„W cyfryzacji procesów między państwem a przedsiębiorcą i szerzej – obywatelem chodzi o to, żeby te procesy były szybsze, łatwiejsze i wymagały mniej biurokracji, żeby nie było konieczności chodzenia po urzędach, gromadzenia papierowych dokumentów” – mówił Paweł Lewandowski.
Jak zaznaczył, kontakt z urzędem powinien być dla przedsiębiorcy i obywatela „jak najmniej dolegliwy, i jak najmniej czasochłonny”.
Zaznaczył istotną rolę banków w ucyfrowieniu kontaktów firm i obywateli z administracją publiczną.
Współpraca z bankami ułatwiła realizację Programu 500 plus, dzięki wykorzystaniu bankowości elektronicznej.
Zaznaczył, że banki są jednymi z najlepiej zabezpieczonych cyfrowo instytucji, stąd kontakty na linii przedsiębiorca, klient – administracja publiczna odbywają się bez zakłóceń. Wspólnie z bankami administracja publiczna monitoruje rożnego rodzaju incydenty w świecie cyfrowym.
Banki wspierają administrację szczególnie w akcjach informujących przedsiębiorców o cyberzagrożeniach.
Co zmienia nowy dowód osobisty?
Pytany – jak aplikacja mObywatel i nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną mogą wpłynąć na działanie firm – Paweł Lewandowski powiedział:
„Każdy nosi ze sobą telefon komórkowy. Dzisiaj możemy płacić telefonem komórkowym, możemy płacić nim tak jak kartą, możemy dokonywać przelewów bankowych, a od niedawna, bo początku września ’23 można także używać dokumentów, które są w aplikacji mObywatel, także we współpracy z bankami, bo banki przygotowały się, aby od 1 września móc realizować swoje operacje i potwierdzać tożsamość obywateli za pomocą tej aplikacji.”
Wygoda zdecyduje o powszechności aplikacji cyfrowych
Paweł Lewandowski jest przekonany, że rozwiązania cyfrowe zastąpią w przyszłości w olbrzymiej mierze wszystkie inne formy interakcji pomiędzy obywatelami, firmami a administracją publiczną. Stanie się tak ze względu na wygodę rozwiązań cyfrowych.
W jego opinii przymuszanie do korzystania z aplikacji cyfrowych nie jest potrzebne.