Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o planach Fundacji na kolejne lata

Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o planach Fundacji na kolejne lata
Joanna Erdman. Źródło: FPB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Podczas Forum Bankowego rozmawialiśmy z Joanną Erdman, prezeską Fundacji Polska Bezgotówkowa o planach Fundacji na kolejne lata.

„W ubiegłym roku udział płatności cyfrowych w punktach sprzedaży wyniósł 65%. To jest rekordowy wynik” – powiedziała nam Joanna Erdman.

Na przestrzeni 6 lat działania Fundacji udział płatności cyfrowych dynamicznie wzrastał przy jednoczesnym zmniejszaniu się tzw. białych plam.

Jak przyznała prezeska Erdman, głównie w sektorze usług zdarzają się jeszcze przedsiębiorcy, którzy przyjmują płatności wyłącznie gotówką. Dlatego Polska Bezgotówkowa w ostatnim czasie koncentruje swoje działania na najmniejszych firmach tzw. nano merchantach, a także na nowych firmach, m.in. zakładanych przez obywateli Ukrainy.

Joanna Erdman przypomniała, że 3/4 terminali ze wsparciem Fundacji zostało zainstalowanych w mniejszych miastach. Fundacja zwraca szczególnie uwagę na miejscowości poniżej 50 tysięcy mieszkańców, gdzie stara się docierać z promocją płatności cyfrowych za pomocą m.in. „Bezgotówkowego Kina Objazdowego”.

Czytaj także: Wizja rozwoju rynku płatności: trendy i wyzwania na najbliższe 5 lat – badanie Fundacji Polska Bezgotówkowa

Płatności bezgotówkowe od hardware do software

Prezeska Erdman dodała, że zmiany technologiczne, w tym możliwość przyjmowania płatności cyfrowych w smartfonach sprzyja zwiększaniu liczby punktów, gdzie jest możliwe dokonywanie płatności bez użycia gotówki.

Jak przyznała, dzięki działaniom Fundacji i jej partnerów do przedsiębiorców trafiło już ponad 6,5 tysiąca terminali w smartfonach. To nowe rozwiązanie dedykowane jest dla mikroprzedsiębiorców. Szczególnie dla firm, które mają kilka transakcji dziennie, albo nawet kilka w tygodniu.

Kolejnym udogodnieniem jest połączenie kasy fiskalnej z terminalem aplikacyjnym.

„W zasadzie możemy mieć już na urządzeniu [smartfonie lub tablecie] dwie niezależne aplikacje, które obsługują cały proces sprzedaży i obsługi klienta. Na urządzeniu tym również mogą być inne aplikacje, jak choćby magazynowa czy lojalnościowa. Mówimy więc o przechodzeniu od rozwiązania opartego na hardware do software” – zauważyła Joanna Erdman.

Czytaj także: 75 procent Polaków płaci bezgotówkowo

Polska Bezgotówkowa – co po 2025 roku?

Mówiąc o planach Fundacji na kolejne lata prezeska Joanna Erdman powiedziała, że właśnie trwają prace nad strategią na rok 2025 i lata następne.

Zdradziła jednak, że biorąc pod uwagę wysoki poziom nasycenia rynku terminalami Fundacja będzie koncentrować się na powstających firmach. Będzie także dalej rozwijać płatności cyfrowe w samorządach.

„Jest też kolejny element, który zaczęliśmy testować w zeszłym roku i bardzo mocno w niego wierzymy. To są dedykowane projekty technologiczne.

Przykładem może być technologia Click to Pay, którą chcemy w jednym standardzie wdrożyć na polskim rynku, zarówno po stronie banków-wydawców, jak i po stronie agentów, obsługujących tę technologię, po to, aby poprawić doświadczenie klienta w tym segmencie, żeby miał on zawsze powtarzalne user experience” – powiedziała Joanna Erdman.

Czytaj także: Jurek Owsiak: płatności bezgotówkowe pomagają WOŚP

Źródło: BANK.pl