Przed IT@BANK: to Big Data zdecyduje już niedługo o sukcesie banku

Przed IT@BANK: to Big Data zdecyduje już niedługo o sukcesie banku
Big data Fot. stock.adobe.com/sdecoret
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zgromadzone w bankowych serwerowniach dane na temat klientów stanowią we współczesnym świecie aktywa równie cenne jak środki pieniężne czy papiery wartościowe.

#MagdalenaMacko-Gizińska: Wyzwaniem jest personalizacja i oferowanie produktu dokładnie w momencie i kontekście, w którym klient się znajduje #BigData #ProfilKlientaBanku #SpersonalizowanaWspółpraca #IT@BANK @INGBankSlaski

W oparciu o te zasoby można nie tylko budować spersonalizowaną ofertę, trafiającą w oczekiwania poszczególnych klientów, ale również podejmować korzystną współpracę z innymi podmiotami na rynku.

Bank czasu rzeczywistego

Tendencje te oznaczają nowe możliwości dla instytucji sektora bankowego, które w oparciu o historię kredytową klienta oraz zestawienia operacji płatniczych, wykonywanych przezeń przy użyciu kart bądź aplikacji mobilnych są w stanie stworzyć wiarygodny profil użytkownika.

Ten z kolei niezbędny jest, by realizować strategię tzw. banku czasu rzeczywistego, czyli instytucji, która na bieżąco odpowiada na oczekiwania klienta i dostarcza mu wsparcia niezwłocznie po zaistnieniu potrzeby finansowej.

Przed nami wielkie wyzwanie związane  z personalizacją, jakim jest oferowanie produktu dokładnie w momencie i kontekście, w którym klient się znajduje. Umiejętność spersonalizowanej współpracy i komunikacji z naszymi klientami, opartej o mikromomenty, to wciąż lekcja do odrobienia – podkreśla Magdalena Macko-Gizińska, Dyrektor Centrum Eksperckiego Doświadczeń Klientów w ING Banku Śląskim.

„Gotowce” dla klientów w cenie

Taki model obsługi znakomicie wpisuje się w sposób myślenia współczesnego konsumenta, który nie lubi poświęcać zbyt dużo czasu na poszukiwanie odpowiedniej oferty i gotów jest ponieść nawet większe wydatki, by tylko otrzymać przysłowiowego „gotowca”.

Dotyczy to zarówno produktów innowacyjnych, jak i typowej oferty depozytowo-kredytowej i inwestycyjnej instytucji finansowych. Przedstawicielka ING Banku Śląskiego zaznacza, że usługi te powinny być ustawicznie rozwijane i doskonalone.

Tu wciąż jest wiele do zrobienia, szczególnie w obszarze doświadczeń klienta. Jako sektor bankowy wiele przez ostatnie lata przepracowaliśmy w kontekście dostępności, cyfryzacji procesów i ich szybkości. Wciąż jednak  mamy wielkie pole do popisu w kwestii łatwości i intuicyjności – wskazała Magdalena Macko-Gizińska.

Sprawne zarządzanie Big Data

W obecnej gospodarce podziały pomiędzy różnymi segmentami zaczynają się zacierać, a dominującym modelem stają się wielofunkcyjne platformy, z poziomu których klienci mogą zaspokoić bardzo zróżnicowane potrzeby. Dla banków to dodatkowa okazja na zarobek.

Musimy się nauczyć szerszego patrzenia na nasz biznes. Pieniądze, produkty bankowe to nie są cele same w sobie dla ludzi, to są środki do realizacji innych celów. Chcemy być w życiu klienta ten jeden krok wcześniej.

W ING wierzymy mocno w ten kierunek, dlatego chcemy być platformą, która integruje  różne rozwiązania, nie tylko te stricte bankowe.

M.in. dlatego jakiś czas udostępniliśmy Aleo − platformę handlowo-aukcyjną czy też wprowadziliśmy płatności internetowe imoje czyli płatności  internetowe rozwijane w oparciu o współpracę z Twisto, oferujące opcję „kup teraz, zapłać  za 21 dni”. Żyjemy bowiem w czasach szybkich zmian – przypomina przedstawicielka banku.

Nie ma też najmniejszych wątpliwości, że sukces danej platformy uzależniony jest nie tylko od odzewu konsumentów – nabywców, ale również, a może przede wszystkim, od dostawców, którzy będą sprzedawać produkty i usługi za pośrednictwem tego serwisu.

Dla nich z kolei kluczowe znaczenie będzie mieć możliwość przeprowadzenia spersonalizowanej kampanii marketingowej, z wykorzystaniem wiedzy o kliencie, jaką dysponują instytucje finansowe.

Autentykacja stanie się specjalnością banków?

Przetwarzanie danych użytkowników może być nie tylko cennym wsparciem w procesach sprzedażowych. Na podstawie informacji posiadanych przez banki oraz wykorzystując współdziałanie pomiędzy sektorem a administracją publiczną można budować również nowoczesne usługi z dziedziny szeroko rozumianej autentykacji.

Być może w przyszłości główną kompetencją i potrzebą, którą będą zaspokajać banki, będzie potwierdzanie tożsamości i wiarygodności? E-administracja to jest już pewnie ruch w te stronę.

W banku można założyć firmę i konto za jednym razem, złożyć wnioski o świadczenia. Myślę, że to dopiero początek naszych działań w tym obszarze − uważa Magdalena Macko-Gizińska.

W jaki sposób banki mogą zarabiać na danych użytkowników? Co zrobić, aby wykorzystać tę przewagę rynkową i na jej podstawie stworzyć środowiska, do których będą dołączali usługodawcy z innych segmentów rynku?

Więcej na ten temat już 14 listopada 2019 r. podczas konferencji   IT@BANK   sesja IV – „Monetyzacja danych banku w erze regulacji”, godz. 15:10.

Zapraszamy

Źródło: aleBank.pl