Program „Zamieniam się w słuch” i warsztaty języka migowego dla dzieci wspiera Credit Agricole

To już druga edycja programu integrującego środowiska głuchych i słyszących. Jak podkreśla Renata Maciejewska, prezes Fundacji FONIS, taka inicjatywa jest bardzo potrzebna i poszukiwana przez szkoły i organizatorów zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla dzieci.
– W zeszłym roku realizowaliśmy projekt „Migamy razem”, który cieszył się dużym zainteresowaniem. Zaproszeń mieliśmy znacznie więcej niż godzin przewidzianych w projekcie, dlatego podjęliśmy decyzję o uruchomieniu kolejnej edycji – przypomina.
Podstawy języka migowego i Kultury Głuchych
Program warsztatów obejmuje przede wszystkim naukę podstaw języka migowego. Dzieci uczą się polskiego alfabetu migowego, a także znaków ideograficznych oznaczających słowa i wyrażenia związane z życiem codziennym oraz z finansami.
Część zajęć przeznaczona jest także na wyjaśnienie zasad savoir-vivre’u wobec osób niesłyszących oraz mechanizmu działania urządzeń wspomagających słyszenie, takich jak aparat słuchowy i implant ślimakowy.
Każde spotkanie trwa 45 minut i przeznaczone jest dla jednej grupy – np. dla jednej klasy w szkole. Warsztaty prowadzą edukatorzy i wolontariusze Fundacji, posiadający kwalifikacje w zakresie komunikacji i znajomości języka migowego.
Pierwsze warsztaty odbyły się w Dziergowicach, Żorach, Oławie, Psarach i Trzebnicy. Uczestniczyło w nich łącznie około 250 uczniów.
Do udziału w kolejnych można się zgłaszać: e-mail: kontakt@fonis.pl, tel. 690 502 670.
– Nasze warsztaty adresowane są do dzieci uczących się w przedszkolach i szkołach podstawowych, głównie na terenie całego Dolnego Śląska. Chcemy integrować środowiska słyszących i niesłyszących i niwelować bariery komunikacyjne między nimi.
Brak wiedzy i zrozumienia potrzeb głuchych sprawia, że słyszący się ich boją i trzymają na dystans. A wcale tak nie musi być – wystarczy choć trochę poznać i zrozumieć ich świat – mówi prezes Renata Maciejewska.
Czytaj także: Credit Agricole partnerem prezentacji pierwszego na świecie automatycznego awatara języka migowego
Bank wspiera osoby z niepełnosprawnością słuchową
Credit Agricole od 2020 r. współpracuje z Fundacją FONIS i wspiera działania na rzecz integracji głuchych i słyszących. Bank między innymi współfinansował produkcję pierwszego w Polsce cyklu filmów edukacyjnych „Szkoła rodzenia w języku migowym” dla głuchych osób przygotowujących się do rodzicielstwa.
Wspiera także wydarzenia kulturalne z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych i finansuje letni wypoczynek dzieci i młodzieży.
Wyjątkowym wydarzeniem we współpracy Credit Agricole i FONIS był udział osób niesłyszących i słabosłyszących w koncercie Dawida Podsiadło w Katowicach. Na zaproszenie Banku grupa osób z Wrocławia, korzystająca na co dzień z aparatów słuchowych, mogła na własne oczy zobaczyć na scenie i usłyszeć najpopularniejszego polskiego wokalistę muzyki pop.
Czytaj także: Credit Agricole ułatwia obsługę osób głuchych i słabosłyszących
Troska o komfort – program „Zamieniam się w słuch”
Od pięciu lat Credit Agricole realizuje pierwszy w Polsce kompleksowy program wsparcia dla osób niesłyszących i słabosłyszących „Zamieniam się w słuch”.
W ramach tego programu wszyscy doradcy w placówkach bankowych, a także doradcy w Contact Center, mają dostęp do platformy zdalnego tłumacza języka migowego firmy Migam i są szkoleni z zasad kultury obsługi osób niesłyszących.
Placówki w największych miastach wyposażone zostały w pętle indukcyjne. Aranżacja i wyposażenie placówek było konsultowane ze specjalistami z Polskiej Fundacji Osób Słabosłyszących, aby mogły zapewniać jak największy komfort obsługi głuchych i słabosłyszących.
Bank przygotował także specjalną ofertę Konta dla Ciebie w pakiecie VIP za 0 zł. Właściciele takiego rachunku mają bezpłatny dostęp do najważniejszych usług: karty do konta, rachunków walutowych, wypłat ze wszystkich bankomatów w Polsce i za granicą, a także przelewów natychmiastowych Express Eliksir. Z tej oferty mogą skorzystać osoby, które dysponują orzeczeniem o niepełnosprawności z kodem 03-L lub posiadają legitymację Polskiego Związku Głuchych.
– Wiemy, że środowisko głuchych ma specyficzne potrzeby. Staramy się je dobrze zrozumieć i wychodzić im naprzeciw. To są ludzie, którzy mają pełne prawo załatwiać swoje sprawy w banku tak samo wygodnie, jak słyszący. Chcemy mieć z nimi dobre relacje – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik Credit Agricole.