Pro publico bono
Adam Żółw
Kultura jest tym sektorem życia publicznego, który wymaga znaczących nakładów finansowych. Na dodatek zyski pochodzące z działalności kulturalnej są zazwyczaj niemierzalne – głównie dlatego, że oddziałuje ona na wnętrze i wrażliwość człowieka, a także umożliwia i ułatwia mu rozwój duchowy. Można wręcz rzec, że dzięki rozwojowi kultury dokonuje się, oczywiście w pewnym sensie, rozwój społeczeństwa. Sponsorowanie instytucji kulturalnych winno zatem przekładać się na budowę wizerunku firmy, która – oprócz realizacji własnych celów ekonomicznych – pełni też misję społeczną. Bank jawi się wówczas jako instytucja kreatywna, nowoczesna i dbająca o dobro społeczne.
Sponsoring kultury to także jedna z technik marketingowych, która w ostatnich latach staje się coraz bardziej powszechna. W tym przypadku dość trudno jest jednak tak dobrać przedmiot „inwestycji”, żeby osiągnąć efekt w postaci transferu wizerunku. A o opłacalności takiej działalności raczej nie ma co mówić, gdyż na profity trzeba nieraz bardzo długo czekać, a można i nie doczekać się w ogóle.
Mimo to banki chętnie sponsorują kulturę. Większość działających na naszym rynku instytucji prowadzi fundacje, które zajmują się mecenatem i sponsoringiem. Jednym z głównych celów ich działalności jest wspieranie kultury ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI