Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Prezes BOŚ o zielonej transformacji: wejście Polski na ścieżkę „Fit for 55” wymaga ok. 300 mld euro

25.10.2021 13:01 awi | aleBank.pl
Prezes BOŚ o zielonej transformacji: wejście Polski na ścieżkę „Fit for 55” wymaga ok. 300 mld euro
Wojciech Hann Źródło: BOŚ
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według szacunków Banku Ochrony Środowiska (BOŚ), nakłady na zieloną transformację w polskiej gospodarce, gdyby ona miała osiągnąć cel, jakim jest wejście na ścieżkę "Fit for 55", przekroczyłyby 300 mld euro ciągu najbliższych 10 lat, z czego tylko ok. 60-70 mld zł to środki publiczne i europejskie, poinformował prezes BOŚ Wojciech Hann.

„Nasze szacunki – jako BOŚ Banku – wskazują, że w ciągu najbliższych 10 lat nakłady na zieloną transformację w samej polskiej gospodarce, gdyby ona miała osiągnąć taki cel, jakim jest wejście na ścieżkę 'Fit for 55′ przekroczyłyby 300 mld euro, z czego tylko 1/5, może 1/4 to są środki publiczne i europejskie – czyli 60-70 mld euro, a cała reszta musiałaby być zapewniona przez sektor prywatny, sektor finansowy. To olbrzymie nakłady, olbrzymie środki” – powiedział Hann w trakcie panelu podczas 22. Banking Forum & 18. Insurance Forum. 

Gospodarki opierają wyjście z pandemii na dwóch filarach

Przypomniał, że zarówno polska, europejska, jak i globalna gospodarka opierają wyjście z pandemii na dwóch filarach. 

„Pierwszą nogą jest gospodarka cyfrowa, a drugą nogą jest noga zielona. Cyfrowa gospodarka obiecuje i dostarcza rezultaty szybko, zazielenienie gospodarki dostarcza rezultaty często wolniej i nie zawsze to są rezultaty finansowe. To są rezultaty środowiskowe, rezultaty długoterminowe”- powiedział Hann. 

Inne artykuły od ISBnews:

  • Żabka wprowadziła płatności kartami Edenred we wszystkich sklepach
  • 8 maja ’25 Komitet Stały RM zajmie się wyznaczeniem koordynatora ds. usług cyfrowych
  • Sławomir Soszyński zastąpi Rafała Stycznia na stanowisku prezesa Aillerona

Zielonej transformacji nie da się przeprowadzać bez szerszych ram regulacyjnych

Prezes BOŚ podkreślił, że zielonej transformacji nie da się przeprowadzać bez szerszych ram regulacyjnych. Niezbędna jest także współpraca firm doradczych i finansujących projekty.  

„Czasami regulacje mogą być dobre szczególnie, gdy odpowiadają za te aspekty, które nie mają naturalnego właściciela. Środowisko naturalne nie ma właściciela, który mógłby powiedzieć 'To jest moje’. W związku z tym, to rządy i instytucje międzynarodowe wchodzą w buty takiego właściciela i Komisja Europejska jest pewnie jednym z takich organizmów. Wszystkie instytucje finansowe i doradcze uczą się, jak generować projekty i ten aspekt doradczy jest równie ważny, jak aspekt samego finansowania, ponieważ trzeba umieć ułożyć projekt, aby mógł być on finansowany. I tutaj ważna jest nie tylko konkurencja, ale i współpraca pomiędzy instytucjami mającymi dostęp do różnych i produktów finansowych i narzędzi” – powiedział Hann. 

Na rynku niewiele projektów, które nadają się do finansowania przez banki

Jednocześnie wskazał, że na rynku jest niewiele projektów, które nadają się do finansowania przez banki. 

My nie cierpimy na brak pieniędzy, my cierpimy na brak dobrych bankowalnych projektów zielonej transformacji.

– powiedział Hann. 

Zwrócił także uwagę, że Polski nie stać na to, by nie dokonywać zielonej transformacji ze względu m.in. na długoterminowe ryzyka, które jeszcze nie zostały zidentyfikowane.

Czytaj także: Prezes BOŚ: „zielonych” projektów jest mniej, niż moglibyśmy sfinansować >>>

„Nie stać nas na to również dlatego, że te długoterminowe ryzyka przekraczają to wszystko, do czego przyzwyczailiśmy się szacując ryzyka w perspektywie rocznej, pięcioletniej, czy nawet dziesięcioletniej” – dodał. 

BOŚ będzie odgrywał rolę w zielonej transformacji we współpracy z innymi instytucjami

Prezes podkreślił, że BOŚ – na swoją miarę – będzie odgrywał rolę w zielonej transformacji we współpracy z innymi instytucjami.

„Mieliśmy przyjemność i zaszczyt uczestniczyć [w tym roku] w kilkunastu dużych transakcjach jako członkowie konsorcjum [z PFR i EBI]. Jeden z takich projektów to Dobra Energia dla Olsztyna. Skala projektu to ok. ok. 500 mln zł, gdzie nasz udział sięgał 100 mln zł. Takich stu – kilkudziesięciu milionowych transakcji mieliśmy kilkanaście w tym roku, mimo tego, że nie jesteśmy olbrzymim bankiem” – powiedział prezes. 

„Jesteśmy niewątpliwie najbardziej zieloną instytucją finansową [w Polsce], ponieważ mamy 36% naszego portfela w zielonych kredytach i zdaje się, jesteśmy o rząd wielkości bardziej zieloni, niż nasza najbliższa konkurencja” – zaznaczył. 

DM BOŚ coraz bardziej aktywny w organizowaniu emisji zielonych obligacji

Hann dodał, że DM BOŚ jest też coraz bardziej aktywny w organizowaniu emisji zielonych obligacji. „Pewnie za kilka dni będziemy mówić o kolejnej transakcji, w której w zielonych obligacjach mieliśmy znaczący udział” – zakończył. 

Akcje Banku Ochrony Środowiska od 1997 roku są notowane na rynku podstawowym GPW. W skład grupy wchodzi również Dom Maklerski BOŚ. Aktywa razem banku wyniosły 20,5 mld zł na koniec 2020 r.

Źródło: ISBnews
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Bank Ochrony Środowiska / BOŚ BankBanking ForumESG / Environmental, Social and corporate GovernanceInsurance ForumWojciech Hann
Autor awi | aleBank.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}